مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با تاکید بر تلاش برای قرار گرفتن در فهرست ۱۰ کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی و فناوری دیجیتال، افزایش تولید، کاهش هزینه، کاهش زمان و دسترسی به سطح حداکثری تولید به ویژه در مناطق عملیاتی صعب‌العبور را از مزایای استفاده از هوش مصنوعی برشمرد.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، محسن خجسته‌مهر امروز (سه‌شنبه، ۲۸ آذرماه) در دومین کنفرانس و نمایشگاه مدیریت فناوری و افزایش تولید دانش‌بنیان در زنجیره ارزش صنعت نفت از مسیر راهکارهای فناورانه و نوآورانه ضمن گرامیداشت هفته پژوهش، گفت: این رویداد فرصت مغتنمی است تا ضمن گفت‌وگو به مرور دستاوردهایی که حاصل برنامه‌ریزی‌های دقیق و مدون در طی این یک سال گذشته بوده، بپردازیم.

وی افزود: از زمانی که موضوع افزایش تولید دانش بنیان در زنجیره ارزش مطرح شد، هدف دانش بنیان کردن تولید مدنظر قرار گرفت چرا که رشد اقتصادی کشور و صنعت در گرو افزایش تولید و رشد تولید است.

خجسته مهر ضمن تاکید بر اهمیت افزایش بهره‌وری در صنعت نفت، تصریح کرد: بر اساس فرمایشات مقام معظم رهبری تولید باید منتج به بهره‌وری شود از این رو باید ضمن توجه به افزایش کیفیت محصولات و تولید کالاهای راهبردی در صنعت نفت، زمان تولید را کاهش داد؛ اگر بتوان به این دو موضوع رسید آن وقت می‌توان گفت که ما یک مجموعه تولید محور رقابت‌پذیر هستیم.

وی با اشاره به اهمیت وجود ارتباط موثر و سازنده میان مجموعه تولید و شرکت‌های دانش بنیان، گفت: اگر بین این دو بخش ارتباط موثری نباشد نه هدف افزایش تولید محقق می‌شود و نه شرکت‌های دانش بنیان اثربخشی لازم را خواهند داشت از این باید در رویدادهای علمی مباحث فناورانه جدید مطرح و در مورد آنها گفت‌وگو شود.

معاون وزیر نفت با اشاره به آمار بانک مرکزی که اعلام کرده بخش نفت و گاز در رشد اقتصادی کشور بیشترین سهم را داشته است، گفت: این امر نشان دهنده بهره‌وری و حاصل برنامه‌ریزی صنعت نفت در دولت سیزدهم بوده است.

تحقق افزایش تولید نفت و گاز با فناوری دیجیتال و هوش مصنوعی

خجسته‌مهر استفاده از هوش مصنوعی و فناوری‌های دیجیتال در صنعت نفت را یکی از حوزه‌های مهم فناورانه در این صنعت خواند و گفت: با بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌توانیم تولید از میدان‌های نفت و گاز را به صورت دیجیتال افزایش دهیم.

به گفته وی، صاحبنظران بر این باورند که کسانی که بتوانند حداکثر بهره‌وری را از هوش مصنوعی داشته باشند به طور قطع در دنیای رقابت موفق تر خواهند بود از این رو باید تلاش کنیم که جز ۱۰ کشور برتر در حوزه هوش مصنوعی باشیم.

خجسته مهر افزایش تولید، کاهش هزینه، کاهش زمان و دسترسی به سطح حداکثری تولید به ویژه در مناطق عملیاتی صعب العبور را از مزایای استفاده از هوش مصنوعی برشمرد و گفت: امروز این علم در صنعت نفت کشور جز علوم ناشناخته است و از این رو باید روی آن کار بیشتری کنیم.

وی با اشاره به امضای توافق‌نامه با معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای استقرار مرکز راهبردی مخازن دیجیتال نفتی و گازی تصریح کرد: قصد داریم ۱۵ میدان نفتی و گازی کشور را با هوش مصنوعی اداره کنیم. نخستین میدان در این زمینه که تفاهم‌نامه آن با دانشگاه صنعتی شریف امضا شده، میدان گازی پارس جنوبی است و می‌خواهیم قطب گازی ایران را در قالب هوش مصنوعی مدیریت کنیم.

حمایت صنعت نفت از تولید علم در کشور

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران به دیگر اقدام‌های شرکت ملی نفت ایران در راستای حمایت از تولید علم اشاره کرد و گفت: برای نخستین بار در کشور بحث بورسیه پژوهشی شهید تندگویان در هماهنگی کامل با وزارت علوم راه‌اندازی شده که در قالب این بورسیه‌ها قراردادی ۳۶ ماهه با دانشجویان مقطع دکترا منعقد می‌شود.

خجسته‌مهر با تأکید بر این که به‌زودی بورسیه دانشجویان مقطع دکترا شروع می‌شود، گفت: صنعت نفت چالش‌های فناورانه خود را از طریق سامانه‌ای که در سایت وزارت علوم مشخص شده، در اختیار داتشجویان کل کشور قرار می‌دهد. برای شروع کار با ۱۵ دانشجوی مقطع دکترا قرارداد منعقد و هر ماه به آنها ماهانه ۱۵ میلیون تومان حقوق پرداخت می‌شود.

به گفته وی، در راستای حمایت از تولید علم در کشور در مراحل بعدی با دانشجویان دوره کارشناسی ارشد هم قرارداد منعقد خواهد شد.

خجسته مهر با اشاره به امضا ۵۴ قراردادهای تولید بار اول به ارزش ۸۰ میلیون دلار در صنعت نفت در دو سال اخیر،‌ افزود: سهم شرکت ملی نفت ایران از این قراردادها ۲۲ قرارداد به ارزش ۲۹ میلیون دلار بوده است است که تا پایان امسال نیز ۴۰ میلیون دلار به مبلع این قراردادها اضافه می شود.

وصول مطالبات شرکت‌های دانش بنیان قطعی است

خجسته مهر با بیان این که هم‌اکنون بزرگ‌ترین چالش شرکت‌های دانش بنیان وصول معوقات مالی است، اظهار کرد: برای نخستین بار از طریق بازگشایی اعتبارات اسنادی (ال‌سی) داخلی پول شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صورت قطعی و کامل پرداخت خواهیم شد و هیچ نگرانی از این بابت وجود نخواهد داشت.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران