مدیرعامل بانک توسعه تعاون یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بانک را افزایش سرمایه ۶۲ هزار میلیارد ریالی برای سال ۱۴۰۲ دانست که در سال گذشته این رقم ۲۸ هزار میلیارد ریال بوده است که بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش گویای خبر، دکتر شیخ حسینی مدیرعامل بانک توسعه تعاون در نشست رسانه‌ای با خبرنگاران گفت: بخش تعاون به عنوان یکی از سه رکن اصلی اقتصاد کشور بر اساس اصل ۴۴ قانون اساسی است که بعد از بخش دولتی و قبل از بخش خصوصی قرار دارد.

وی از ویژگی‌های بخش تعاون را کمک به توزیع عادلانه ثروت به مردم دانست که موجب گسترش عدالت اجتماعی در جامعه و اقتصاد می‌شود و همچنین اشتغال‌زاست که عمدتاً اشتغال در بنگاه‌های کوچک و متوسط اتفاق می‌افتد و در ادامه افزود: بخش تعاون مربوط به بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌باشد که در زیر بخش‌های مختلف صنعت، معدن، کشاورزی، شیلات، ورزش، آموزش فعالیت دارد و به عنوان تکمیل‌کننده زنجیره تولید در بخش اقتصاد است.

دکتر شیخ حسینی در خصوص نحوه شکل‌گیری بانک توسعه تعاون گفت: بر اساس بند ب اصل ۴۴ قانون اساسی که مختص بخش تعاون است؛ برای کمک به به توسعه بخش تعاون بایستی بانکی دولتی با سرمایه دولت با عنوان بانک توسعه تعاون تشکیل شود که این بانک در سال ۱۳۸۸ با هدف حمایت از بخش تعاون و کمک به ارتقای سهم تعاونی‌ها در اقتصاد کشور به وجود آمد.

وی افزود: بانک توسعه تعاون یک بانک تخصصی است اما چند منظوره و در زیر مجموعه‌های مختلف فعالیت و خدمات اعتباری خود را ارایه می‌کند که در سراسر کشور ۴۴۸ واحد بانکی شامل ۴۱۶ شعبه و ۳۲ باجه دارد که دسترسی تعاونی‌گران را به شعب این بانک راحت‌تر می‌کند و به واسطه جوان بودن بانک، خدمات آن در بستر الکترونیک و دیجیتال به مشتریان ارایه می‌شود.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون در مورد ویژگی‌های بانک توسعه تعاون به درگیر نبودن بنگاه‌داری این بانک اشاره کرد و گفت منابع مالی و تسهیلات اعتباری بانک توسعه تعاون در بخش واقعی اقتصاد مصرف می‌شود که در خدمت تولید و اشتغال است.

وی در خصوص عملکرد بانک در سال گذشته گفت: رشد تسهیلات پرداختی در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل، ۴۷ درصد بوده و در سه ماهه اول امسال نیز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۹ درصد رشد داشته است. همچنین منابع سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل ۳۳ درصد و در سه ماهه اول ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۴۱ درصد رشد داشته است.

دکتر شیخ حسینی در ادامه افزود: تسهیلات پرداختی بانک در سال قبل، ۱۵ درصد در بخش کشاورزی، ۳۷ درصد در بخش صنعت، ۹ درصد در بخش عمران، ۳۲ درصد در بخش خدمات و ۷ درصد در بخش بازرگانی بوده است که تسهیلات تکلیفی تبصره ۱۸ بانک ۹۸ درصد و تسهیلات تکلیفی حمایتی شامل (کمیته امداد، سازمان بهزیستی، تسهیلات ازدواج، فرزندآوری، مشاغل خانگی، اشتغال پایدار روستا و عشایر، جهش تولید مسکن و تسهیلات خرید از کشاورزان) ۹۶ درصد تسهیلات تخصیصی پرداخت شده است.

عضو هیأت مدیره بانک توسعه تعاون ادامه داد: در حوزه تأمین مالی غیر از تسهیلات، در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل ۱۸۰ درصد برنامه صدور ضمانت‌نامه و ۱۹۸ درصد نیز صدور اعتبارات اسنادی محقق شده است. همچنین در سه ماهه نخست ۱۴۰۲ نسبت به مدت مشابه سال قبل، ۷۵ درصد صدور ضمانت‌نامه و ۴۱۴ درصد صدور اعتبارات اسنادی محقق شده است.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون یکی از مهم‌ترین دستاوردهای بانک را افزایش سرمایه ۶۲ هزار میلیارد ریالی برای سال ۱۴۰۲ دانست که در سال گذشته این رقم ۲۸ هزار میلیارد ریال بوده است که بیش از ۱۲۰ درصد رشد داشته است.

وی یکی از شاخص‌های مهم بانک را پایین بودن نسبت مطالبات غیرجاری در شبکه بانکی عنوان کرد که در سال گذشته ۳/۸ درصد بوده است که موجب شده است بانک توسعه تعاون علاوه بر عدم ناترازی، اضافه برداشتی از بانک مرکزی نیز نداشته باشد.

دکتر شیخ حسینی همچنین به راهبردهای جدید بانک در سال جاری شامل: تحول بانکداری دیجیتال، هدایت نقدینگی با تمرکز بخش تعاون در راستای رشد و تولید اشتغال، انضباط مالی و اعتباری با هدف نقش آفرینی بانک در تحقق مهار تورم، ارتقای حوزه بین‌الملل و توسعه و رشد عملیات ارزی، بهره‌وری نیروی انسانی و بخش جهاد تبیین اشاره کرد.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون در خصوص لزوم توجه به حوزه تحول بانکداری دیجیتال گفت: با توجه به تغییرات سریع و نیاز مشتریان خدمات بانکی به صورت غیرحضوری، افتتاح حساب و ارایه تسهیلات بانک توسعه تعاون در سامانه تی تی پلاس راه‌اندازی شده است و تکمیل خدمات چک دیجیتال و حذف فیزیکی چک و برات و سفته الکترونیک در شرف راه‌اندازی است.

وی ادامه داد: برای ۴۷ هزار نفر با پرداخت تسهیلات بانک، ایجاد اشتغال شده است و مبلغ پرداختی تسهیلات برای مناطق کم‌برخوردار و روستا و عشایر ۳۲ هزار میلیارد ریال با نرخ سود ۶ درصد و همچنین تسهیلات ازدواج در سال گذشته مبلغ ۲۰ هزار میلیارد ریال و در سه ماه امسال نیز ۸ هزار میلیارد ریال بوده است که مجموعا ۱۹۰ هزار تسهیلات در سال ۱۴۰۱ پرداخت شده است.

دکتر شیخ حسینی در پایان از رونمایی سامانه تی تی پلاس بانک توسعه تعاون در آینده نزدیک خبر داد و به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.