-
در گفتوگو با مدیرعامل شرکت نفت سپاهان مطرح شد:
- عبور درآمد صادراتی نفت سپاهان از مرز ۸۰ هزار میلیارد ریال در نیم سال نخست ۱۴۰۴
در گفتوگو با مدیرعامل شرکت نفت سپاهان مطرح شد:
شرکت نفت سپاهان با نماد معاملاتی «شسپا»، یکی از اثرگذارترین بازیگران صنعت روانکار کشور و بزرگترین تولیدکننده روغن پایه در خاورمیانه محسوب میشود. به بهانه انتشار گزارش 6 ماهه عملکرد شرکت در سامانه کدال، پای صحبتهای فرهاد امین دهقان مدیرعامل شرکت نفت سپاهان نشستهایم.
گویای خبر – به گزارش روابط عمومی شرکت نفت سپاهان به نقل از ایرنا، مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در پاسخ به این پرسش که «در گزارش عملکرد ۶ ماهه نخست ۱۴۰۴ که در سامانه کدال منتشر شد، شاخصهای کلیدی از جمله رشد درآمد، جهش صادرات و ارتقا بهرهوری تولید به چشم میخورد. این نتایج، حاصل چه تصمیمها و سیاستهایی بوده و چه پیام مدیریتی برای آینده شرکت دارد؟»؛ ابتدا اظهار داشت: مهمترین نکتهای که از گزارش عملکرد ششماهه نخست ۱۴۰۴ و هم چنین گزارشهای دو سال اخیر برمیآید، تثبیت جایگاه شرکت نفت سپاهان بهعنوان یکی از محوریترین بازیگران صنعت روانکار کشور و منطقه است.
وی سپس با اشاره به این نکته که «در اطلاعیه منتشرشده در سامانه کدال، مجموع صادرات شرکت از مرز ۸۰ هزار میلیارد ریال عبور کرده»؛ تأکید نمود: چنین موفقیتی، حاصل برنامهریزی دقیق، هماهنگی سازمانی و تمرکز مستمر بر استراتژیهای کلان بوده و قدرت نفوذ شرکت در بازارهای بینالمللی را افزایش داده است.
وی در تکمیل صحبتهای خود افزود: به عنوان نمونه، در شهریور ۱۴۰۴، شرکت فقط در یک ماه، موفق به ثبت درآمد ۲.۹ همتی شده؛ عددی که در مقایسه با میانگین ماههای گذشته، رشد ۲۳ درصدی را نشان میدهد. میزان تولید نیز در همین ماه، ۵۹,۰۴۱ تن ثبت شده که بیانگر رشد دو درصدی نسبت به مرداد است.
از منظر عملکرد فصلی نیز، تابستان ۱۴۰۴ را میتوان فصلی طلایی برای نفت سپاهان دانست؛ چون مجموع درآمد شرکت در این فصل به ۹.۳ همت رسیده که در مقایسه با بهار، رشد خیرهکننده ۷۵ درصدی را نشان میدهد.
از مدیرعامل شرکت نفت سپاهان خواستیم «در خصوص عملکرد صادراتی شرکت در ماههای اخیر» نیز توضیحاتی ارایه کنند. وی در پاسخ، اظهار داشت: با وجود محدودیتها و چالشهای ناشی از تحریمهای بینالمللی، شرکت نفت سپاهان، صادرات را بهعنوان یکی از ستونهای اصلی استراتژی کسبوکار خود تعریف کرده است.
ایشان سپس اضافه کرد: بر اساس آمار و مستندات رسمی، ما امروز پیشتاز صادرات در صنعت روانکار کشور هستیم.
وی افزود: در شهریورماه، شرکت موفق به صادرات ۱۳,۳۳۷ تن روغن پایه با ارزشی معادل ۹,۹۴۴ میلیارد ریال شده است. نرخ فروش این محصول نسبت به ماه گذشته ۲۵ درصد افزایش داشته که بیانگر تقویت بازارهای خارجی و استقبال گسترده مشتریان بینالمللی از محصولات نفت سپاهان است.
مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در خصوص جایگاه ویژه محصول پارافین در سبد صادراتی شرکت نیز اظهار داشت: با فروش ۳,۹۳۷ تن و کسب ۲,۴۷۳ میلیارد ریال درآمد، پارافین به یکی از اقلام کلیدی صادراتی شرکت تبدیل شده است.
وی اضافه کرد: افزایش تعداد مشتریان نشاندهنده تنوعبخشی هوشمندانه به مشتریان خارجی است؛ اقدامی که ریسک فعالیت بینالمللی را کاهش داده و امکان توسعه بازارهای جدید و افزایش سودآوری را فراهم کرده است.
وی در تکمیل این بخش از صحبتهای خود به «موفقیت بزرگ نفت سپاهان در رکورد تبدیل ۱۰۰درصدی اسلاک وکس به پارافین وکس با ارزش افزوده بیش از ۵۰درصدی» اشاره داشت و افزود: شرکت نفت سپاهان، تنها پالایشگاه روانکار کشور است که در دوره مدیریت فعلی به چنین موفقیت بزرگی دست یافته و اثر این اقدام ارزشمند در سودسازی شرکت نفت سپاهان نمایان شده است.
در بخش دیگری از این گفتوگو، از محوری کلیدی در گزارش اخیر، یعنی «رشد سودآوری شرکت» و عواملی که در تحقق آن مؤثر بودهاند، سوال کردیم. مدیرعامل نفت سپاهان در این خصوص به عامل مهمی چون «افزایش نرخ تسعیر ارز» اشاره کرد و اظهار داشت: در شهریورماه، نرخ تسعیر ارز محصولات صادراتی «شسپا» به ۸۳۶,۶۹۷ ریال رسید که نسبت به ماه گذشته رشد ۱۸ درصدی را نشان میدهد.
وی افزود: این افزایش نرخ باعث شده که حتی در شرایط کاهش نسبی حجم فروش برخی محصولات، درآمد ریالی شرکت هم چنان در سطوح بالا باقی بماند و حاشیه سود حفظ شود.
از وی در خصوص اقدامات انجام شده به منظور «تحقق تولید پایدار و تکمیل زنجیره تأمین» پرسیدیم. مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در پاسخ، ابتدا به آمار فروش شرکت در شهریورماه اشاره کرد و گفت: در شهریورماه، شرکت موفق به ثبت فروش ۴۹,۴۳۱ تن محصول شد؛ اگرچه بخشی از این رقم مربوط به بازار داخلی بود، اما بخش اصلی به صادرات اختصاص داشت و توانست موقعیت رقابتی شرکت را در سطح منطقهای و جهانی ارتقا دهد.
وی سپس نتیجه گرفت: تداوم تولید در سطح بیش از ۵۹ هزار تن در ماه، نشاندهنده توانمندی بالای مجموعه در مدیریت زنجیره تأمین و بهرهگیری بهینه از ظرفیتهای تولیدی است. این روند، حرکت در مسیر تکمیل زنجیره تأمین و تحقق تولید پایدار را نشان میدهد و در نهایت منجر به رشد پایدار ارزش سهام شرکت میشود.
در ادامه، به «اقدامات مهم شرکت در راستای کاهش هزینهها و ارتقای برند در بازار داخلی صنعت روانکار» پرداخت و از مهمترین مصادیق این اقدامات، به مواردی چون «تغییر مظروفات محصولات نهایی از فلزی یه پلاستیکی و بازطراحی بسته بندی ظروف روغن های موتوری در جهت ارتقای برند» اشاره نمود.
در بخش دیگری از گفتوگو، از تأثیرات فعال شدن مکانیسم ماشه در روزهای اخیر بر صنعت روانکار و عملکرد شرکت نفت سپاهان سوال کردیم. وی در پاسخ به این سوال، ابتدا با اشاره به این که «به هر حال سالیان سال است که تحریمهای ناجوانمردانه بینالمللی، بر کشور و مردم ما تحمیل شده و ما هم در صنعت روانکار و در شرکت، تبعات و چالش های آن را تحمل و البته مدیریت کردهایم»؛ تأکید کرد: اما از مدتها قبل در شرکت نفت سپاهان، با درک وضعیت و شرایط بعد از فعال سازی مکانیسم ماشه، برنامهریزیها و پیشبینیهای لازم برای واردات مواد اولیه تولید روغن موتور برای تأمین نیاز کشور انجام شده و راهکارهای مختلفی برای گذر از این شرایط پیشبینی شده است. در این خصوص نگاه مدیریتی شرکت نفت سپاهان رویکردی در راستای کمک به دولت در جهت جلوگیری از التهاب در بازار و تامین نیاز داخلی می باشد.
موضوع پرسش بعدی ما، انجام یکی از بزرگترین پروژههای تعمیرات اساسی (اورهال) صنعت پالایش در اردیبهشتماه امسال بود که در پالایشگاه نفت سپاهان انجام شد. از دستاوردهای اجرای این پروژه سنگین سوال کردیم. مدیرعامل شرکت نفت سپاهان اظهار داشت: به صورت عرفی و براساس رویه حاکم بر پالایشگاههای روغنسازی، هر چهار سال یک بار تعمیرات اساسی انجام می پذیرد که به دلیل ریسک و سختی این کار، در سالهای گذشته به تأخیر افتاد که کار اورهال را سختتر کرد. خوشبختانه اردیبهشت امسال، پس از هشت سال، پروژه تعمیرات اساسی دورهای (اورهال) واحدهای تولیدی شرکت آغاز شد. این عملیات که با برنامهریزی ۳۱روزه تعریف شده بود، با تلاش شبانهروزی متخصصان داخلی، ۲ روز زودتر از موعد به پایان رسید و کلیه واحدهای عملیاتی پالایشگاه به مدار تولید بازگشتند.
وی هدف از اجرای این پروژه را، «بازسازی تجهیزات کلیدی، بهینهسازی فرایندهای تولید و کاهش ریسکهای عملیاتی» اعلام کرد و افزود: نتیجه اجرای این اورهال بزرگ، افزایش بهرهوری، کاهش هزینههای تولید و ارتقا کیفیت روغنهای روانکار تولیدی است.
البته وی در تکمیل سخنان خود، تأکید نمود: اورهال، هرچند برای مدتی کوتاه، تولید را متوقف میکند، اما از بروز مشکلات بزرگتر در آینده جلوگیری کرده و ضامن پایداری بلندمدت واحدهای تولیدی است.
در ادامه، موضوع «چشمانداز کوتاهمدت و میانمدت شرکت نفت سپاهان» را با توجه به عملکرد ۶ ماهه نخست مطرح کردیم. مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در توضیح این پرسش، ابتدا به «عملکرد درخشان شرکت در نیمه نخست ۱۴۰۴ و گزارشهای رسمی منتشرشده» اشاره داشت و سپس اظهار کرد: انتظار میرود نفت سپاهان در نیمه دوم سال نیز مسیر رشد خود را ادامه دهد. تمرکز بر بازارهای صادراتی، افزایش تنوع محصولات، استفاده از مزیت نسبی تولید در ایران و مدیریت کارآمد منابع، همگی زمینهساز استمرار روند مثبت درآمدی خواهند بود.
عبور درآمد صادراتی از مرز ۸۰ هزار میلیارد ریال در نیم سال نخست ۱۴۰۴
وی با اشاره به «افزایش تقاضا برای روغنهای پایه و روانکار در بازارهای منطقهای»، آن را «فرصتی بزرگ برای شرکت» توصیف کرد که موجب شده «استراتژی کلان نفت سپاهان بر ورود به بازارهای جدید، تقویت روابط تجاری بینالمللی و تثبیت سهم صادراتی استوار گردد».
