حوزه کودک و نوجوان در بهمن ۱۴۰۲ با انتشار ۲ هزار و ۷۵۶ نسخه در صدر فهرست قرار دارد و نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته با هزار و ۶۹۶ عنوان کتاب افزایش ۶۲ درصدی را ثبت کرده است.

به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران، بر اساس آمار موضوعی کتاب‌های ثبت شده در بانک اطلاعاتی خانه ‌‌کتاب و ادبیات ایران در بهمن ماه سال جاری،‌ ۱۱هزار و ۹۵۵ عنوان کتاب از سوی هزار و ۵۶۲ ناشر منتشر شده است که در مقایسه با بازه‌زمانی مشابه در سال گذشته با ۹هزار و ۸۳۲ عنوان کتاب، ۲۲ درصد افزایش داشته است.

تعداد عناوین کتاب‌های منتشر شده در حوزه کودک و نوجوان در ماه گذشته (بهمن ۱۴۰۲) از سایر موضوعات پیشی گرفته است و با انتشار ۲ هزار و ۷۵۶ نسخه در صدر فهرست قرار دارد و نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته با هزار و ۶۹۶ عنوان کتاب افزایش ۶۲ درصدی را ثبت کرده است. پس از آن موضوعات کمک درسی، ادبیات، علوم اجتماعی، علوم عملی و دین قرار گرفته‌اند. کمترین عناوین منتشره نیز به حوزه علوم طبیعی و ریاضیات اختصاص دارد. همچنین تعداد کتاب‌های منتشر شده با موضوع دین و زبان در بهمن ماه سال جاری نسبت به بهمن ماه سال گذشته به ترتیب ۵۴ و ۳۸ درصد افزایش داشته‌اند.

از تعداد کتاب‌های منتشر شده در حوزه کودک و نوجوان در این ماه هزار و ۳۸۶ عنوان تالیف و مابقی ترجمه و ۲هزار و ۸۱ عنوان از این کتاب‌ها در تهران و مابقی در سایر استان‌ها چاپ شده‌اند. در حوزه کودک و نوجوان،  هزار و ۱۹۳ نسخه از کتاب‌ها چاپ اول و هزار و ۵۶۳ نسخه نیز تجدید چاپ بوده‌اند.

از میان مجموع کتاب‌های منتشره در بهمن ماه سال جاری،‌  ۸ هزار و ۳۷۸ اثر تالیف و ۳ هزار و ۵۷۷  اثر ترجمه بوده‌اند که در موضوعات کمک درسی، کودک و نوجوان، علوم اجتماعی، ادبیات و دین بیشترین میزان تالیف صورت گرفته است. موضوعات کودک و نوجوان، ادبیات، فلسفه و روان شناسی، علوم عملی و علوم اجتماعی بیشترین موضوعاتی بودند که در این ماه ترجمه شده‌اند.

ناشران تهرانی ۸ هزار و ۲۴۱ اثر و ناشران سایر استان‌ها ۳ هزار و ۷۱۴ اثر منتشر کرده‌اند که در مقایسه با  زمان مشابه در سال گذشته به ترتیب با ۷هزار و ۱۰۸ و ۲هزار و ۷۲۴ کتاب  افزایش ۱۶ و ۳۶ درصدی را تجربه کرده‌اند. در استان تهران اقبال بیشتر به سمت موضوعاتی همچون کودک و نوجوان، کمک درسی، ادبیات، علوم اجتماعی و علوم عملی بوده است. اما در سایر استان‌ها موضوعات کودک و نوجوان، دین، ادبیات، علوم اجتماعی و علوم عملی در صدر قرار دارند.

در این ماه تعداد کتاب‌های چاپ اول ۷ هزار و ۸عنوان و شمار تجدید چاپی‌ها ۴ هزار و ۹۴۷ اثر بوده است. بیشترین موضوعات چاپ اول به کودک و نوجوان، علوم اجتماعی، ادبیات، کمک درسی و علوم عملی اختصاص دارد. همچنین در این ماه موضوعات کودک و نوجوان، کمک درسی، ادبیات، علوم عملی و دین بیشترین میزان تجدید چاپ را داشتند.

شمارگان کل کتاب‌های منتشر شده در بهمن ماه سال جاری ۱۰میلیون و ۸۵۴ هزار و ۸۱۹ نسخه بوده است. اما میانگین شمارگان ۹۰۸ نسخه است که نسبت به بازه زمانی مشابه کاهش ۹ درصدی را شاهد هستیم.

میانگین قیمت کتاب‌های منتشر شده در بهمن ماه ۱۴۰۲ رقم یک میلیون و ۴۹۶هزار و ۸۶۴ ریال را نشان می‌دهد که در قیاس با بازه زمانی مشابه سال گذشته ۳۵ درصد افزایش را تجربه کرده است.

تعداد و درصد کتاب‌های چاپ اول منتشر شده در بهمن ماه ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که استان تهران سهم ۶۲ درصدی در انتشار کتاب‌ها داشته و استان‌های قم، اصفهان، خراسان رضوی، فارس، آذربایجان شرقی و البرز در رتبه‌های بعدی قرار گرفته‌اند.

اطلاعات آماری و گزارش‌های ماهانه پیرامون وضعیت صنعت نشر کشور را می‌توان در ketab.ir دنبال کرد.

  • منبع خبر : روابط عمومی خانه کتاب و ادبیات ایران