ذوب آهن اصفهان در راستای تولید پایدار برق به ویژه در زمان اوج بار مصرف شبکه سراسری، برنامه‌های تعمیراتی خوبی را در دست اقدام دارد. 

به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان، این شرکت به عنوان بنیان‌گذار تولید فولاد در ایران و دارا بودن سه نیروگاه مجهز در راستای تولید پایدار برق به ویژه در زمان اوج بار مصرف شبکه سراسری، برنامه‌های تعمیراتی خوبی را در دست اقدام دارد. 

محمد صالحی معاون توزیع و تعمیرات برق مدیریت تولید و توزیع برق شرکت در خصوص اقدامات نیروگاه‌های ذوب آهن جهت تولید پایدار برق در زمان پیک مصرف، ضمن اشاره به آمادگی کامل همه واحدهای نیروگاهی و تصفیه‌خانه شیمیایی مدیریت تولید و توزیع برق ذوب آهن، برای تولید پایدار انرژی برق در روزهای اوج مصرف در تابستان و گذر از محدودیت مصرف برق در کشور، گفت: استمرار تولید برق، نیازمند تعمیرات و نگهداری صحیح نیروگاه‌ها است که در شرایط محدودیت دریافت گاز طبیعی و همچنین آب، این موضوع نیازمند برنامه‌ریزی بسیار دقیقی است.

وی افزود: برنامه‌ریزی و تلاش این مدیریت بر بهینه‌سازی و ارتقا توان تولید برق واحدهای نیروگاهی ذوب آهن، بازسازی و مدرنیزاسیون نمودن تجهیزات در دو بخش تولید برق و توزیع آن بوده است. نتایج این اقدامات باعث کاهش هزینه‌های نگهداری و نیز کاهش آلاینده‌های محیط زیست به دلیل امکان برداشت و مصرف بیشتر گازهای فرآیندی، شده است که این رویکردها در تامین برق پایدار در روزهای اوج مصرف تابستان نیز بسیار اثرگذار می‌باشد و همچنین به مدیریت بار و مصارف شبکه برق کشور برای گذر از شرایط پیک مصرف، کمک شایانی دارد. 

در ادامه فرزاد رضوی، سرپرست دفتر فنی مدیریت تولید و توزیع برق نیز گفت: مطابق با برنامه‌ریزی‌های پیش‌بینی شده در راستای ارتقا میزان آمادگی واحدهای نیروگاهی جهت تولید پایدار انرژی برق مورد نیاز کارخانه در فصل تابستان تا اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ نسبت به اورهال واحدها اقدام شده است. انجام برنامه‌ها و پروژه‌های بازسازی و نوسازی تعمیراتی و رفع چالش‌ها و محدودیت‌های تولید، می‌تواند نقش بسیار موثری در تامین و پایداری برق کارخانه و تبادل انرژی با شبکه برق سراسری و گذر از محدودیت برق داشته باشد.

جمشید حقانی، مهندس ارشد برق نیروگاه حرارتی نیز اقداماتی که از اسفندماه ۱۴۰۲ لغایت اردیبهشت ۱۴۰۳ با موفقیت بر روی توربوژنراتورها و بویلرهای نیروگاه حرارتی و همچنین نیروگاه ۱۱۰ مگاواتی توازن جهت استفاده از ظرفیت حداکثری این دو نیروگاه و تولید پایدار برق در زمان پیک مصرف و همچنین جهت مصرف حداکثری گازهای فرآیندی انجام شده است را چنین برشمرد: انجام عملیات تعمیراتی برای بویلر و توربوژنراتور و شستشوی سطوح حرارتی محفظه احتراق بویلر واحد B، انجام عملیات تعمیراتی بر روی توربین واحد ۳ و بویلر ۷، و بویلر، کلیه سرویس‌ها و نواقص برقی در جهت تولید پایدار و بدون وقفه، انجام گردید.

اقدامات لازم جهت ساخت موتور گریبکس برای برج‌های خنک‌کننده و افزایش تولید و ساخت شافت گاورنر توربین ۳ و اقدامات لازم جهت بازسازی و مدرنیزاسیون بویلر ۶ و بازسازی دیفیوزرهای شماره ۱ و ۲ و خرید پمپ تغدیه و پمپ DEH جهت نیروگاه ۱۱۰ مگاواتی در دست اقدام است که نیازمند تامین منابع مالی است.

