رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران گفت: بدون توسعه صنعت نمایشگاهی و برگزاری و حضور در نمایشگاه‌های بین‌المللی، رسیدن به اهداف تجاری و تجارت با ثبات امکان‌پذیر نیست.

به گزارش گویای خبر به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران، مهدی ضیغمی معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در مراسم اعطای پروانه بهره‌داری نمایشگاه بین‌المللی مشهد با اشاره به اهمیت خروجی‌محور بودن نمایشگاه‌ها برای رشد تجارت کشور بر برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی تاکید کرد.

ضیغمی با اشاره به تاکید بر برگزاری منظم نمایشگاه‌ها با رویکرد و هدف توسعه کسب و کار حوزه بین‌الملل و تجارت بین‌الملل گفت: بسیاری از شرکت‎‌ها و صنایع و خدمات در داخل از کشور و متناسب با جمعیت به مرحله اشباع رسیده‎‌اند و امکان تامین کالا و خدمات در بسیاری از عرصه‌ها متناسب با نیاز کشور فراهم است، از همین رو تقویت حضور در بازارهای بین‌المللی باید در اولویت قرار گیرد.

معاون وزیر و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به این که در برخی از زمینه‌ها، رشد صنعت فراتر از نیاز جمعیت است، افزود: برای توسعه صنعت و تجارت، بنگاه‌ها باید به سمت خارج از مرزها پیش بروند و تنها محدود به مرزهای داخلی نباشند و از همین رو برگزاری نمایشگاه‌های بین‌المللی با رویکرد صنعت استانی و با توجه به قطب‌های صنعتی و صنایع هم‌جوار حائز اهمیت و اولویت است.

ضیغمی با اشاره به موضوعیت داشتن توسعه نمایشگاه‌ها و جدیت وزیر صمت در این زمینه گفت: در ۵-۶ سال آینده در این زمینه چالش کمتری خواهیم داشت و مدیران نمی‌توانند اهمیت نمایشگاه و برگزاری نمایشگاه را نادیده بگیرند.

معاون وزیر صمت با تاکید بر اینکه بدون صنعت نمایشگاهی رسیدن به اهداف تجاری و رسیدن به تجارت با ثبات و رشد تجارت امکان‌پذیر نیست، گفت: در این دوره با توجه به فرصت پیش‌آمده اقدامات بزرگ و سازنده‌ای برای پیشبرد صنعت نمایشگاهی و سر و سامان دادن به آن و همچنین رسیدن به اهداف مدنظر می‌توان صورت داد.

رئیس‌کل سازمان توسعه تجارت با بیان این که علاوه بر اهمیت حضور بنگاه‌های ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی خارج از کشور، برگزاری نمایشگاه در داخل کشور و حضور نمایندگان و شرکت‌های خارجی در اولویت است؛ گفت: با برگزاری نمایشگاه در داخل کشور فرصت این که مجموعه‌ای از شرکت‌های خارجی ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های کشور را از نزدیک مشاهده کنند و ذهنیت‌های منفی از بین می‌رود، فراهم می‌شود.

ضیغمی با اشاره به اقدامات سازمان توسعه تجارت و معاونت ارتقای کسب و کارهای بین‌المللی در زمینه توسعه نمایشگاه‌ها، گفت: ایجاد زیرساخت و امور زیربنایی در این زمینه زمان‌بر است اما تلاش داریم با توجه به اهمیت موضوع و کارکرد نمایشگاه‌ها و فرصت‌های تعاملی که ایجاد می‎شود، با همکاری دستگاه‌ها عقب‌ماندگی موجود در این زمینه جبران شود.

گفتنی است مراسم اعطای پروانه بهره‌برداری نمایشگاه بین‌المللی مشهد با حضور مسوولان سازمان توسعه تجارت ایران و اعضای هیأت‌مدیره انجمن نمایشگاهی ایران برگزار شد.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران