ایرج راد گفت: از نظر معیشتی هنرمندان تئاتر در مضیقه هستند و هیچ حمایت مالی و معنوی از تئاتر نمی‌شود.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، جلسه شورای هنر با حضور محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رییس شورای هنر روز گذشته با حضور اعضا برگزار شد و ارایه گزارشی از کلیات سند هنرهای نمایشی (تئاتر) از جمله دستورکارهای این جلسه بود.

در بخش اول از این جلسه ایرج راد بازیگر و کارگردان سینما، تئاتر و تلویزیون گفت: خوشحال هستم پس از سال‌ها در ارتباط با تئاتر جلسه‌ای تشکیل می‌شود که تصمیم‌گیری مهمی در این ارتباط صورت گیرد.

وی افزود: در جریان این سال‌ها جلسات بسیار زیادی داشتیم برهمین اساس نمی‌دانم به این جلسه و این سند امیدوار باشم یا خیر، چون بسیاری از مسایل در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید ولی کمتر اجرایی نشد.

این هنرمند پیشکسوت در ادامه به بیان برخی از مشکلات هنرمندان پرداخت و تصریح کرد: کد شغلی نداریم و اصلا مشخص نیست هنر تئاتر به عنوان شغل شناخته شده است یا نه. اگر شغل است که باید مسایل صنفی، امنیت شغلی و بازنشستگی هم داشته باشد و به رسمیت شناخته شود. از نظر معیشتی هنرمندان تئاتر در مضیقه هستند و با ماشینشان کار می‌کنند، هیچ حمایت مالی و معنوی از تئاتر نمی‌شود.

وی افزود: نوشته‌ها مهم نیست آن‌چه اجرا می‌شود اهمیت دارد، همت هنرمندان تئاتر‌، چراغ این راه را روشن نگه داشته است همین الان هم جوانان مستعدی داریم که از آنها استفاده نمی‌شود. تعداد زیادی فارغ‌التحصیل هنرهای نمایشی و تئاتر داریم که متاسفانه برای اشتغال این‌ها فکری نشده است.

راد گفت: چرا زمانی که شغلی برای این هنر وجود ندارد رشته تحصیلی برای آن در نظر گرفته می‌شود؟ این افراد پس از تحصیل چه امکان شغلی دارند؟

این هنرمند پیشکسوت گفت: چیزی که به عنوان سند در حال حاضر ارایه می‌شود باید به گونه‌ای باشد تا منتج به تشکیل سازمان تئاتر شود چرا که اداره‌کل هنرهای نمایشی نمی‌تواند چنین مسوولیتی را برعهده بگیرد و با توجه به بودجه محدود تئاتر، امکان هیچ پیشرفتی در این زمینه وجود ندارد.

راد در پایان گفت: نکاتی که در این سند لحاظ شده است در صورت اجرایی شدن می‌تواند بسیار بسیار راهگشا باشد. امیدوارم سند تحول هنرهای نمایشی را به ثبت برسانیم و آن را اجرایی کنیم.

  • منبع خبر :  پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی