سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت با اشاره به امضای تفاهم‌نامه در حوزه صنایع ریلی، گفت: این تفاهم‌نامه گامی برای فاصله گرفتن از خام‌فروشی است.

به گزارش گویای خبر به نقل از  پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران، در حاشیه برگزاری نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴، تفاهم‌نامه‌ای بین ایران و روسیه امضا شد؛ به نظر می‌رسد امضای این تفاهم‌نامه گامی به سوی فاصله گرفتن از خام فروشی و نزدیک شدن به فروش کالا با ارزش افزوده بالاتر باشد.

در همین رابطه اکبر گداری، سرپرست دفتر آسیای میانه، قفقاز و روسیه سازمان توسعه تجارت، گفت: با تلاش‌های مرکز تجاری ایران در آستاراخان، انعقاد تفاهم‌نامه‌ای در حوزه صنایع ریلی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار بین یک شرکت ایرانی و شرکت روسی امضا شد.

وی با بیان این که امضای این تفاهم‌نامه در حوزه صنایع ریلی است، گفت: این تفاهم‌نامه از این جهت اهمیت دارد که از  فروش مواد خام فاصله گرفتیم و وارد فاز جدیدی از فروش کالاها ‌شده‌ایم که این مهم حداقل در تجارت با روسیه مسبوق به سابقه نبوده است.  

به گفته گداری؛ صادرات ایران به روسیه بیشتر معطوف به محصولات کشاورزی بود.

این مقام مسوول با اشاره به هدف‌های سازمان توسعه تجارت در تنوع‌ بخشی به بازارهای صادراتی و فاصله گرفتن از خام‌فروشی، گفت: ورود به بازار روسیه راحت نیست؛ چرا که آلمان در این بازار حضور داشت و پاس کردن استانداردهای این کشور دشوار است اما امضای این تفاهم‌نامه نشان می‌دهد ما در حوزه صنایع ریلی حرفی برای گفتن داریم و امیدواریم که این موضوع را با تلاش‌های بخش خصوصی گسترش بدهیم.

در ادامه محسن رحیمی، رایزن بازرگانی ایران در روسیه، صادرات ایران به روسیه در سال‌های گذشته را محدود دانست و افزود: بعد از اعمال تحریم‌ها علیه روسیه و امضای موافقت‌نامه تجارت آزاد بین ایران و اتحادیه اوراسیا، سازمان توسعه تجارت اقدام به بازارسنجی روسیه کرد چرا که دو طرف شناختی از یکدیگر نداشتند.

رایزن ایران در روسیه ادامه داد:حجم واردات روسیه در سال حدود ۲۳۰ میلیارد است. عمده کالاهای صادراتی ما نیز بیشتر صیفی‌جات بود اما از ۱۴۰۰ به این سو توانستیم در حوزه صنعت نیز در این بازار ورود کنیم و سهم صادرات محصولات صنعتی را افزایش بدهیم و عدد صادرات در ۱۴۰۰ را به ۷۵۰ میلیون دلار برسانیم.

رحیمی با اشاره به صادرات ماشین‌آلات به روسیه، افزود: تصور روسیه نسبت به توانایی‌های ایران تغییر کرده است؛ آنها به این باور رسیدند که ایرانیان می‌توانند محصولاتی با استانداردهای روسیه را تولید کنند.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران