جزییاتی از سرمایهگذاری مبتنی بر صندوق طلا در بیمه پاسارگاد
در گفتوگو با میرعلی مطهری معاون اشخاص بیمه پاسارگاد جزییات سرمایهگذاری مبتنی بر صندوق طلا در بیمه پاسارگاد بررسی شد.
گویای خبر – به گزارش روابط عمومی بیمه پاسارگاد به نقل از ریسکنیوز، با ایجاد صندوقهای طلا به عنوان یکی از ابزارهای پولی و مالی و امکان سرمایهگذاری در آن مطابق آییننامه ۱۰۴ شورایعالی بیمه و با توجه به استقبال بیمهگذاران از مشارکت خود در نحوه سرمایهگذاری منابع و بازدهی بسیار مناسب سرمایهگذاری در بازار طلا در سال ۱۴۰۳ و علاقه مردم برای سرمایهگذاری در بازارهای پربازده در شرایط اقتصادی جاری، این امر بیمه پاسارگاد را برآن داشت به منظور افزایش بهرهوری بیمهنامه و استفاده از این بازار مالی علاوه بر انتخابهای قبلی، بیمهگذاران بتوانند از امکان انتخاب محل سرمایهگذاری جدید (سرمایهگذاری مبتنی بر صندوق طلا) در بیمهنامههای عمر و تامین آتیه خود نیز بهرهمند شوند.
بنا بر این گزارش، «سبد سرمایهگذاری بیمههای زندگی طلایی شد» این خبری بود که اواسط دیماه سال جاری روی خروجی درگاه اینترنتی بیمه پاسارگاد قرار گرفت. در متن خبر آمده بود: در راستای افزایش حق انتخاب بیمهگذاران بیمهنامههای عمر و تأمین آتیه، بیمهگذاران میتوانند هنگام تهیه بیمهنامه علاوه بر انتخاب مقاصد قبلی (سپردههای بانکی و بازار سرمایه) مقصد جدیدی تحت عنوان سرمایهگذاری مبتنی بر طلا را نیز انتخاب کنند.
در حقیقت بیمهنامههای زندگی مبتنی بر طلا از ترکیب دو مفهوم کلیدی تشکیل شدهاند: تأمین پوشش بیمهای برای زندگی و سرمایهگذاری در یکی از پایدارترین و قدیمیترین داراییهای جهان، یعنی طلا. این محصول، به دلیل توانایی طلا در حفظ ارزش در برابر تورم و نوسانات اقتصادی، یکی از ابزارهای جذاب برای سرمایهگذاری بلندمدت به شمار میرود.
اخیرا بیمه پاسارگاد که در حال حاضر دارای گستردهترین شبکه بیمهگذاران زندگی و ایضا شبکه فروش است، به طراحی و ارایه این محصول کرده و سبد سرمایهگذاری بیمه زندگی مبتنی بر طلا را به جامعه مشتریانش اضافه کرده است.
در گفتگو با میرعلی مطهری معاون اشخاص بیمه پاسارگاد جزییات بیشتری درباره این محصول مطرح شده است. همچنین برنامههای آتی این شرکت نیز در انتهای گفتوگو به صورت مختصر ارایه شده است. این گفتگو را با هم میخوانیم.
به اختصار فعالیت بیمههای زندگی را در بیمه پاسارگاد تشریح نمایید.
بیمه پاسارگاد فعالیت خود را از سال ۱۳۸۵ آغاز نموده و استراتژی خود را بر گسترش بیمههای عمر بنا نهاد و در طول این مدت بیش از هشت میلیون بیمهنامه عمر و تامین آتیه صادر نموده است که از این تعداد حدود ۵/۵ میلیون بیمهنامه فعال میباشد. برای فروش این بیمهنامه سازمان فروش فعالی ایجاد کرده و بیشترین نمایندگیهای بیمه عمر را بر اساس آییننامه شماره ۹۶ تاکنون دارا میباشد. همچنین به بیش از ۴۰هزار نفر نمایندگی بیمه عمر داده که کد ۲۳هزار نفر از آنها فعال است.
ابتدا مختصری درباره وضعیت حال حاضر سید سرمایهگذاری بیمههای زندگی، ترکیب آن و میزان استقبال از هر یک از محصولات این سبد ارایه بفرمایید.
