یک شرکت دانش‌بنیان موفق به تولید سیمولاتور جراحی لاپاراسکوپی شده که یک سوم نمونه خارجی هزینه بردار بوده و در حال حاضر به کشورهای خارجی از جمله اندونزی صادر می‌شود.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری،  شرکت نوآوران رباتیک و پزشکی سینا در حوزه طراحی، ساخت و توسعه تجهیزات و فناوری‌های نوین پزشکی در حیطه‌های آموزش، تشخیص، درمان (جراحی و توانبخشی)، بازتوانی و مراقبت‌های پس از درمان با تکیه بر فناوری رباتیک در پزشکی فعالیت دارد و در این زمینه تاکنون به طور خاص در حوزه‌های جراحی رباتیک (ربات‌های جراح و کمک جراح)، توانبخشی رباتیک (درمانی و کمکی) و همچنین شبیه سازهای مهارت‌های پیشرفته پزشکی با استفاده از فناوری‌های حقیقت مجازی، تکمیلی و مصنوعی، محصولات متنوعی را به بازار عرضه کرده و ضمن دریافت تاییدیه‌ها و گواهی‌های استاندارد از مراجع معتبر بین المللی به بازارهای جهانی وارد شده است.

علیرضا میرباقری، مدیر عامل شرکت نوآوران رباتیک و پزشکی سینا در خصوص تجربه حضور در نمایشگاه ایران ساخت گفت: بیشترین فروش ما از طریق نمایشگاه ایران ساخت بوده و به دلیل حمایتی که معاونت علمی از مراکز پژوهشی و دانشگاهی داشت، همه مشتریان ترغیب شدند تا از طریق ساخت ایران خرید‌هایشان را انجام دهند.

وی، سیمولاتور جراحی لاپاراسکوپی سینا سیم را از پرفروش‌های شرکت برشمرد و در خصوص نحوه عملکرد این دستگاه گفت: سیمولاتور جراحی لاپاراسکوپی سینا سیم، یک شبیه‌ساز جراحی لاپاراسکوپی با قابلیت ثبت عملکرد کاربر و ارایه گزارش پیشرفت است. این سامانه از دو بخش سخت افزاری و نرم افزاری تشکیل شده‌است.سخت افزار سامانه، شرایط هندسی و فضایی مشابه شرایط جراحی لاپاراسکوپی را فراهم نموده و دسته ابزارهای جراحی، پدال‌های الکتروسرجری و تصویری بازسازی شده از شرایط واقعی جراحی لاپاراسکوپی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: نرم افزار سامانه در ارتباط همزمان با سخت افزار، محیط جراحی لاپاراسکوپی را به لحاظ مهندسی شبیه سازی کرده و بر اساس عملکرد کاربر در تعامل با سخت افزار و دسته‌های ابزارهای جراحی و پدالهای الکتروسرجری، واکنش نشان داده و رفتار ارگان مورد جراحی را شبیه سازی می‌کند. نرم افزار این سامانه علاوه بر محیط شبیه سازی شده جراحی لاپاراسکوپیک کله سیستکتومی، فرایندهای استانداردی را بر مبنای استاندارد میستلز برای آموزش جراحی لاپاراسکوپی طراحی کرده و فضاهای سه بعدی لازم و فرایندهای آموزشی استاندارد را در چهار محیط مختلف و طی فرایندهای متفاوت مورد ارزشیابی قرار می‌دهد.

میرباقری، کاربرد این سامانه را در آموزش روش‌های جراحی لاپاراسکوپی به رزیدنت‌های جراحی قبل از شروع عمل روی انسان دانست و گفت: بر اساس ملاحظات اخلاقی مبنی بر حفظ حقوق حیوانات مقدم بر تمرین عمل روی حیوان مورد توجه قرار گرفته است. علاوه بر این از آنجا که در این سامانه هر کاربر با استفاده از اکانت شخصی خود وارد نرم افزار شده و به تمرین خواهد پرداخت، سامانه قادر است گزارش عملکرد کار و نحوه پیشرفت وی را تهیه و به استاد ناظر بر دوره کارورزی ارایه کند. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای پیشرفته از این روش برای صدور مجوز شروع جراحی لاپاراسکوپی استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: محیط پایه نرم افزار دستگاه C++ است،‌ لیکن از آنجا که این نرم افزار ضمن دریافت حرکات کاربر در تعامل با سخت افزار، محیط مجازی و بازخورد آن را شبیه‌سازی و کاربر را ارزیابی می‌کند، کاربر هیچ گونه دسترسی به منبع اصلی و متن نرم افزار نخواهد داشت.

به گفته میرباقری، ساخت سامانه سینا یک سوم نمونه خارجی هزینه بردار بوده و شرکت توانسته این محصول را به صادرات پایدار برساند و چیزی حدود یک میلیون دلار در سال درآمد داشته باشد. در حال حاضر، اندونزی اصلی‌ترین مقصد این شرکت برای صادرات است.

وی در خصوص حمایتی که از سوی معاونت دریافت کرده اند هم اظهار داشت: ما یک طرح کلان ملی داشتیم و توانسته‌ایم در این خصوص تسهیلات و کمک‌های لازم را دریافت کنیم.

میرباقری، قابلیت‌ها و کارایی نرم افزار را نمایش تصویر سه بعدی از آناتومی واقعی، قابلیت تغییر و تنظیم نور، تنظیم زوایای مختلف دوربین، مدیریت ابزار و انتخاب وسایل نمایش، امکان بزرگ‌نمایی در محدوده خاص، نمایش بروز عوارض در صورت اشتباهات جراح در استفاده از فشار نامناسب ابزار، ارزیابی دستگاه از کارآموز با تهیه گزارش عملکرد در فرمت پی دی اف، کاربری آسانتر نسبت به وسایل قبلی و …. عنوان کرد.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری