ملا عبدالغنی برادر؛ معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان و هیات اقتصادی همراه او در ادامه سفرشان به جمهوری اسلامی ایران، امروز (چهارشنبه ۱۷ آبان) از کارخانه ذوب آهن اصفهان بازدید کردند. 

به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان، ملا عبدالغنی برادر در این دیدار از ظرفیت‌های حیرت‌انگیز ایران در حوزه صنعت و تولید، ستایش کرد. او همچنین بر نیاز کشورش به همکاری و مشارکت شرکت‌های ایرانی در توسعه صنعتی افغانستان تاکید کرد.

در این دیدار، حسن کاظمی قمی؛  نماینده ویژه رییس جمهوری اسلامی ایران در امور افغانستان و شماری دیگر از مقام‌های ایرانی نیز هیات اقتصادی طالبان را همراهی می‌کردند.

در جریان این بازدید، مهندس کوهی؛ مدیرعامل شرکت ذوب آهن اصفهان، ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و توانمندی‌های این شرکت صنعتی در حوزه تولید و صادرات را تشریح کرد و گفت که در حال حاضر ۸۵ درصد ماشین‌آلات مورد استفاده شرکت ذوب آهن، از سوی خود این شرکت تولید می‌شود.

به گفته کوهی ۴۰ درصد تولیدات شرکت ذوب آهن اصفهان به کشورهای همسایه، منطقه و جهان صادر می‌شود؛

آقای کوهی همچنین به ظرفیت‌های قابل توجه شرکت ذوب آهن در تولید ریل و پیشبرد پروژه‌های عظیم سازندگی در کشورهای در حال توسعه از جمله افغانستان پرداخت و از آمادگی همه‌جانبه این شرکت برای مشارکت و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های توسعه خطوط آهن و سایر عرصه‌های تولیدی و صنعتی در افغانستان تاکید کرد.

او گفت که افغانستان پس از عراق به عنوان دومین مقصد صادرات شرکت ذوب آهن اصفهان، هدف‌گذاری شده است.

در همین حال، ملا عبدالغنی برادر با اشاره به اهمیت «نعمت آهن» و نقش آن در صنایع جهانی گفت که افغانستان هم در شعاع امنیت و ثبات کنونی، تلاش می‌کند تا با الگوبرداری از تجارب ایران در حوزه صنعت و توسعه به ویژه با استفاده از آهن و صنایع مرتبط با آن، مسیر پیشرفت را طی کند.

آقای برادر همچنین با بیان این که پیش از احراز سمت اقتصادی در حکومت طالبان و سفر به ایران، تصور دیگری از میزان پیشرفت و توسعه صنعتی در ایران و ظرفیت‌های آن داشت، پیشرفت‌های حیرت‌انگیز ایران و ظرفیت عظیم صنایع تولیدی آن که در این سفر از نزدیک با آن آشنا شده، ستایش کرد.

معاون اقتصادی نخست‌وزیر حکومت طالبان در عین حال به تجارب ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در حوزه دستیابی به پیشرفت و توسعه صنعتی و خودکفایی در بسیاری از عرصه‌های تولیدی اشاره کرد و گفت که حکومت طالبان نیز تلاش می‌کند تا با الگوبرداری از تجارب ایران، مسیری مشابه را طی کند.

ملا برادر در ادامه تاکید کرد که افغانستان برای توسعه خطوط آهن و سایر پروژه‌های تولیدی و زیربنایی نیازمند بهره‌برداری از ظرفیت‌ و مشارکت شرکت‌های ایرانی از جمله ذوب آهن اصفهان و فولاد مبارکه است و ابراز امیدواری کرد که دوطرف برای دستیابی به این مهم، همکاری‌های‌شان را گسترش دهند و شرکت‌های ایرانی نیز با سرمایه‌گذاری گسترده و بلندمدت در پروژه‌های زیرساختی در افغانستان، نقش شایسته و سهم به سزای خود در اقتصاد، صنعت، تولید و توسعه صنعتی کشور را ایفا کنند.

گفتنی است که در روزهای آتی، بنا است قرارداد همکاری میان حکومت سرپرستی افغانستان و شرکت ذوب آهن اصفهان در زمینه توسعه همکاری، مشارکت، صادرات و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های زیربنایی افغانستان به امضا خواهد رسید.

  • منبع خبر : روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان