معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی گفت: بانکداری هوشمند با استفاده از فناوری، کاهش هزینه‌های عملیاتی را به دنبال داشته و تجربه بهتری را برای مشتریان فراهم می‌کند ضمن این که کارایی بانک‌ها را هم افزایش می‌دهد.

به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی بانک مرکزی، دکتر یکتا اشرفی در دهمین همایش بانکداری الکترونیک با بیان این که هوش مصنوعی یکی از فناوری‌های مورد توجه صنعت بانکداری است تصریح کرد: نظام بانکداری نوین در تلاش است تا با استفاده از هوش مصنوعی و داده‌های موجود در بانک‌ها به سمت هوشمندسازی و ارائه خدمات متنوع به مشتریان حقیقی و کسب‌وکارها حرکت کنند.

وی افزود: در این راستا توجه به داده، معماری، امنیت و کیفیت داده، اهمیت زیادی در حاکمیت داده دارد و چنان‌چه بانک‌ها می‌خواهند به سمت هوشمندسازی حرکت کنند، باید از داده‌های سلامت برای سیستم‌های مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده کنند.

معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی با بیان این که ایجاد اکوسیستمی یکپارچه در همکاری بین ذی‌نفعان و ذی‌اثران، لازمه گسترش زنجیره ارزش خدمات و مشتریان بانک است تصریح کرد: بانکداری هوشمند نه تنها به عنوان یک نماد از تحول در روند‌ها و فرآیندهای بانکی، بلکه به عنوان یک فرصت برای بهبود خدمات به مشتریان و افزایش بهره‌وری بانک‌ها شناخته می‌شود که بانک مرکزی به طور خاص بر روی آن متمرکز شده است.

وی اقتصاد هوشمند را هنر تخصیص بهینه منابع توسط بازیگران ان اعم از خانوار، بنگاه و دولت بر پایه هوشمندی توصیف کرد و گفت: ابزار هوشمندی بر پایه تحولات دیجیتال بنا شده است و تعمیم این مفهوم در خصوص بانکداری مبتنی بر مدیریت تجهیز و تخصیص منابع در بازار پول و مجموعه‌ای از فعالیت‌ها در عملیات بانکی، شامل سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و سازماندهی و اجرا، نظام بانکداری است .

دکتر اشرفی صنعت بانکداری را به چهار نسل بانکداری سنتی، آغاز فعالیت دستگاه‌های خود پرداز، توسعه اپلیکشن‌های بانکی و بانکداری دیجیتال تقسیم کرد و افزود : نسل چهارم بانکداری از سال ۲۰۱۷ شروع و تاکنون ادامه دارد. در این نسل، بانکداری دیجیتال رشد کرده و زمینه همکاری بانک با سایر بازیگران اکوسیستم در قالب بانکداری باز فراهم شد.

وی افزود: بانکداری دیجیتالی به معنای دییجتالی شدن همه امور و تراکنش‌هابی بانکی است. بانک به یک آدرس سایت و غیره تبدیل می‌شود و فعالیت‌ها از جمله انتقال وجه، استعلام موجودی، پرداخت قبوض، خرید انواع شارژ و غیره با ورود به آن درگاه و با طی کردن چند مرحله، نهایی شده و با موفقیت انجام می‌شود.

دکتر اشرفی تاکید کرد: بانکداری دیجیتال یک محصول نیست بلکه یک فرآیند است و هدف آن تغییر سبک زندگی انسان‌هاست. صنعت بانکداری نیز مشابه سایر صنایع در مسیر انقلاب صنعتی چهارم و تحول دیجیتالی قرار دارد. انقلابی که به صورت بنیادین در حال تغییر زندگی کسب و کار و ارتباطات می‌باشد.

معاون توسعه مدیریت و منابع بانک مرکزی خاطرنشان کرد: مفهوم بانکداری و خدمات بانکی از تعریف سنتی آن و با عنوان واسطه‌گر خدمات مالی فاصله گرفته و به نوعی نقش بانک به عنوان نقطه تجمیع و پردازش ارزش برای مشتریان مطرح گردیده است. در این دیدگاه بانک‌ها در یک رابطه دو طرفه پویا و مبتنی بر اعتماد، با تمرکز بر سبک زندگی مشتریان و تحلیل داده‌های برگرفته از رفتار مالی افراد به مشاوری توانا در راستای بهبود سبک زندگی افراد تبدیل خواهند شد.

وی افزود: ویژگی‌های اصلی بانکداری هوشمند ارائه خدمات بانکی دیجیتال و بدون نیاز به حضور فیزیکی در شعبه‌ها بهره‌گیری از فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و تحلیل داده‌های بزرگ، تعامل صوتی و چت‌بات‌ها برای پاسخ‌گویی سریع به سوالات مشتریان، توصیه‌های شخصی‌سازی شده برای محصولات و خدمات بانکی، احراز هویت و امنیت بالا با استفاده از زیست‌سنجی که کاهش هزینه‌های عملیاتی و افزایش بهره‌وری دسترسی ۲۴ ساعته و ۷ روز هفته به حساب‌ها از طریق موبایل و وب با امکان مقایسه سریع خدمات و نرخ‌های بانک‌های مختلف سرعت و سهولت بیشتر در انجام تراکنش‌های بانکی می باشد.

دکتر اشرفی خاطرنشان کرد: بانکداری هوشمند با استفاده از فناوری، تجربه بهتری را برای مشتریان فراهم می‌کند و کارایی و سودآوری بانک‌ها را افزایش می‌دهد. تکنولوژی‌های کلیدی در بانکداری هوشمند به طور مداوم در حال تغییر و تحول هستند. این تکنولوژی‌ها سبب بهبود عملکرد، امنیت و تجربه مشتریان در صنعت بانکداری می‌شوند.

  • منبع خبر : روابط عمومی بانک مرکزی