مدیرعامل شرکت نفت سپاهان در تکمیل اظهارات خود، تأکید کرد: عملکرد شرکت در نیم سال نخست ۱۴۰۴، تصویری روشن از آینده این شرکت ترسیم میکند و در توضیح این نکته افزود: عبور از سقف ۸۰ هزار میلیارد ریال درآمد صادراتی، رشد ۷۵ درصدی درآمد فصلی، تراز مثبت ارزی و افزایش ۳۰ درصدی ارزش سهام، همگی نشانههایی از جایگاه قدرت مند نفت سپاهان در صنعت روانکار کشور و حرکت آن به سوی تبدیلشدن به یکی از بازیگران اصلی بازار جهانی است.
وی تأکید کرد: بهطور قطع، با تداوم این مسیر، همراهی مدیران و تلاش همه همکاران، در پایان سال ۱۴۰۴، شاهد رکوردهای تازهای در کارنامه نفت سپاهان خواهیم بود.
از «عملکرد شرکت نفت سپاهان در فروش محصولات نهایی طی سالهای اخیر» و این که «کدام بخش بیش ترین سهم را در رشد فروش داشته است»، سوال کردیم. مدیرعامل نفت سپاهان در پاسخ به این سوال، از یک مقدمه شروع کرد: در سالهای اخیر با تمرکز بر بهبود کیفیت محصولات و توسعه شبکه توزیع، فروش داخلی محصولات نهایی شرکت به شکل چشمگیری افزایش یافته است. دادههای ما نشان میدهد در سال ۱۴۰۱، مجموع فروش داخلی در گروه محصولات نهایی شامل روغن موتور بنزینی، دیزلی و صنعتی رشد قابلتوجهی داشته است.
وی سپس تأکید کرد: فقط در یکماهه ابتدایی سال، فروش بیش از ۲,۳۵۸ متر مکعب روغن موتور بنزینی با ارزشی بالغ بر ۸۹۸ میلیارد ریال ثبت شده که بیانگر تداوم تقاضا و اعتماد مشتریان است. این روند در سایر بخشها نیز ادامه داشته است؛ بهویژه روغن موتور دیزلی با بیش از ۵۸۰ میلیارد ریال و روغن صنعتی با حدود ۳۹۷ میلیارد ریال فروش، جایگاه خود را در میان مشتریان عمده و صنایع سنگین تثبیت کردهاند.
مدیرعامل نفت سپاهان به نکته مهمی درباره «سیاست فروش انواع روغن موتور» پرداخت و در نقد رویکرد حجمی در فروش روغن موتور که بدون توجه به نیاز واقعی مصرفکننده نهایی و منافع شرکتها انجام میشود، تأکید کرد: رویکرد کلان شرکت نفت سپاهان، بهینهسازی تولید محصولات نهایی شامل روغنهای موتوری و صنعتی است؛ رویکردی که در سالهای اخیر آن را اثبات کرده ایم.
مدیرعامل شرکت نفت سپاهان هم چنین در خصوص محصولات جانبی نیز به «عملکرد قابلتوجه شرکت» اشاره کرد و با پرداختن به این نکته که «فروش ضدیخ و سایر روغنهای موتوری با رشد مثبت نسبت به سال گذشته همراه بوده است»؛ تأکید کرد: شرکت با سرمایهگذاری در فناوریهای جدید بستهبندی و بازاریابی دیجیتال، موفق به افزایش سهم بازار در بخش خردهفروشی شده است.
نکته پایانی وی در پاسخ به این سوال، تأکید بر این نکته بود که «برنامه ما برای سال ۱۴۰۴ تمرکز بر صادرات هدفمند، توسعه پایدار محصولات سازگار با محیط زیست و افزایش بهرهوری خطوط تولید است. چشمانداز ما، تثبیت جایگاه نفت سپاهان به عنوان رهبر بازار روانکارهای منطقهای تا سال ۱۴۰۶ است».





