معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد: نرخ بیکاری در ۲۵ استان تک رقمی شد.

 گویای خبر – به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، «محمود کریمی بیرانوند» در نشست تبیینی عملکرد حوزه کارآفرینی و اشتغال دولت سیزدهم تاکید کرد: نرخ بیکاری در مناطق روستایی در تابستان سال جاری به ۵ درصد رسیده است.

وی اشاره کرد: حضور مسوولین در دانشگاه‌ها و تعامل آن ها با قشر دانشجوی مطالبه‌گر در دولت سیزدهم چندین بار انجام شده است.

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اظهار کرد: قشر نخبه باید نقاط تاریک تحلیلی را از میان کارهای انجام شده شناسایی و آن‌ها را مطالبه کنند. قرار نیست همه موارد پیرامون تعریف از دولت باشد، اما افراد باید در کنار مطالبه‌گری به این نکته توجه کنند که در جورچین سیاه‌نمایی نیفتند. چرا که این دیگر مطالبه‌گری نیست و انتشار ناامیدی است.

وی تصریح کرد: بازار کار و فضای اشتغال از چند جهت بررسی می‌شود. یکی از این مسیرها مربوط به آماری است که از سوی مرکز آمار ایران اعلام می‌شود. سازمانی که مستقل است و ذیل سازمان برنامه و بودجه فعالیت می‌کند. شاخص‌های آماری آن ربطی به دولت‌های مختلف ندارد و طبق استانداردهای جهانی است. دومین مرجع برای سنجش فضای کار، بیمه‌شدگان تامین اجتماعی و سومین منبع آمار مربوط به سامانه رصد ملی وزارت کار است.

کریمی بیرانوند تاکید کرد: اهداف مهمی که در وزارت کار مشخص شده، این است که برآوردهای محوری زیرساخت‌های بازار کار از کدملی استخراج شوند. محوریت ما کدملی است تا بدانیم برای شخص چه اتفاق هایی رخ داده است.

معاون وزیر کار ادامه داد: مرکز آمار در سال پنج مرتبه نرخ بیکاری را اعلام می‌کند، ۴ مرتبه در فصل و یک بار سالیانه که ۲ ماه پس از پایان هر سال اعلام می‌شود. زمانی که نرخ بیکاری فصلی اعلام می‌شود، نباید فصل به فصل مقایسه کرد باید با همان بازه زمانی در سال قبل مقایسه شود.

کاهش یک درصدی نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۲

وی تاکید کرد: آخرین آمار اعلام شده مربوط به تابستان ۱۴۰۲ در مقایسه با تابستان ۱۴۰۱ است. نرخ بیکاری کل اقتصاد کشور تقریباً یک درصد کاهشی بوده و از ۸.۹ درصد در تابستان ۱۴۰۱ به ۷.۹ درصد در تابستان ۱۴۰۲ رسیده است. نرخ مشارکت اقتصادی نیز به اندازه ۰.۶ درصد افزایشی است که نشان از رونق کار است. خالص اشتغال ایجادی در یک سال منتهی به پایان تابستان ۱۴۰۲ عدد ۹۰۷ هزار بوده است.

کریمی بیرانوند خاطرنشان کرد: اکنون نرخ بیکاری در برخی مناطق روستایی به ۵ درصد رسیده است. هرگز نمی‌توان نرخ بیکاری را صفر کرد؛ چرا که برخی از کار خود راضی نیستند و از آن خارج می‌شوند یا عده‌ای کارگر فصلی هستند و هرگز آمار بیکاری به صفر نمی‌رسد.

نرخ بیکاری ۲۵ استان تک رقمی شد

معاون وزیر کار با بیان این که اگر در  کشوری نرخ بیکاری ۴.۳ درصد باشد وضعیت اقتصاد پایدار آن خوب برآورد می‌شود، بیان کرد: نرخ بیکاری تابستان ۱۴۰۲ در ۲۵ استان تک رقمی شد. ۱۹ استان نرخ بیکاری زیر هشت درصد داشته و در ۲ استان نرخ بیکاری در کانال ۵.۱ درصد و در ۱۰ استان در کانال ۶ درصد است. نرخ بیکاری زنان ۱.۸ درصد کاهش داشته و اشتغال تمام وقت افزایشی بوده است.

وی تصریح کرد: فاصله‌ای که میان بالاترین و پایین‌ترین نرخ بیکاری در استان‌ها وجود دارد، نابرابری نرخ بیکاری را نشان می‌دهد. هر قدر این عدد بیشتر باشد حکایت از این دارد که توزیع اشتغال در کشور متناسب نیست و هر قدر این رقم کمتر باشد یعنی توزیع اشتغال متناسب بوده است.

کاهش ۱۰ درصدی نابرابری نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۲

معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: تابستان ۱۴۰۱ فاصله میان بالاترین و پایین‌ترین نرخ بیکاری در کشور ۱۷.۱ درصد بوده که نشان از نابرابری بسیار زیاد نرخ بیکاری دارد. آمار تابستان امسال نابرابری نرخ بیکاری به ۷.۴ درصد رسیده که ۱۰ درصد کاهشی بوده است.

کریمی بیرانوند خاطرنشان کرد: نرخ بیکاری در استان هرمزگان کاهش بیش از ۱۰ درصد داشته است اما هنوز نیز بالاست و به سطوح کاهشی نزدیک می‌شود.

هر دستگاهی باید برای ایجاد اشتغال برنامه داشته باشد

وی تاکید کرد: برای رسیدن به هدف در این مسیر، تمام حاکمیت را نسبت به مساله اشتغال دغدغه‌مند و پاسخگو کردیم.

هر دستگاهی باید برای ایجاد اشتغال برنامه بدهد و نتیجه را برای نظارت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کند.

کریمی بیرانوند بیان کرد: اکنون ۸۵ دستگاه در سامانه رصد حاضر هستند و گزارش کار خود را به وزارت تعاون ارائه می‌دهند. میزان همکاری در این بخش به حدی است که کمیته امدادامام (ره) نیز به‌عنوان نهاد غیر دولتی یکی از ارکان ایجاد اشتغال در کسب‌وکارهای خرد کشور است. در حال حاضر نهادهایی برای اشتغال کار می‌کنند که اصلاً در گذشته کسی به آن فکر نمی‌کرده است.

معاون اشتغال وزیر کار ادامه داد: همین مسائل باعث شده آمارهای ما در حوزه نرخ بیکاری در بخش زنان و استانی قابل مقایسه با دولت‌های قبل نباشد. حال سوال این است که آیا به نقطه پایدار و مطلوب رسیده‌ایم و شرایط مان خوب است؟ آیا همه اتفاق ها مطلوب است؟ ما نمی‌گوییم چنین است. می‌گوییم وقتی نرخ بیکاری کاهشی و آمارهای حوزه اشتغال روبه‌بهبود است، باید تلاش ما چند برابر شود تا به نقطه پایدار برسیم. این تفاوت رویکرد در دولت سیزدهم با دیگر دولت‌ها است.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی