مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این که اخیراً میزان سرقت تجهیزات ترافیکی افزایش پیدا کرده است، افزود: این موضوع به یک معضل برای شهرداری تهران تبدیل شده است.
گویای خبر – به گزارش ایسنا، مهدی گلشنی با بیان این که یکی از فعالیتهای ترافیکی سطح شهر، توسعه یا نگهداشت تجهیزات ترافیکی (تابلو و علائم عمودی، گاردریل، نیوجرسی، مینی نیوجرسی، دوربینها و دیگر اقلام ترافیکی شهر) است، بیان کرد: باید بر اساس اعتبارات سالیانه، رسیدگی به تجهیزات ترافیکی صورت گیرد. این اقلام در جهت افزایش ایمنی حرکتی شهروندان در معابر و بزرگراهها نصب میشود تا علاوه بر کاهش خطر تصادفات، راهنمای صحیحی برای رانندگان باشد.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران درباره سرقت از تجهیزات ترافیکی اظهار کرد: انواع و اقسام تجهیزات ترافیکی نظیر گاردریل و نردهها فلزی سطح شهر به سرقت برده میشوند. با توجه به سرعت بالای خودروها در بزرگراهها، استفاده از گاردریلها در بزرگراهها ضرورتی جدی است. مهمترین عنصر بزرگراهی در تجهیزات ترافیکی گاردریل است که نوعی حفاظ طولی محسوب میشود.
گلشنی با اعلام این که اخیراً میزان سرقت تجهیزات ترافیکی افزایش پیدا کرده است، افزود: این موضوع به یک معضل برای شهرداری تهران تبدیل شده است. سال گذشته حدود ۵۵ میلیارد تومان از تجهیزات ترافیکی مناطق ۲۲گانه شهر تهران به سرقت رفته است یا به بیانی دیگر ۵۵ میلیارد تومان به بیت المال و مدیریت شهری خسارت وارد شده است.
وی درباره آمار سرقت تجهیزات ترافیکی توضیح داد: بیشترین سرقتها مربوط به گاردریل، پایه تابلوهای خطرنما و مسیرنما، هندریل پلهای سواره رو، دوربینها، نردههای فلزی، نردههای پلکان عابرپیاده، تجهیزات الکترونیکی ایستگاههای اتوبوس، کابل و … است، البته از بین تمامی سرقتها، گاردریل و تجهیزات مربوطهاش و همچنین تابلوها بیشتر از همه به سرقت می رود.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با بیان این که سرقت تجهیزات ترافیکی فقط بُعد خسارت مادی و لطمه زدن به اموال بیت المال را ندارد بلکه ایمنی شهروندان را هم به مخاطره میاندازد، افزود: زمانی که گاردریل یا متعلقات مربوط به آن به سرقت میرود، امکان عملکرد صحیح گارد در تصادفات بزرگراهی وجود ندارد و راننده متوجه آسیب بیشتری میشود.
گلشنی در ادامه عنوان کرد: همچنین سرقت هندریلها موجب پرتاب خودرو و حتی فوت سرنشینان میشود. دزدیدن نرده پلکان یا کف عرشه پله برقیها هم باعث سقوط عابران پیاده میشود.
وی با بیان این که سرقت در تمامی مناطق ۲۲ گانه کم و بیش صورت میگیرد، یادآور شد: سرقت در مناطق ۲۲، ۱۹، ۱۸، ۲۱، ۱، ۲، ۳، ۴، ۱۵ و ۱۶ نسبت به دیگر مناطق شهر تهران بیشتر صورت میگیرد. کمترین سرقت هم مربوط به مناطق مرکزی شهر نظیر ۱۱، ۱۲، ۱۳ و … است.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با تأکید بر این که سرقت از تجهیزات ترافیکی اخیرا به صورت کاملاً حرفهای و همراه با تجهیزات کامل انجام میشود، افزود: بعضا تیمهای سرقت تجهیزات ترافیکی مجهز به خودروهای بالابر هستند.
گلشنی در ادامه بیان کرد: برای جلوگیری از این اتفاق، خودروهای پیمانکاران مناطق ۲۲ گانه مجهز به تابلو مشخصات، لباس متحدالشکل و مجوز فعالیت هستند. همچنین گشت زنی مناطق و نواحی در روز و شب افزایش یافته است. تلاش شده تا اقدامات متعددی برای جلوگیری از سرقت تجهیزات ترافیکی پیش بینی و اجرا شود. این اقدامات شامل استحکام نصب تجهیزات ترافیکی، تغییر جنس مصالح، افزایش پی گیریهای قضایی و … است.
وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر این که آیا سارقان دستگیر شدهاند یا خیر، توضیح داد: پی گیریهای قضایی سبب شده تا مواردی از سرقت تجهیزات بازگشت داده شود یا این که تعدادی از سارقان دستگیر شوند، البته مواردی از سارقان را هم شهرداری مناطق دستگیر کردند و تحویل مراجع قضایی دادهاند و استرداد اموال هم صورت گرفته است.
مدیرکل حمل و نقل عمومی و امور مناطق معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه تأکید کرد که علاوه بر تکلیف مدیریت شهری، نیروی انتظامی هم باید شدت برخورد بیشتری با سارقان داشته باشد.
بر اساس گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهر، گلشنی در بخش پایانی سخنان خود اعلام کرد که درخواستی از طرف شهردار تهران به استانداری ارسال شده تا از طریق شورای تأمین استان، تصمیم جدی برای این موضوع گرفته شود.
- منبع خبر : ایسنا
Tuesday, 25 March , 2025