در حال حاضر در کشور حدود ۱۰۲ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که بخش اعظمی از سوخت شدن آن به کیفیت پایین خودروهای داخلی باز می گردد.

به گزارش گویای خبر به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران  در حال حاضر در کشور حدود ۱۰۲ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که بخش اعظمی از سوخت شدن آن به کیفیت پایین خودروهای داخلی باز می گردد.

بر اساس گزارش مرکز پژوهش های مجلس، در ایران به ازای هر نفر روزانه حدود یک لیتر بنزین مصرف می‌شود. که دو برابر متوسط جهانی است. این روند محصول چند سال گذشته نیست بلکه طی ۳۰ سال اخیر رقم زده شده است به طوری که مصرف بنزین ایرانی ها طی سه دهه اخیر ۳۰۰ درصد رشد کرده است.

خودروسازان جهانی برای کاهش مصرف سوخت اصولا از دو راهکار استفاده می کنند؛ یکی بهینه سازی موتورها و دیگری کاهش تلفات انتقال انرژی از موتور به چرخ ها؛ این کمپانی ها با کوچک کردن موتورهای خود و همچنین استفاده از فناوری هایی که اینرسی دورانی قطعات متحرک را کاهش می دهد، به سمت کاهش مصرف سوخت گام برداشته اند.

به عنوان نمونه آلمان ها یکی از بخش های مهم صنعت خودروسازی خود را را روی کاهش مصرف سوخت و انتشار آلاینده ها قرار داده اند بطوری که سالانه ۵۰ میلیارد یورو برای این مهم هزینه می کنند؛ البته هیچ کشوری از این نظر به پای آلمان نمی رسد و بی دلیل نیست ژرمن ها با تولید بیش از ۶ میلیون دستگاه خودرو در سال، ۴۰ درصد بازار خودروی اروپا را در دست دارند و بیش از ۲۵۰ میلیارد یورو از صادرات خودروها درآمد کسب می کنند.

در چین هم ماجرا همین است؛ سال ۱۹۵۰ وقتی اولین خط تولید خودرو در چین توسط شوروی راه اندازی شد، تا به امروز زمان زیادی می گذرد و حالا چینی ها با تولید یا مونتاژ ۲۱ میلیون خودرو در سال جزو بزرگترین تولیدکنندگان خودروی جهان هستند. پکن هم روی کاهش مصرف سوخت سرمایه گذاری بزرگی کرده و بواسطه تولید مشترک با برندهایی مثل فولکس واگن، بیوک، تویوتا، هیوندای و … خودروهای با کیفیتی تولید می کند.

مصرف بنزین در ایران بین دو تا سه برابر نرم جهانی است

شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در جدیدترین گزارش خود به این مهم اشاره کرده است که مصرف بنزین در ایران بین دو تا سه برابر نرم جهانی است؛ فارغ از این که آمار تامین کننده بنزین کشور تا چه حد درست است باید گفت میانگین مصرف بنزین در خودروهای ایرانی بصورت واقعی حدود ۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که این رقم در بیشتر خودروسازان جهانی، بین ۴ تا ۵ لیتر متغیر است.

این در حالی است که خودروسازان ایرانی با تکذیب این رقم، اعداد متحیرانه ۶ لیتر را عنوان می کنند اما باید این رقم را یک شوخی دانست؛ برای درک بهتر رقم مصرف خودروهای ایرانی شاید یک مثال ساده، بهتر بتواند اصل ماجرا رو روشن کند. پژو جی ال ایکس با حجم نموتور ۱۸۰۰ سی سی که یک خودروی پرتیراژ در ایران است، مصرفش در هر یکصد کیلومتر، معادل ۹٫۶ لیتر است؛ این رقم در مقابل خودروی پورشه کایان با حجم موتور ۳ هزار سی سی، کمتر از ۴ لیتر است!

هم اکنون در ایران ۱۰۲ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود که سهم موتورسیکلت ها حدود ۵ میلیون لیتر است و ۹۷ میلیون لیتر توسط خودروها مصرف می شود. اگر به صورت پیش فرض، سهم مصرفی بنزین در خودروهای خارجی را هم ۷ میلیون لیتر در نظر بگیریم، سهم مونتاژکاران ایرانی از مصرف بنزین ۹۰ میلیون لیتر در روز برآورد می شود.

با توجه به قیمت یک لیتر بنزین در خلیج فارس (۵۰ سنت)، در صورتی که مصرف بنزین ماشین های ایرانی استاندارد بود، سالانه بیش از ۸ میلیارد دلار صرفه جویی ارزی حاصل می شد. با قیمت دلار امروزی بیش از ۲۷۰ هزار میلیارد تومان در روز. برای درک بهتر این عدد بهتر است بدانیم با ۵ هزار میلیارد تومانش می شد تمامی نقاط حادثه خیز در تصادفات جاده ای را اصلاح کرد تا حداقل هزار نفر در تصادفات کشته نشوند، یا با همان پول می توان بیش از ۴۰ ایرباس جدید به ناوگان جدید حمل و نقل هوایی اضافه کرد و یا ۲۴۵ کیلومتر خط مترو ساخت.

  • منبع خبر : پايگاه اطلاع رساني شركت ملي پالايش و پخش فرآورده هاي نفتي ايران