مدیر عامل بانک توسعه تعاون میزبانی نشست جامع خبرگان فقهی شبکه بانکی را عهده دار شد.

به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در نشست تخصصی هم‌اندیشی اعضای شورای فقهی بانک مرکزی و ناظرین شرعی بانک‌ها در حضور آیت‌الله غلامرضا مصباحی مقدم عضو مجلس خبرگان و رییس شورای فقهی بانک مرکزی و دکتر اصغر ابوالحسنی قائم مقام بانک مرکزی در محل مرکز آموزش و پژوهش بانک توسعه تعاون اظهار داشت: مایه مباهات است که این بانک به عنوان اولین در شبکه بانکی، عهده‌دار میزبانی اعضای شورای فقهی بانک مرکزی و خبرگان فقهی شبکه بانکی کشور گردیده است.

وی افزود: تطبیق عملیات بانکی با موازین شرعی در این بانک بسیار حایز اهمیت است، پیش از معرفی و حضور ناظر شرعی نیز اهتمام والایی برای رعایت بانک‌داری اسلامی وجود داشت و با حضور ناظر شرعی نیز این مسائل ساماندهی و انسجام بیشتری یافته است.

شیخ حسینی تاکید نمود: رعایت حداکثری موازین شرعی ضمن آن که موجب می‌شود مطابق عقود اسلامی، منابع حلال در اختیار تولید کنندگان قرار گیرد، باعث می‌شود سود حلال به سپرده گذاران تعلق گیرد و درآمدهای کارکنان بانک نیز با شبهه شرعی مواجه نباشد.

این مقام بانکی تصریح نمود: جدیت، انگیزه و احساس وظیفه حجت‌الاسلام صباغیان در زمینه ترویج بانک‌داری اسلامی قابل ملاحظه است و مدیران ارشد بانک نیز همکاری و هماهنگی کامل با ایشان برای تکمیل اصول، مبانی و نوآوری‌های نظام مالی اسلامی را در نظر داشته اند.

مدیرعامل بانک توسعه تعاون خاطر نشان کرد: توجه به سیستم مالی اسلامی نه تنها ایجاد محدودیت نمی‌کند، بلکه آموزش، فرهنگ سازی و ترویج نوآوری‌های فقهی اسلامی می‌تواند افق‌های جدیدی برای تامین مالی بخشهای مختلف اقتصاد بگشاید. در حال حاضر اقدامات بانک توسعه تعاون گسترده بوده است اما با نهادینه شدن بانک‌داری اسلامی کمی فاصله وجود دارد.

وی در تبیین اقدامات بانک توسعه تعاون برای گسترش بانک‌داری اسلامی گفت: تدوین دستورالعمل داخلی امهال و سیستمی شدن فرآیند امهال در این بانک، برگزاری ۱۸ نشست با موضوع بانک‌داری اسلامی، انتشار خبرنامه تطبیق شرعی در فضای مجازی و ارسال اطلاعات و اخبار اقدامات بانک در این زمینه، اقدامات متنوع در حوزه عملیات بانکی اعم از ریالی و ارزی، ارتقا و بهبود شریعت عملیات اسلامی، برگزاری دوره آموزشی مجازی و نیز ارایه بسته‌های آموزشی به همکاران در زمینه بانک‌داری اسلامی، تبیین کارت مرابحه برای همکاران و انتقال مفاهیم به مشتریان، ساخت چند کلیپ انیمیشن برای تبیین مفاهیم عقود بانکی اسلامی، راهنمای اجرای معاملات اسلامی توسط اداره کل تطبیق، تخصیص مبلغ چهار میلیارد ریال در طرح تشویقی برای همکاران آگاه و تلاشگر در توسعه بانک‌داری اسلامی از جمله تدابیر و اقدامات این بانک بوده است.

در ادامه حجت الاسلام سید ابراهیم صباغیان مسوول نظارت و تطبیق شرعی و عضو کمیته رعایت قوانین و مقررات (تطبیق) بانک توسعه تعاون گفت: نظارت شرعی با هماهنگی مدیران ارشد و میانی و همکاران اجرایی بانک در حال انجام است، بررسی مصوبات هیات مدیره یکی از موضوعات جاری نظارت شرعی است.

وی افزود: عضویت ناظر در کمیته محصول موجب شده پنج محصول جدید پیشنهادی مورد بررسی قرار گرفته و دو محصول رویان و مائده جهت اجرا ابلاغ گردیده است.مشاوره به همکاران در زمینه نظام مالی و بانکی اسلامی از طریق سایت اینترنتی و نیز اینترانت داخلی بانک و پاسخگویی به سوالات شرعی مشتریان بانک و مخاطبین سایت از جمله اقدامات در این زمینه بوده است.

  • منبع خبر : روابط عمومی بانک توسعه تعاون