محسن محبی، مهندس ارشد توربین نیروگاه حرارتی نیز اظهار داشت: به منظور بهبود شرایط تولید برق نیروگاه حرارتی، پروژه‌های زیر در چند ماهه اخیر در بخش توربین با موفقیت به ثمر نشسته است و چندین طرح و پروژه نیز در دست اجرا است که هر یک در مراحل مختلفی قرار دارند که با اتمام هر کدام، گام موثری در افزایش و ثبات تولید برق برداشته خواهد شد.

وی افزود: با توجه به بالا بودن ارتعاشات توربوژنراتور واحد A نیروگاه ۱۱۰مگاواتی، با همت و مشارکت پرسنل بهره‌بردار نیروگاه حرارتی، تعمیرات نیروگاه‌ها، دفتر فنی و با تعامل و همکاری گروه CM از مهندسی نت مکانیک، بالانس ارتعاشات توربوژنراتور مذکور به روش «دینامیکی در محل» با موفقیت انجام گرفت و دستگاه با دامنه ارتعاشات مجاز، در مدار بهره‌برداری قرار گرفت. همچنین اصلاح کلاپان‌ها و بازدید از کندانسور توربین واحد B و رفع نشتی از گرمکن PC50 و رفع عیب از گاورنرهای توربین ۳ و تعمیر و تعویض سیفون ۸ متری توربین ۳ انجام شد.

احمد جاودانی، سرپرست نیروگاه مرکزی اقدامات انجام گرفته برای تولید پایدار برق را به شرح زیر بیان نمود: تامین و پی‌گیری جهت تهیه ذغال‌های ژنراتورهای نیروگاه مرکزی که تامین این اقلام و رفع مشکل توربوژنراتورها یکی از عوامل تولید برق در نیروگاه مرکزی است، سرویس و تعمیر درایو پمپ آب تغذیه نیروگاه مرکزی و آماده بکاری پمپ تغذیه ۵ نیروگاه مرکزی در جهت تثبیت تولید بخار و در نتیجه تولید و تامین برق پایدار، اجرای عملیات تعمیرات جاری در دیگ‌های بخار ۵ و ۶ توازن مرکزی در جهت جلوگیری از توقفات ناخواسته در زمان مورد نیاز تولید برق، تعمیرات بر روی مخازن دیاراتورهای ۲ و ۶ نیروگاه مرکزی در جهت تثبیت شرایط تولید آب دیگ‌های بخار و تعمیرات گسترده و فشرده بخش‌های اصلی دیگ‌های بخار ۲ و ۳ و ۴ و ۵ در جهت تولید پایدار و حداکثری بخار مورد نیاز.

سید ابراهیم مویدی، سرپرست تعمیرات مکانیک نیروگاه‌ها نیز اهم اقدامات و تعمیرات انجام گرفته در نیروگاه‌ها را به شرح زیر عنوان کرد: تعمیرات جاری توربین ژنراتورهای ۱،۲،۳،۴،۵،۶ ، تعمیرات جاری دیگ‌های بخار ۵،۷،۸،۹ نیروگاه حرارتی و توازن، تعمیرات جاری دیگ ۵و۶ نیروگاه مرکزی، بازسازی دیاراتورهای ۲ و ۶ نیروگاه مرکزی.

بیژن شجاعی، سرپرست تصفیه خانه شیمیایی مدیریت تولید و توزیع برق نیز اقدامات و فعالیت‌هایی که در راستای تولید آب نَرم و دِمین مصرفی نیروگاه‌ها و بخش‌های تولیدی این مجتمع عظیم صنعتی در حال انجام است را چنین برشمرد: بالا بردن درجه تغلیظ سیکل گردشی آب نیروگاه‌ها جهت کاهش مصرف آب، بالا بردن راندمان تولید آب نرم و بدون ‌نمک با کاهش پساب تولیدی و تزریق مواد شیمیایی جهت افزایش کیفیت آب تولیدی و به طبع آن کاهش بلودان دیگ‌های بخار نیروگاه‌ها.

صالحی، در پایان از زحمات خستگی‌ناپذیر کلیه پرسنل تولید و توزیع برق و نیز از حمایت همیشگی مدیرعامل، معاون بهرهء‌برداری، مدیر امور مهندسی‌های بهره‌برداری و همچنین بخش‌هایی که این مدیریت را در اجری این فعالیت‌ها یاری نمودند، صمیمانه تشکر و قدردانی نمود.

  • منبع خبر : روابط عمومی شرکت ذوب‌آهن اصفهان