مجری پروژه مخازن ذخیره‌سازی نفت خام گوره در شرکت مهندسی و توسعه نفت از آغاز شمارش معکوس برای بهره‌برداری از ۶ مخزن ذخیره‌سازی نفت خام سبک و سنگین در منطقه عملیاتی گوره خبر داد.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران، مرجان محمدی با بیان این که ۶ مخزن ذخیره‌سازی نفت خام در منطقه عملیاتی گوره به زودی به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: سایت مخازن استراتژیک ذخیره‌سازی نفت خام گوره که در مجاورت تلمبه خانه گوره و در ۴۰ کیلومتری شمال بندر گناوه در استان بوشهر واقع شده، شامل ۲ مخزن هر یک به ظرفیت یک میلیون بشکه و ۴ مخزن هر یک به ظرفیت نیم میلیون بشکه است که در مجموع قابلیت ذخیره‌سازی ۴ میلیون بشکه نفت خام را دارد.

وی توضیح داد: مخازن ذخیره‌سازی به شماره‌های ۲۰۰۱-۲۰۰۶ هستند که مخازن ۲۰۰۱ و ۲۰۰۲ با ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه و مخزن ۲۰۰۳ به ظرفیت یک میلیون بشکه برای ذخیره‌سازی نفت خام سنگین در نظر گرفته شده است.

محمدی ادامه داد: مخازن ۲۰۰۴ و ۲۰۰۵ هر کدام به ظرفیت ۵۰۰ هزار بشکه و مخزن ۲۰۰۶ با ظرفیت یک میلیون بشکه نیز برای ذخیره‌سازی نفت خام سبک در نظر گرفته شده‌اند.

محمدی با بیان این که مخازن ذخیره‌سازی نفت خام گوره به صورت مکعبی و برای نخستین بار در کشور به شکل بتنی و به صورت دفنی طراحی و تحت اجرا قرار گرفته‌اند، افزود: قابلیت پرشدن مخازن ۵۰۰ هزار بشکه‌ای هر کدام ۱۰۰ هزار بشکه در روز و مخازن یک میلیون بشکه ای هر کدام ۲۰۰ هزار بشکه در روز بوده و بر این اساس در مجموع ظرفیت پر شدن مخازن در حدود ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

وی تصریح کرد: همچنین به منظور کاهش اثرات نشت احتمالی نفت از مخازن بتنی و به حداقل رساندن هدر رفت نفت خام و جلوگیری از آلودگی‌های زیست محیطی، لایه‌ای از ژئوممبرین دور مخازن در نظر گرفته شده است.

محمدی همچنین از انجام یک میلیون نفر- روز کار بدون حادثه در اجرای طرح مخازن ذخیره‌سازی نفت خام گوره خبر داد و گفت: هم اکنون مخازن آماده نفت‌گیری هستند که به زودی و به طور رسمی اعلام و اجرایی می‌شود. مذاکرات با مناطق نفتخیز جنوب نیز به منظور تحویل و تحول در حال انجام است.

به گفته محمدی، افزون بر مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در این سایت تمامی تاسیسات و تجهیزات مورد نیاز از قبیل پمپ‌های اصلی، ساختمان‌های اداری و کنترل، سیستم آتش نشانی، فلر، واحد تولید گاز خنثی یا تیتروژن، پکیج هوای ابزاز دقیق و … وجود دارد که البته بخش عمده پروژه از سوی پیمانکاران قبلی انجام شده است.

گفتنی است که آغاز شروع طرح ساخت و راه‌اندازی مخازن ذخیره‌سازی نفت خام در منطقه عملیاتی گوره به سال ۱۳۸۱ بر می‌گردد. طی این سال‌ها به دلایلی از جمله عدم نیاز به ذخیره‌سازی، تحریم‌های بین‌المللی، هزینه‌های احتمالی و … در اولویت توسعه و راه‌اندازی قرار نداشت اما با روی کار آمدن دولت سیزدهم طرح اجرای این مخازن از سال ۱۴۰۱ در اولویت کاری شرکت ملی نفت ایران قرار گرفت.

به گفته محمدی، شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که بتوان در مدتی محدود تاسیسات مدفون شده در گل و لای و رسوبات ناشی از سیلاب‌های متعدد را پاکسازی و شرایط راه‌اندازی و بهره‌برداری از این مخازن را فراهم کرد.

گفته می‌شود که تاسیسات، تجهیزات و پمپ‌های این مخازن زیر بیش از ۱۰ متر گل و لای پنهان شده بود و با وسایل مکانیکی امکان پاکسازی وجود نداشت و همه به صورت دستی و به همت نیروی انسانی فعال در منطقه انجام شده است.

محمدی با بیان این که خطوط لوله انتقال نفت به مخازن پیش از این نصب و هیدروتست شده بودند، افزود: با توجه به عدم قطعیت‌های خیلی زیاد و ناشناخته‌های موجود، موظف بودیم برای صحه‌گذاری و اطمینان از عملکرد صحیح خطوط لوله، مجدد تمامی لوله‌ها را تست کنیم که با توجه به آسیب و فرسودگی موجود انجام کار بسیار دشوار بود.

وی ادامه داد: خوشبختانه هم اکنون تمام تجهیزات، تاسیسات و خطوط لوله اورهال و بازسازی شده‌اند. در ضمن لازم به یادآوری است که با توجه به این که تجهیزات عمدتا خارجی سفارش‌گذاری و نصب شده بودند، اورهال آنها یکی از چالش‌های عمده بود که به همت سازندگان داخلی این مهم عملیاتی و هم اکنون در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت ملی نفت ایران