مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) دستورالعمل کاهش هزینه و قیمت تمام شده در شرکت‌های تابعه این هلدینگ را ابلاغ کرد.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپ‌نیوز)، بابک افقهی، مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین (تاپیکو) دستورالعمل کاهش هزینه و قیمت تمام شده در شرکت‌های تابعه این هلدینگ را به منظور نهادینه سازی الگوی فکری و مدیریتی اعمال سیاست‌های کاهش هزینه ابلاغ کرد.

در این ابلاغیه آمده است: ضرورت توسعه و تقویت مزیت‌های رقابتی هزینه محور که بر اساس آن، صنایع و بنگاه‌های مختلف به دنبال راه‌هایی برای کاهش هزینه و قیمت تمام شده محصولات و خدمات خود هستند، باعث شده توجه متولیان بخش‌های مختلف اقتصادی، تولیدی و تجاری بر به‌کارگیری راهبردهای کاهش هزینه بیش از گذشته معطوف شود.

افزایش بهره‌وری، کاهش مستمر هزینه‌ها و دست‌یابی به قیمت تمام شده پایین‌تر محصولات و خدمات در صنایع و بنگاه‌های اقتصادی و صنعتی در شرایط به‌شدت رقابتی کنونی که امری الزامی خواهد بود از دیگر موارد مطرح شده در این ابلاغیه است.

در همین راستا، به منظور نهادینه‌سازی الگوی فکری و مدیریتی اعمال سیاست‌های کاهش هزینه، دستورالعمل کاهش هزینه و قیمت تمام شده محصولات و خدمات در مجموعه هلدینگ تاپیکو تنظیم و ابلاغ شده است.

در ادامه تاکید شده که توجه به این مهم باعث می‌شود موضوع کاهش مستمر هزینه‌ها توام با افزایش کیفیت محصولات و خدمات، در کانون توجه مدیران شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین(تاپیکو) به عنوان یک راهبرد کلیدی قرار گیرد.

هدف از ابلاغ این دستورالعمل، ایجاد عزم و اراده مدیریتی و تاکید بر ضرورت مشارکت جدی و فعال کلیه مدیران و همکاران شرکت‌های تابعه، در جهت تحقق اهداف کاهش هزینه و قیمت تمام شده است به نحوی که بتواند شرایط خلق و توسعه مزیت‌های رقابتی بهتری را در عرصه‌های داخلی و خارجی در مقایسه با رقبا فراهم ساخته و سودآوری شرکت‌ها را افزایش دهد.

در بخش دیگری از این دستوالعمل تصریح شده است که بحث کاهش قیمت تمام شده (Finished Cost Reduction) در قالب مفاهیمی نظیر افزایش بهره‌وری، ناب‌سازی و کاهش هزینه‌ها در ادبیات صنعتی به کررات مورد تأکید قرار گرفته و طی سال‌های اخیر به عنوان راهبردی کلیدی برای تحقق اهداف سوداوری مورد توجه قرار گرفته است.

در ادامه آمده است که منظور از سیاست‌های کاهش هزینه و قیمت تمام شده صرف‌‌نظر از روش‌ها و ابزارهای فنی، سیستمی و مدیریتی که می‌تواند منجر به کاهش و صرفه‌جویی‌های هزینه‌ای شود، توسعه و ترویج الگوی فکری و جنبشی فراگیر است که با پشتیبانی و مشارکت همه ارکان شرکت‌ها زمینه بهبود بهره‌وری عملیات، اصلاح الگوی مصرف مواد و انرژی و خوراک و افزایش قدرت رقابت‌پذیری کالاها و خدمات را در بازارهای داخلی و خارجی فراهم کند.

این امر به‌خصوص در شرایط رقابتی امروز که بنگاه‌ها باید تلاش کنند با اتخاذ تدابیری برای کاهش مستمر هزینه‌های خود حاشیه سود بالاتری برای خود و سهامداران‌شان ایجاد کنند، این سیاست کارایی بیشتری خواهد داشت.

گفتنی است که در این دستورالعمل رقابت‌پذیری بر سه نوع «هزینه‌ای»، «واقعی» و «نوآوری» تفکیک می‌شود. رقابت‌مندی بنگاه‌ها در هزینه، خود را در قالب «قیمت‌های نسبی و رقابتی عوامل» نمایان می‌کند. رقابت‌مندی واقعی، خود را در قالب «توانایی بنگاه‌ها در عملکرد بهتر از رقبا» نشان می‌دهد و رقابت‌مندی مبتنی بر نوآوری و فناوری، خود را در قالب « توانمندی کسب شرایط نواورانه و فناورانه مطلوب در بازارهای توسعه یافته و جدید» متجلی می‌سازد.

واضح است که همه موارد فوق از جمله الزامات توسعه و تعالی کسب و کارهای مختلف از جمله شرکت‌های تحت پوشش هلدینگ سرمایه گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تامین است که در چارچوب دستورالعمل مورد اشاره با تمرکز بر رقابت پذیری هزینه‌ای مورد توجه قرار گرفته است.

در بخش پایانی دستورالعمل کاهش هزینه و قیمت تمام شده در شرکت‌های تابعه هلدینگ تاپیکو تاکید شده است که به‌دنبال اجرای این دستورالعمل انتظار می‌رود زمینه تحقق جریان ارزش پایدار و عاری از عوامل اتلاف و غیر بهره‌ور در کلیه فرایندهای تامین، تولید و توزیع شرکت‌های تحت پوشش فراهم شده و با کاهش مستمر هزینه‌ها و افزایش کیفیت کالاها و خدمات، ارتقای قدرت رقابت‌پذیری قیمتی و تحقق اهداف سودآوری شرکت‌ها تسهیل شود.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی شرکت سرمایه‌گذاری نفت و گاز و پتروشیمی تأمین