بانک پارسیان با هدف استفاده‌ بهینه از ظرفیت‌های بازار سرمایه در تأمین مالی زنجیره تولید، اقدام به صدور اوراق گام می‌نماید.

به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی بانک پارسیان، بانک پارسیان به منظور رفع موانع پولیِ رونق تولید، هدایت منابع مالی به فعالیت‌های مولد اقتصادی و تامین سرمایه در گردش سالم و پایدار برای واحدهای تولیدی، همچنین استفاده‌ بهینه از ظرفیت‌های بازار سرمایه در تأمین مالی زنجیره تولید، اقدام به صدور اوراق گام می‌نماید.

اوراق گــام چیست؟

گام، مخفف عبارت «گواهی اعتبار مولد» است و منظور از اوراق گام، اوراق بهاداری است که بر مبنای عقد ضمان به عاملیت و ضمانت بانک برای تأمین نقدینگی بنگاه‌های مولد اقتصادی صادر می‌شود. این اوراق ابزاری برای کمک به رفع چالش‌های کمبود نقدینگی برای خرید مواد اولیه و تأمین سرمایه در گردش بنگاه‌های تولیدی می‌باشد.

چنان‌چه یک بنگاه اقتصادی در جریان تأمین مواد اولیه‌ موردنیاز خود دچار کمبود نقدینگی باشد، به بانک مراجعه کرده و فاکتور هزینه تأمین مواد اولیه که از فروشنده دریافت نموده را ارائه می‌کند و پس از اعتبارسنجی لازم و بررسی اسناد و مدارک برای دریافت اوراق گام، این اوراق در وجه فروشنده و به ضمانت بانک صادر می‌شوند.

مــزایــای اوراق گــام

تأمین شدن هزینه‌ مواد اولیه موردنیاز بنگاه‌های تولیدی برای فروشندگان مواد اولیه، موجب افزایش تولید می‌شود. درواقع این اوراق با داشتن ضمانت نقدشوندگی توسط بانک صادرکننده، از اعتبار کافی برخوردارند تا در زنجیره تأمین تولید کشور، به‌عنوان یک عنصر کارآمد نقش داشته باشند و به علت عدم تأمین نقدینگی مستقیم توسط بانک‌ها و چاپ نشدن پول جدید، خاصیت غیرتورمی دارند.

ارکان اوراق گام

گواهی اعتبار مولد چهار رکن دارد؛ بانک، بنگاه متعهد و متقاضی و سازمان بورس.

بنگاه متعهد: درواقع آن بنگاه اقتصادی است که به دنبال تأمین مالی برای دریافت کالا و خدمات و یا تأمین مواد اولیه است. در واقع بنگاه متعهد، بنگاه خریدار نهاده (اعم از کالا و خدمات) که فروشنده نهاده (متقاضی) را جهت استفاده از اوراق گام از طریق سامانه به موسسه اعتباری معرفی می‌کند.

متقاضی: فروشنده و یا واحد تولیدکننده‌ای است که بنگاه متعهد برای تهیه‌ی مواد اولیه به آن مراجعه کرده است در واقع متقاضی، فروشنده حقیقی و حقوقی نهاده (عم از کالا و خدمات) که اوراق گام را پس از صدور دریافت می‌کند.

بانک عامل: بانک‌های دارای سقف ضمانت و مجوز از بانک مرکزی برای صدور اوراق گام

سازمان بورس: سازمان بورس و اوراق بهادار

ویژگی‌های اوراق گــام

– بانام

– غیرکاغذی

– بدون کوپن سود

– در قطعات استانداردشده باارزش اسمی یک‌میلیون ریال

– با سررسیدهای حداقل یک ماه و حداکثر ۱۲ ماه (در پایان هرماه)

– این اوراق توسط بانک در سامانه مورد تائید بانک مرکزی صادر می‌شود و متقاضی امکان نگهداری تا سررسید، انتقال در شبکه بانکی (سامانه گام) باقیمت اسمی (تا سررسید) و انتقال به بازار سرمایه را دارد.

– در صورت نگهداری اوراق تا زمان سررسید در بازار پول، تسویه این اوراق توسط بانک در روز سررسید انجام می‌شود.

– تسویه اوراق گام منتقل‌شده به بازار سرمایه صرفاً توسط شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با دارنده‌ نهایی اوراق گام در چارچوب ضوابط بازار مذکور صورت می‌گیرد.

– بانک عامل مکلف است بنابر درخواست دارنده اوراق گام و موافقت متقاضی بعدی و بدون اخذ کارمزد مشروط بر وجود رابطه معاملاتی در زنجیره تولید، بر اساس فاکتور خرید، نسبت به انتقال آن به متقاضی جدید در بازار پول از طریق سامانه گام اقدام نماید.

– اوراق گام به‌عنوان سندی که ضمانت بانک را با خود دارد، می‌تواند به‌جای پول نقد در معاملات استفاده شود.

– اوراق گام صادره توسط موسسه اعتباری عامل، بنا به درخواست متقاضی می‌تواند حداکثر تا یک هفته قبل از سررسید به بازار بورس انتقال یابد.

– بنگاه متعهد مکلف است در خصوص اوراق گام منتقل شده به بازار سرمایه، حداقل دو روز کاری قبل از سررسید و در خصوص اوراق منتقل نشده به بازار سرمایه، حداقل یک روز کاری قبل از سررسید اوراق، وجه اوراق مذکور را به صورت دفعتا واحده در وجه موسسه اعتباری عامل تامین نماید و موسسه اعتباری عامل مجاز نیست ترتیباتی برای تقسیط مطالبات صورت دهد.

شرایط متقاضیان برای استفاده از اوراق گــام

۱- صوری نبودن موضوع معامله و احراز صدق آن

۲- مرتبط و متناسب بودن موضوع معامله با زمینه فعالیت بنگاه متعهد و متقاضی

۳- موضوع معامله در راستای تسویه بدهی‌های سابق نباشد.

۴- بنگاه متعهد اوراق گام می‌تواند از اشخاص حقوقی که مجوز فعالیت در بخش‌های اقتصادی مولد داشته باشند بوده و متقاضی اوراق گام نیز فروشنده حقیقی و حقوقی نهاده (اعم از کالا و خدمات) بوده که اوراق گام را پس از صدور دریافت می‌کند.

گفتنی است، علاقه‌مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر پیرامون شرایط عرضه و واگذاری اوراق گواهی مولد (گام )، به یکی از شعب بانک پارسیان مراجعه نمایند.

  • منبع خبر : روابط عمومی بانک پارسیان