رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش در نشست خبری با اصحاب رسانه از اعلام نمرات آزمون‌های نهایی دانش آموزان پایه دوازدهم از امروز خبر داد و تصریح کرد: مهلت اعتراض به نتایج تا بیستم تیرماه خواهد بود.

 گویای خبر – به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش، محسن زارعی با اعلام این‌که نتایج آزمون‌های نهایی دانش آموزان پایه دوازدهم از امروز اعلام خواهد شد، اظهار کرد: ۹۱۴ هزار ۴۶۵ دانش‌آموز و افراد برای سوابق تحصیلی در آزمون‌های نهایی پایه دوازدهم شرکت که از این تعداد، ۵۳۴ هزار ۱۲۱ نفر دختران و ۳۸۰ هزار ۳۴ نفر پسران دانش‌آموز در آزمون‌های نهایی بودند. از این جمعیت آماری ۵۹۵ هزار و ۶۲۴ نفر دانش آموزان روزانه و ۳۱۸ هزار ۸۴۱ نفر دانش آموزان بزرگ‌سال و افرادی برای ایجاد سابقه و ترمیم در آزمون نهایی شرکت کرده بودند.

وی ادامه داد: ۵ هزار و ۶۵ حوزه اجرای آزمون امتحانات نهایی و ۳۹۱ حوزه تصحیح، همچنین حوزه‌های تصحیح اقماری برای کمک به حوزه‌های تصحیح ایجاد شد تا در مدارسی که امکانات وجود دارد، دبیران در آن مدارس حضور پیدا کنند و لزوماً در حوزه‌های امتحانی تصحیح نداشته باشند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش گفت: ۱۲۳ هزار و ۱۹۴ نفر عوامل اجرایی و تصحیح‌کنندگان آزمون‌های نهایی بودند که ۲۳ میلیون پاسخ برگ در این دوره امتحانات نهایی از سوی ۴۸ هزار معلم تصحیح شد.

زارعی با بیان این‌که برای اولین بار در کشور تصحیح الکترونیکی سؤالات به‌صورت تشریحی انجام شد، گفت: تصحیح برگه‌های الکترونیکی منجر به رعایت عدالت آموزشی خواهد شد و برگه‌های دانش آموزان توسط دو مصحح در دو استان غیر استان دانش‌آموز تصحیح گردید.

وی در مورد نحوه تصحیح سؤالات توسط مصححان گفت: ۶۵ درصد تصحیح بین دو مصحح اول و دوم، مغایرتی باهم نداشت یا کمتر از ۱ نمره مغایرت داشت. ۳۵ درصد تصحیح‌ها بالاتر از یک نمره مغایرت وجود داشت در شرایطی که اختلاف کمتر از یک نمره بین مصححین بود سامانه میانگین به سمت بالا و به نفع دانش‌آموز نمره را گرد می‌کرد. در شرایطی که مغایرت بیش از یک نمره بود نیز تصحیح برگه به مصحح سوم ارجاع داده می‌شد که نظر نهایی را مصحح سوم می‌داد و به‌عنوان نمره نهایی دانش‌آموز ثبت می‌شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش ادامه داد: اگر اسکن پاسخ برگ‌ها مناسب نبود، حوزه تصحیح این برگه‌ها را به حوزه‌های اجرا عودت می‌دادند تا مجدداً اسکن شود و پاسخ برگ‌ها جدید و باکیفیت ارسال شود، لذا دانش آموزان نگرانی اینکه برگه‌ای از آن‌ها اسکن نشده باشد یا دستخط مناسبی نداشتند و … نگران این موضوعات نباشند.

وی با اشاره به برخی ابتکارات که در آزمون‌های نهایی امسال انجام شد، اظهار کرد: برای اولین بار راهنمای تصحیح استاندارد برای سؤالات تدوین شد، این کار در سال‌های گذاشته نیز انجام می‌شد، اما پس از ارسال پاسخ‌نامه‌ها به حوزه‌های تصحیح با دبیرخانه‌های و گروه‌های آموزشی مشورت و نظرات اصلاحی آن‌ها لحاظ می‌شد و مجدداً پاسخ‌نامه‌ای بر اساس این نظرات اصلاحی تهیه می‌شد، لذا عمدتاً تصحیح دوم براساس پاسخ‌نامه اصلاحی انجام می‌شد، بخشی از مغایرت‌ها در نمره‌های مصححان اول و دوم به دلیل استانداردسازی تصحیح پاسخ برگ‌ها بود.

زارعی گفت: ۷۶ درصد سؤالات مورد تائید دبیرخانه‌ها راهبری از نظر استاندارد بودن، پوشش اهداف برنامه درسی، پوشش ارزشیابی سطوح شناختی و دشواری قرار گرفتند.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش دستاورد بزرگ امتحانات نهایی امسال را مبنای طراحی سؤال از کتاب درسی و اهداف برنامه درسی دانست و گفت: در طراحی سؤالات از طرح سؤالات پرتکرار خودداری شده بود، لذا رجوع دانش آموزان در این دوره امتحانات به کتاب‌های درسی بود و توانستیم با نوع ارزشیابی صورت گرفته، مرجعیت را به کتاب درسی بازگردانیم.

وی در مورد نحوه اعتراضات دانش آموزان به نتایج گفت: اگر دانش آموزان به نتیجه امتحانات اعتراض داشته باشند، این اعتراض را اعلام کنند، این اعتراضات به‌صورت کشوری بررسی خواهد شد، یعنی در استانی غیر از استان محل سکونت پاسخ برگ توسط مصحح چهارم بررسی خواهد شد، لذا اعتراض‌ها ممکن است منجر به تنزل نمره شود و دانش آموزان به این مورد توجه داشته باشند. فرایند رسیدگی به اعتراضات از فردا آغاز خواهد شد و تا روز بیستم تیرماه مهلت دریافت اعتراضات پایان خواهد یافت.

زارعی ادامه داد: هم‌زمان با رسیدگی به اعتراضات، فارغ‌التحصیلان سال‌های ۱۳۸۴ به بعد می‌توانند در سایت my.medu.ir سوابق تحصیلی خود را دریافت کنند و اگر مغایرتی در سوابق بود اصلاحات را از طریق سایت اعلام مغایرت کنند و اگر این مغایرت از طریق سایت انجام نشد، باید به سنجش مناطق مراجعه نمایند و در آنجا مشکل را عنوان کنند. افرادی که برای ایجاد سابقه تحصیلی در آزمون نهایی شرکت کردند، این نمرات هفته بعد در سوابق مشاهده خواهد شد.

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌وپرورش گفت: برای هفته آینده فرایند اعلام سوابق تحصیلی برای دانش آموزان در سایت my.medu.ir انجام خواهد شد و مراحل تصحیح و مطابقت سوابق تحصیلی مانند فارغ‌التحصیلان سال‌های ۱۳۸۴ به بعد خواهد بود.

وی توضیح داد: بعد از تائید سابقه تحصیلی، نمرات تراز می‌شود، یعنی هر درس در هرسال تراز می‌شود و نمره کل برای هر فرد تولید می‌شود و این نمره کل به سازمان سنجش برای اثربخشی سهم ۴۰ درصدی گزارش داده می‌شود. سازمان سنجش نمره کل آزمون نهایی و نمره کل آزمون سراسری را در کارنامه داوطلب درج می‌کند و بعد از تلفیق این دو رتبه فرد اعلام می‌شود. درواقع داوطلبان هرسال با جامعه آماری خود تراز می‌شوند.

زارعی در پاسخ به شائبه‌ای که مطرح می‌شود سؤالات آزمون نهایی امسال سخت بوده است، افزود: مبنای طراحی سؤالات ما فقط کتاب درسی بوده است. هیچ سؤالی خارج کتاب طرح نشده است و این قاعده را رعایت کردیم. بخش محدودی از سؤالات سطوح بالای شناختی را مورد ارزیابی قرار می‌داد. نمره ۲۰ که دانش آموزان از دروس مختلف و در سطح توزیع کشوری کسب کرده‌اند نشان می‌دهد سؤالات به‌گونه‌ای بوده است که دانش آموزان از عهده آن بر می‌آمدند و این مطلب که گفته می‌شود برخی سؤالات به‌گونه‌ای بود که حتی معلم از پاسخ به آن عاجز بود، صحیح نیست.

 وی در مورد این‌که برخی از دانش آموزان ممکن است نسبت به‌سختی سؤالات شکایت داشته باشند، گفت: سؤال خوب، سؤال سخت و پیچیده نیست، امسال تمامی سؤالات از داخل کتاب درسی بوده، سؤالات باید سطوح بالاتر شناختی را مدنظر قرار دهد و دانش‌آموزانی که به سطوح شناختی بالاتر رسیده‌اند، توانسته‌اند نمرات بهتری کسب نمایند.

وی در پایان گفت: کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، سلامت و امنیت آزمون‌های نهایی را تائید کرده است و در این زمینه دستگاه‌های مختلفی با آموزش‌وپرورش مشارکت داشته‌اند و انجام امتحانات نهایی به‌صورت یک موضوع ملی و بین دستگاهی خصوصاً با همکاری خوب وزارت کشور و استانداران پی‌گیری شد.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت آموزش و پرورش