تا سال ۱۴۰۰ سرمایهگذاری منابع بیمه عمر بر اساس سیاستگذاری شرکت مطابق آییننامه سرمایهگذاری موسسات بیمه مصوب شورایعالی بیمه انجام پذیرفت و از تاریخ ۰۱/۱۰/۱۴۰۰ با تمهیدات صورت گرفته امکان ترکیب سرمایهگذاری در سپردههای بانکی و سهام بورسی و فرابورسی به درخواست بیمهگذار نیز فراهم شد. به همین منظور در فرم انتخاب ترکیب سرمایهگذاری در زمان صدور بیمهنامه درصدهای قابل محاسبه برای هر محل سرمایهگذاری مشخص و بیمهگذاران میتوانند تصمیم خود را برای نحوه سرمایهگذاری اندوختهشان اعلام و درصد مشخص از آن را با پذیرش ریسک درخواست نمایند. منابع حاصل از اندوخته بیمهگذاران میتواند در سپردههای بانکی و سهام بورسی و فرابورسی انتخاب شود. در صورتی که درصدهای انتخابی بیمهگذار به ۱۰۰% نرسیده باشد باقیمانده درصد اندوخته وی با نرخ بازده سرمایهگذاری شرکت تکمیل میگردد. همان طور که پیشتر ذکر شد نرخ بازده سرمایهگذاری شرکت مطابق محلهای مجاز سرمایهگذاری در آییننامه ۱۰۴ شورایعالی بیمه میباشد. در ادامه لازم به ذکر است که بیمهگذار به ۱۶ حالت میتواند محل سرمایهگذاری منابع خود را انتخاب نماید که با توجه به انتخاب بیمهگذار سود حاصل از هر یک از مسیرهای سرمایهگذاری به نسبت محاسبه و در مشارکت در منافع آنان لحاظ میشود. در نهایت هم یک حالت برای کسانی است که مایل به دریافت سود مشارکت در منافع با نحوه سرمایهگذاریهای شرکت میباشند. پس در مجموع ۱۷ حالت ترکیب سرمایهگذاری با پذیرش ریسکهای متفاوت در نظر گرفته شده است.
اخیرا به این سبد طلا هم افزوده شده است، بفرمایید بیمه پاسارگاد بر مبنای چه تجزیه و تحلیلی به این مهم رسید که تنوع سبد را به طلا گسترش دهد؟
سرمایهگذاری در مقوله طلا از دیرباز یکی از محلهای امن مورد علاقه مردم برای سرمایهگذاری در زمان عدم اطمینان از شرایط اقتصادی و راهکاری برای مقابله با اثرات منفی تورم میباشد. اما با تمام جذابیتهای این نوع سرمایهگذاری، ریسک نگهداری فیزیکی طلا و مخاطرات آن بسیار بالا میباشد و این دغدغه مانع از آسودگی خیال مردم هنگام سرمایهگذاری بازار مالی خواهد شد.
با ایجاد صندوقهای طلا به عنوان یکی از ابزارهای پولی و مالی و امکان سرمایهگذاری در آن مطابق آییننامه ۱۰۴ شورایعالی بیمه و با توجه به استقبال بیمهگذاران از مشارکت خود در نحوه سرمایهگذاری منابع و بازدهی بسیار مناسب سرمایهگذاری در بازار طلا در سال ۱۴۰۳ و علاقه مردم برای سرمایهگذاری در بازارهای پربازده در شرایط اقتصادی جاری، این امر بیمه پاسارگاد را برآن داشت به منظور افزایش بهرهوری بیمهنامه و استفاده از این بازار مالی علاوه بر انتخابهای قبلی، بیمهگذاران بتوانند از امکان انتخاب محل سرمایهگذاری جدید (سرمایهگذاری مبتنی بر صندوق طلا) در بیمهنامههای عمر و تامین آتیه خود نیز بهرهمند شوند.
اساسا در خصوص رضایت سرمایهگذاران بیمه زندگی چه استراتژیهایی را دنیال میکنید چرایی اتخاذ این استراتژیها و برنامههای متعاقب آنها چیست و نتایج اجرای برنامهها و بازخوردهایی که دریافت کردهاید را نیز توضیح بفرمایید.
شرکت بیمه پاسارگاد به عنوان یک شرکت پیشرو در بیمههای زندگی همواره سعی نموده علاوه بر رعایت مقررات و مصوبات شورایعالی بیمه من جمله آییننامه سرمایهگذاری موسسات بیمه، سرمایهگذاریهایی را با مناسبترین بازدهی و کمترین ریسک در بیمههای زندگی در نظر بگیرد و در کنار تنوع سبد سرمایهگذاریها بتواند بازدهی مناسبی را با کمترین ریسک برای بیمهگذاران این بیمههای بلند مدت کسب نماید.
