مطابق بخشنامه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی استفاده از نام‌های مورد استفاده در گویش‌های محلی و قومی رایج در مناطق مورد سکونت اقوام در نام‌گذاری خدمات، محصولات، مؤسسه­‌ها و اماکن بلامانع است.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،در بخشی از این بخشنامه خطاب به معاونان، روسا و مدیران کل ستادی و استانی این وزارتخانه آمده است: در اجرای مادۀ ۶ آیین‌نامۀ اجرایی قانون ممنوعیت به­ کارگیری اسامی، عناوین و اصطلاحات بیگانه، مصوب سال ۱۳۷۸ هیأت محترم وزیران و اصلاحات بعدی در سال ۱۳۹۴ مطابق نص صریح آیین‌نامۀ یادشده، استفاده از نام‌های رایج در گویش‌های محلی و قومی در مناطق مورد سکونت اقوام در نام‌گذاری خدمات، محصولات، مؤسسه‌ها و اماکن مانعی ندارد.

در این بخشنامه همچنین از بلامانع بودن استفاده از اسامی خاص اقلیت‌های دینی شناخته­ شده در قانون اساسی نیز در نام‌گذاری‌های فوق‌الذکر اشاره شده است.

بر اساس این بخشنامه معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع­ رسانی موظف است دستورالعمل صدور مجوز تبلیغات و نام­‌گذاری اسامی محصولات، خدمات، مؤسسه‌ها، اماکن و سر در فروشگاه‌ها، واحدهای صنفی و مؤسسات تجاری مربوط از جمله مناطق مرتبط با اقوام و گویش‌های محلی را با رعایت مفاد این بخشنامه تهیه و پس از تصویب در کمیتۀ مرکزی سازمان‌های تبلیغاتی کشور به اجرا گذارده و گزارش آن را هر سه ماه یک بار ارائه نماید.

گفتنی است در پایان این بخشنامه آمده است که کلیۀ دفاتر و ادارات­ کل ستادی و استانی در این زمینه موظف به همکاری با معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع­‌رسانی هستند.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی