دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا همزمان با ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) برگزار خواهد شد.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران، دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا _ هفتم تا دهم اریبهشت‌ماه _ با حضور نمایندگانی در سطح مقامات عالی کشورهای آفریقایی از جمله وزرای اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی و همزمان با ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو ۲۰۲۴) برگزار خواهد شد.

ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران، موسوم به ( IRAN EXPO 2024)، به عنوان بزرگ‌ترین رویداد صادراتی کشور از تاریخ ۸ لغایت ۱۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ در مرکز نمایشگاه‌‌های بین‌المللی تهران برگزار می‌شود که برآوردها حاکی از بازدید بیش از ۲۵۰۰ تاجر و بازرگان از ۱۱۹ کشور جهان شامل کشورهای اروپایی، کشورهای مستقل مشترک‌المنافع (C.I.S)، کشورهای عضو بریکس، آمریکای لاتین، کشورهای همسایه و حوزه خلیج فارس، کشورهای حوزه اوراسیا و آفریقایی و کشورهای دیگر است. 

رویدادهای مهمی نظیر نمایشگاه ایران اکسپو، زمینه‌های قابل توجهی را برای ارتباط میان فعالان اقتصادی کشورهای دیگر با فعالان اقتصادی ایران ایجاد می‌کند و عملا به مثابه یک حلقه واسط، جهت پیوند دادن تولیدکنندگان کشورهای مختلف با تولیدکنندگان و کارآفرینان ایرانی عمل می‌کند و برگزاری دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا همزمان با نمایشگاه ایران اکسپو ۲۰۲۴ نیز مزیت‌های بسیاری برای فعالان و تولیدکنندگان ایرانی دارد.

یکی از مهم‌ترین مخاطرات تحریم‌های اقتصادی، منزوی کردن جامعه تجاری کشور از بازارهای بین‌المللی است تا جایی که گاهی به سختی، کالاهای رقابت‌پذیر ایرانی در حتی جوامع همجوار، شناخته می‌شوند و این تصویر، اغلب با واقعیت‌ها ناسازگار است، اما تصحیح این برداشت به انرژی زیادی در بخش دیپلماسی و تبلیغاتی نیاز دارد.

می‌توان گفت رویدادهای تجاری مانند ایران اکسپو یکی از روش‌های معتبری است که به میزان زیادی می‌تواند به اصلاح شناخت نادرست از توانایی‌های اقتصادی کشور در بیرون از مرزها کمک کند و به همین دلیل برای کشور ما بسیار اهمیت دارد.

اما  آفریقا یک پنجم جمعیت کره زمین را دارد و حدود ۳۰ درصد از ذخایر معدنی، ۱۲ درصد از نفت، ۸ درصد از گاز طبیعی و ۵۰ درصد از ذخایر طلای جهان را داراست. قاره آفریقا مزیت‌های بسیاری برای تهاتر کالا با ایران دارد که باید از آن به عنوان یک فرصت استفاده کرد. تهاتر یکی از راه‌های رایج تجارت در دنیا است، دو کشور به کالایی نیاز دارند و می‌توانند به صورت مکمل با یکدیگر مبادله کنند، به همین دلیل، تهاتر، روند درست یک تجارت مناسب محسوب می‌شود.

تهاتر کالاها، تسهیل‌گری در تبادل نیاز دو کشور است که در دنیا سیستم رایجی است و دو کشور با داشتن مزیت تولیدی ، نیاز یکدیگر را مرتفع می‌کنند.

کالای اساسی مورد نیاز کشور باید از طریق واردات تامین شود که با توافقات انجام شده با کشورهای آفریقایی، محصولی را به آنها می‌فروشیم و به جای آن، مواد اولیه را وارد می‌کنیم که این روند برای چرخه اقتصادی کشور بسیار سودمند است.

قاره آفریقا یکی از فرصت‌های منحصر به فرد ایران برای ورود به بازار کسب درآمد است. این قاره  در سال‌های گذشته به‌طور میانگین، یک‌هزار میلیارد دلار با جهان تجارت داشته که ۵۰ درصد آن شامل صادرات این قاره به سایر کشور‌ها و ۵۰ درصد نیز واردات بوده است. رشد روزافزون فناوری در جهان و افزایش تعداد کشور‌های در حال توسعه، به ورود اقتصادی و سیاسی کشور‌های متعددی به قاره سیاه منجر شده تا هر یک از این کشور‌ها به روشی بتوانند راه ورود به درون قاره  را باز کنند.

آفریقا پس از آسیا دومین قاره پهناور و کهن ترین قاره جهان است و متشکل از ۵۴ کشور با فرهنگ‌ها، زبان‌ها، ادیان، نژادها و سطوح متفاوت توسعه است و دارای سریع‌ترین رشد جمعیت و به عنوان یک بازار نوظهور، با متوسط رشد ۴ درصد در سال‌های گذشته، مکان مناسبی برای تجارت و سرمایه‌گذاری به شمار می‌رود.

هرچند در بسیاری زمینه‌ها دارای مزیت‌های رقابتی هستیم و از نظر فرهنگی و سیاسی هم ارتباط خوبی با برخی کشورهای آفریقایی برقرار کرده‌ایم ولی به دلیل نبود زیرساخت‌های تجاری نتوانسته‌‌ایم از ظرفیت‌های موجود به خوبی استفاده کنیم و طبیعتا با برگزاری دومین اجلاس بین‌المللی ایران و آفریقا که با حضور نمایندگانی در سطح مقامات عالی کشورهای آفریقایی از جمله وزرای اقتصادی بیش از ۳۰ کشور آفریقایی و همزمان با ششمین نمایشگاه توانمندی‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران (ایران اکسپو۲۰۲۴) برگزار خواهد شد شاهد تحولات شگرفی در مبادلات و تعاملات اقتصادی و تجاری کشورمان با آفریقا خواهیم بود.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان توسعه تجارت ایران