از این رو شرکت علاوه بر عملکرد مناسب خود در زمینه انتخاب پرتفوی مناسب سرمایهگذاری که سود متوازن و مستمری را برای بیمهگذاران در طول سالهای متمادی به ارمغان آورده، با طراحی محصول بیمهنامه عمر و تأمین آتیه با امکان انتخاب محل سرمایهگذاری ذخایر ریاضی توسط بیمهگذار در بازارهای بورس، سپرده، صندوق طلا و سایر، این امکان را به بیمهگذاران میدهد تا خودشان بتوانند در صورت تمایل بازدهی بیشتری را با قبول ریسک کسب نمایند و محاسبات مشارکت در منافع بیمهنامهها نیز گویای این مهم میباشد.
از منظر بازار رقابت، شرکتهای فعال در حوزه بیمه زندگی تلاش میکنند تنوع خدمات و محصول خود را – از جمله طلایی شدن سبد سرمایهگذاری – مدام افزایش دهند از این منظرارزیابی شما چیست؟
در بازار رقابت بیمههای زندگی، تنوع خدمات و محصولات یکی از عوامل کلیدی برای جذب مشتریان و حفظ سهم بازار است. شرکتها با ارایه محصولات متنوع میتوانند نیازهای مختلف مشتریان را برآورده کنند و در نتیجه، به افزایش رضایت مشتری و وفاداری آنها کمک کنند. به طور کلی، تلاش شرکتها برای ایجاد تنوع در خدمات و محصولات بیمههای زندگی نه تنها به نفع شرکت بلکه به نفع بیمهگذاران نیز است، زیرا انتخابهای بیشتری دراختیار آنها قرار میدهد و میتواند به بهبود کیفیت زندگی و امنیت مالی افراد کمک کند.
چه چشماندازی برای سبد سرمایهگذاری بیمه مبتنی بر طلا پیشبینی میکنید؟
چشمانداز سبد سرمایهگذاری در صندوق طلا به عوامل متعددی بستگی دارد و پیشبینی دقیق آن دشوار است. با این حال میتوان به چندین عامل کلیدی اشاره کرد که ممکن است بر روند قیمت طلا و جذابیت آن به عنوان یک سرمایهگذاری تاثیر بگذارد. از آن جمله میتوان به نرخ بهره، تورم، نوسانات بازارهای مالی، تقاضای جهانی ، پیشبینیهای اقتصادی و تحولات سیاسی و اجتماعی عوامل تاثیرگذار در قیمت طلا بوده که ممکن است در آینده همچنان جذاب باقی بماند. اما بیمهگذاران که تمایل به انتخاب این طرح را دارند به دقت وضعیت بازار و شرایط اقتصادی و میزان ریسکپذیری خود را مد نظر داشته باشند و استراتژیهای خود را بر اساس این موارد تنظیم کنند. زیرا تغییر ترکیب سرمایهگذاری در هر لحظه امکانپذیر نمیباشد.
با این حال میتوان گفت با توجه به تنوع سرمایهگذاری شرکت در بازارهای مختلف از جمله اوراق بهادار، سپردههای بانکی، سپردههای ارزی، سهام بورسی و فرابورسی، با اضافه شدن سبد سرمایهگذاری در بازار طلا این شرکت، نیازهای بیمهگذاران در حوزه سرمایهگذاری را پوشش میدهد.
در جمعبندی صجبتهایتان، برنامههای بیمه پاسارگاد در حوزه بیمههای زندگی و ترکیب و تنوع سبد محصولات را برای سال آینده توضیح دهید.
در بیمههای زندگی مهمترین عامل با در نظر گرفتن بلندمدت بودن بیمهنامهها، نگهداری اطلاعات با استفاده از نرمافزارهای مناسب میباشد. در طی فعالیت بیمه پاسارگاد سه مرحله نرمافزار خود را ارتقا دادهایم. در حال حاضر نیز برنامهریزی لازم برای آمادهسازی سیستم نرمافزاری جدید بیمه عمر و تامین آتیه صورت پذیرفته و در سال ۱۴۰۴ عملیاتی خواهد شد. از تاریخ ۰۱/۱۲/۱۴۰۳ صدور بیمهنامه طرح خانواده بیمه عمر و تامین آتیه که به دلایل نرمافزاری متوقف شده بود؛ شروع خواهد شد.
در سال ۱۴۰۴ چندین طرح از جمله خردسالان و طرح حامی اجرایی خواهد شد. علاوه بر دو طرح فوق پیشنهاد صدور بیمهنامه بر اساس تعهدات دلار نیز در حال پیگیری میباشد و چنانچه این طرح عملیاتی شود بازار جدیدی هم در داخل و هم در خارج از ایران فراهم خواهد شد.