آیین تجلیل از بانوان و فعالان عرصه عفاف و حجاب در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ظهر امروز سه‌شنبه ۲۱ تیرماه برگزار شد.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی در آیین تجلیل از بانوان و فعالان عرصه عفاف و حجاب، گفت‌وگو با مردم به‌خصوص نسل جوان را ضروری دانست و گفت: باید بتوانیم با زبان هنر از طریق سینما، تئاتر و دیگر گونه‌های هنری این موضوعات را تبیین کنیم همچنان که اخیرا شاهد موج جهانی توجه یک سرود در استغاثه به امام زمان (عج) بودیم که موج جهانی آن شکل گرفت و این همه بخاطر زبان هنر در این زمینه بود.

وی در ادامه تاکید کرد:  وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در دوره جدید، زبان هنر را در خدمت تعالی این مفاهیم ارزشمند قرار خواهد داد.

اسماعیلی حجاب و پوشش را یک موضوع هویتی برای جامعه ایران دانست و با تاکید بر این که ایران بزرگ‎ترین سابقه تمدنی دنیا در زمینه پوشش را دارد، تاکید کرد: اصل پوشش و پذیرش آن موضوعی است که با تاریخ و هویت ما گره خورده است، تصویر زنان ایرانی دوره هزاره قبل از میلاد در موزه‌های تاریخی نشان می‌دهد ما چنین هویت مهمی داشته‌ است.

رئیس شورای هنر، نگاه تمدنی ایرانیان به حجاب را یک نگاه عفیفانه معرفی کرد و افزود: موضوع حجاب و عفاف با تار و پود جامعه ایرانی در هم آمیخته شده است و دشمن تلاش می‌کند این موضوع هویتی را به یک مساله سیاسی تقلیل دهد چرا که حس می‌کند با ایجاد دوگانگی، باعث گسست در جامعه ایرانی خواهد شد.

وی حجاب و عفاف را بخشی از ذات هویت ایرانی دانست و گفت: همانطور که عرق به جغرافیای ایران و زبان فارسی منحصر به قومیت نیست، حجاب و عفاف نیز بخشی از ذات هویت ایرانی است. نگاه وزارت فرهنگ در دوره جدید به موضوع پوشش از زاویه هویتی است و اگر امروز اروپایی‌ها و فرانسوی‌ها اعلام می‎‌کنند باید در برابر تهاجم فرهنگی آمریکایی‌ها ایستادگی کنند، نشان می‌دهد این مساله فقط ویژه ما نیست؛ بنابراین دچار یک فضای رسانه‌ای عجیب هستیم و همه واقعیات را آن‌گونه که می‌خواهند به جامعه ما منتقل می‌کنند.

وی افزود: حجاب و عفاف در جامعه ایرانی یک عنصر تاریخی هویت‌ساز است و زنان ایرانی از این عنصر هویتی حمایت می‌کنند و این موضوع شعار و تبلیغ نیست بلکه بازخوانی تاریخی این واقعه است که جامعه ایران نسبت به آن معتقد و به‌ شدت عفیف هستیم.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به واقعه مسجد گوهرشاد اشاره کرد و افزود: این اتفاق یک مقاومت تاریخی برجسته مردان و زنان ایرانی در دوره سیاه پهلوی اول در مقابل حرکت‌های شبهه مدرنیته‌ای است که توسط روشنفکران در دوران مختلف طراحی و درباره آن‌ها نظریه‌پردازی شده بود، قلمداد می‌شود که توسط یک مجری قلدر به نام رضاخان قرار بود اجرا شود.

وزیر فرهنگ در بخش دیگر سخنان خود گفت: بعد از ۹۰ سال از واقعه گوهرشاد هنوز تعداد کشته‌های این واقعه که از سوی رضاخان در مسجد گوهرشاد صورت گرفت مشخص نشده است؛ برخی تا دو هزار نفر تعداد این کشته‌ها را تخمین می‌زنند و این مردم در جوار ضریح امام رضا (ع) با خشونت به گلوله بسته شدند چرا که آن‌ها با قانون الزام کشف حجاب مقابله می‌کردند.

در ادامه این مراسم حجت الاسلام ارباب سلیمانی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در امور روحانیت با تاکید بر اینکه دشمن عفت و حیا را هدف قرار داده است بیان داشت: دشمن می‌داند اگر حیا را هدف قرار دهد چون رأس همه خوبی‌ها است و نهاد خانواده با حیا و عفت است که می‌تواند بقا پیدا کند بر همین اساس برای تزلزل بنیاد خانواده و جامعه با حیا و عفت مبارزه می‌کند.

در این آیین که به همت ستاد عفاف و حجاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، برنامه هایی از جمله تقدیر از بانوان و فعالان حوزه عفاف و حجاب، اجرای برنامه های فرهنگی در این حوزه و تکریم بانوان وزارتخانه تدارک دیده شده بود.

همچنین در حاشیه این گردهمایی، نمایشگاه عرضه و فروش پوشاک اجتماعی بانوان با حضور ویژندهای (برند) مطرح با هدف دسترس پذیری بهتر و رفاه کارکنان وزارت فرهنگ برپا شد.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی