عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس شورای فقهی بانک مرکزی گفت: بانک توسعه تعاون اهتمام فراوان برای تطبیق هر چه بیشتر عملیات بانکی با مبانی اسلامی دارد.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، آیت‌الله «غلامرضا مصباحی‌مقدم» عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس شورای فقهی بانک مرکزی در نشست معارفه حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدابراهیم صباغیان» به‌عنوان ناظر شرعی مستقر در بانک توسعه تعاون اظهار کرد: بانکداری اسلامی یکی از اهداف و آرمان‌های مهم جمهوری اسلامی و تضمین‌کننده سلامت اقتصادی جامعه اسلامی است که موجبات رشد و پیشرفت تمامی اقشار جامعه و توزیع عادلانه درآمد را فراهم می آورد.

وی افزود: بانک توسعه تعاون در انطباق عملیات بانکی با مبانی فقهی اهتمام فراوان دارد و از جمله بانک های پیشرو در استقرار مسوول شرعی در ساختار بانک است.

مصباحی‌مقدم تصریح کرد: بر اساس تدابیر شهید بهشتی و تأکید در قانون اساسی، مسیر فعالیت برای تعاونی‌ها گشوده است و فرهنگ‌سازی برای ایجاد تعاونی‌ها می‌تواند اثرات مثبتی در اقتصاد داشته باشد.

وی گفت: گسترش فعالیت‌های تعاون ضمن کمک به ارتقای شاخص‌های درآمدی و سرمایه‌گذاری در اقتصاد، کمک به تقویت ضعفا است.

رئیس شورای فقهی بانک مرکزی توضیح داد: برای نزدیک‌شدن بانکداری کشور به بانکداری اسلامی برخی اصلاحات در روش‌ها، آیین‌نامه‌ها و دستور‌العمل‌ها نیاز است تا به‌صورت تدریجی به نقطه مطلوب نزدیک شویم.

وی گفت: مسوولیت اصلی رعایت الزامات برخاسته از مصوبات شورای فقهی در درجه اول برعهده مدیرعامل و هیأت‌مدیره و سپس هیأت‌عامل و مدیران میانی است.

مصباحی‌مقدم در رابطه با ناظر شرعی مستقر در بانک گفت: حضور ناظر نوعی خدمت و کمک شورای فقهی است تا مدیران با حضور ناظر به‌ نحو مطلوبی بتوانند عملیات بانک را با موازین شریعت تطبیق داده و در این خصوص اطمینان حاصل نمایند.

وی افزود: بانکداری اسلامی فراتر و جامع تر از بانکداری بدون ربا است و بانکداری کنونی کشور تا اجرای صحیح بانکداری بدون ربا نیز فاصله‌هایی دارد.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: اولین گام کاهش فاصله بانکداری کشور با بانکداری بدون‌ربا و بانکداری اسلامی است و گام بعدی دستیابی به آرمان اصلی جمهوری اسلامی و بانکداری اسلامی است.

وی با تبیین ویژگی‌های بانکداری اسلامی گفت: بانکداری اخلاقی از جمله ابعاد مهم بانکداری اسلامی است که تأکید می‌کند نگاه و جنبه اخلاقی و اجتماعی فراتر از مؤلفه‌های اقتصادی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

مصباحی‌مقدم ادامه داد: دخالت‌دادن نگاه عدالت‌محورانه در فرآیندهای بانکداری بسیار مهم است و همچنین در بانکداری اسلامی، میان بانک و بازار واقعی کالا ارتباط تنگاتنگ وجود دارد. تأمین مالی بنگاه‌های اقتصادی در میدان واقعی اقتصاد از جمله خصیصه‌های بانکداری اسلامی است.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: سود حاصل از تولید و تجارت مشروعیت دارد و تأمین مالی به‌صورتی است که منتهی به تولید و تجارت سالم و ارزشمند شود. از این رو سودی که صرفا مبتنی بر رد و بدل‌شدن کلی پول باشد هیچ مشروعیتی ندارد و مصداق ربا است.

وی گفت: بهره، عاملی برون‌زا است و از بیرون به اقتصاد تحمیل می‌شود و یکی از عوامل عدم‌تعادل و شکافت بازارها است و سبب بحران‌های ادواری در سیستم سرمایه‌داری است.

مصباحی‌مقدم در خاتمه افزود: دستیابی به اهداف و آرمان جامعه اسلامی مستلزم زمینه‌هایی است که سهولت دسترسی به منابع مالی برای تولیدکنندگان از جمله آن‌ها است و همچنین ضرورت دارد مصرف منابع مالی در محل‌هایی باشد که از ابتدا منظور بوده و در طرح توجیهی بیان شده است و همچنین مهم است در جریان بانکداری، سهمی برای خدمات اجتماعی درنظر گرفته شود.

  • منبع خبر : وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی