برنده نهایی جایزه هریت تابمن ۲۰۲۲ مشخص شد. این جایزه به کتاب‌های غیرداستانی منتشر شده در آمریکا با موضوع تجارت برده و برده‌داری تعلق می‌گیرد.

به گزارش گویای خبر به نقل از خبرگزاری کتاب ایران، تیا مایلز برای کتاب «همه آن چه که او حمل می‌کرد: سفر چمدان اشلی، خاطرات یک خانواده سیاهپوست (رندوم‌هاوس، ۲۰۲۱)» برنده جایزه هریت تابمن ۲۰۲۲ شد.

کتاب مایلز به این موضوع می‌پردازد که چگونه سه نسل از زنان سیاه‌پوست یک گنج خانوادگی را به یکدیگر سپرده‌اند: کیسه‌ای شامل چند شی گران‌بها که در دهه ۱۸۵۰ از یک زن بَرده به دخترش داده شده است.

نوشته تیا مایلز در رقابت با دو فینالیست دیگر یعنی «اروپایی‌های آفریقایی: تاریخ ناگفته» اثر اولیوت اوتل و کتاب «تخته و زنجیر: چگونه تاجران بومی برده، آمریکا را شکل دادند» اثر جاشوا دی روتمن، برنده جایزه هریت تابمن شد.

تیا مایلز، استاد تاریخ مایکل گاروی و استاد موسسه مطالعات پیشرفته رادکلیف در دانشگاه هاروارد است. وی نویسنده سه اثر برنده جوایز مختلف در تاریخ روابط نژادی  آمریکاست: «گره‌هایی که پیوند می‌دهند: داستان یک خانواده آفریقایی در بردگی و آزادی»، «خانه روی دیاموند هیل» و «طلوع دیترویت: تاریخ بردگی و آزادی در یک شهر». او همچنین نویسنده مقالات مختلف در زمینه تاریخ، تاریخ و حافظه زنان و فرهنگ عمومی سیاه پوستان است.

متولی جایزه هریت تابمن، مرکز لاپیدوس است که در زمینه تحلیل تاریخی برده‌داری فعالیت می‌کند و زیرمجموعه موسسه تحقیقات فرهنگ سیاهپوست شومبورگ است. این مرکز در سال ۲۰۱۴ با هدیه ۲٫۵ میلیون دلاری روث و سید لاپیدوس راه‌اندازی شد و در حوزه تجارت برده، برده‌داری و ضد برده‌داری فعالیت و از کار محققان با بورسیه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت حمایت می‌کند.

هریت تابمن، متولد ۱۸۲۰ در کارولینای جنوبی، زنی سیاهپوست بود که به بردگی گرفته شد اما فرار و به دیگران نیز کمک کرد تا آزادی خود را به دست آورند. تابمن همچنین به عنوان پیشاهنگ، جاسوس، سرباز چریک و پرستار فعالیت می‌کرد. وی نخستین زن آفریقایی آمریکایی است که در ارتش خدمت کرده است. او در سال ۱۹۲۰ درگذشت.

جایزه ۷۵۰۰ دلاری هریت تابمن به بهترین کتاب غیرداستانی منتشر شده در آمریکا درباره تجارت برده، برده‌داری و ضد برده‌داری اهدا می‌شود.

جایزه تیا مایلز، برنده هریت تابمن ۲۰۲۲ بهار آینده طی مراسمی به وی اهدا خواهد شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری کتاب ایران