امروز کارخانه‌های کشور، بهترین پارچه را تولید می‌کنند. چرخ صنعت پوشاک به همت تولیدکنندگان و اصناف رونق می‌گیرد و دولت فقط نقش تسهیل‌گر را دارد. تأکید باید بر تولید پوشاک اجتماعی باشد.

 گویای خبر – صنعت پوشاک کشورمان قرار است در آینده‌ای نه چندان دور، تحولی بزرگ را تجربه کند. فروش لباس عفیفانه در ۷ سکوی عرضه مستقیم پوشاک، آن هم در تهران و دیگر شهرهای ایران، خبری است از دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ کشورمان که در رسانه‌ها اطلاع‌رسانی شده است. این اتفاق خوب اگر محقق شود، می‌توان امیدوار بود جامعه رنگ و رخ اصیل دیگری به ‌خود بگیرد؛ به ویژه وقتی لباس‌های رنگارنگ و متنوع با هویت ایرانی- اسلامی در مغازه‌ها فروخته شود.

 جامعه ما در چند سال اخیر به پوشش نامناسب مبتلا شده است؛ مثل درختی که آفت، شاخه و برگ‌های آن را بیمار کرده باشد. پیدا کردن لباس پوشیده و زیبا، کار راحتی نیست. این جمله را کسی درک می‌کند که برای خرید یک مانتو یا لباس مناسب، ساعت‌ها در خیابان‌های شهر پرسه زده و مغازه‌ها را زیر و رو کرده باشد که لباسی درخور فرهنگ اصیل ایرانی پیدا کند. متأسفانه، تغییر سبک زندگی به ویژه نامناسب شدن لباس‌ها، گامی است برای ترویج بی‌عفتی و بی‌حجابی؛ هدفی که دشمن با جدیت دنبال می‌کند و همه توان خود را به‌ کار گرفته است تا به هر بهانه‌ای شده، به خواسته‌اش برسد.

راه‌حل رفع دغدغه‌های فرهنگی، توجه خاص به سلامت خانواده است. حریم خانواده، سبک پوشش خانوادگی را طلب می‌کند؛ از این ‌رو، اگر لباس مناسب و عفیف در سبد خرید خانواده قرار بگیرد، تأثیر مثبت خود را می‌گذارد؛ این موضوعی است که باید مدنظر ‌باشد. در اسفند‌ماه امسال، «جشن ملی خانواده» با رویداد مد خانواده و مد عفیفانه برگزار خواهد شد که سبک زندگی خانواده‌مدار را نشان خواهد داد.

آن‌چه حایز اهمیت است و توجه خاص مسؤولان فرهنگی کشور را می‌طلبد، این است که دور شدن از سبک زندگی ایرانی- اسلامی، یعنی کمک کردن به فروپاشی نظام خانواده؛ آن هم با جولان دادن شبکه‌های اجتماعی که عامل مهمی برای ترویج فرهنگ غربی در کشور اسلامی‌مان شده است. نخستین تأثیر آن، نامناسب شدن شکل و ظاهر لباس‌هاست. همین نظم پوشش ملی ما را تحت الشعاع قرار داده و به ویژه با شیب تندی که نسل جوان ما به ‌سوی زندگی مدرنیته پیش گرفته است. این امر در باور اغلب خانواده‌های ایرانی که امور زندگی خود را براساس الگو‌های دینی و اسلامی پیش می‌برند، نمی‌گنجد.

اقدامات خوبی در زمینه عرضه لباس عفیفانه صورت گرفته است. برای ترویج فرهنگ پوشش ایرانی- اسلامی با حوزه اصناف و  وزارت صمت، رایزنی و ستاد ملی زنجیره پوشاک راه‌‌اندازی شده است.  طبق تحقیقات انجام شده، بیش از ۸ آسیب مهم نظام پوشاک در کشور با تأکید بر پوشاک عفیفانه به‌ صورت موردی، جراحی و درمان شد. تولید، توزیع، تسهیلات برای عرضه پوشاک و برگزاری نمایشگاه‌های فصلی، ازجمله مواردی بود که در این طرح مورد بررسی قرار گرفت. برگزاری نمایشگاه‌های فصلی برای عرضه پوشاک عفیفانه به مثابه استفاده از مسکن است. برای نهادینه کردن یک فرهنگ، همه نهادها باید پای کار بیایند. کار باید اصولی انجام شود. کارگروه مد و لباس، یک دبیرخانه کوچک از ده‌ها کارگروه وزارت فرهنگ است. چه خوب است که شهرداری، مکان‌هایی را برای برپایی نمایشگاه‌های ثابت در فضا‌های عمومی ایجاد کند. برای توزیع پوشاک عفیفانه، سکوهای پیشرفته مجازی ایجاد شده است. هر کس از هر جای ایران که باشد، می‌تواند با گشتزنی در شبکه‌های مجازی، زیباترین لباس را با قیمتی مناسب تهیه کند. سکوها در حال طراحی هستند و به ‌زودی در فضای رسانه‌ای قد علم می‌کنند. با تلفن همراه، بهترین پوشاک را می‌توانید بخرید.

اگر در جامعه، لباس عفیف تولید و توزیع نشود، پوشیدن لباس نامناسب از سوی نسل جوان بعید به ‌نظر نمی‌رسد. وقتی طراحان ما، لباس فاخر ایرانی تولید کنند و همین لباس‌ها در مغازه‌ها عرضه شوند، کسی لباس نامناسب نمی‌پوشد. ما در عرصه توزیع باید خودمان را تقویت کنیم؛ به ‌طور مثال، اگر مانتویی جذاب و بلند باشد، مطمئن باشید خریدار آن را کوتاه نمی‌کند یا اگر شلواری بلند و زیبا باشد، کسی آن را تنگ نمی‌کند. برای ترویج سبک پوشش عفیفانه باید نگاه رسانه‌ای داشت. رسانه‌های ما برای تقویت سواد پوشاک و فرهنگ مد عفیفانه در بین نسل جوان وقت نمی‌گذارند. البته چند طرح به صداوسیما ارایه شده که قرار است اجرا کنند. که با اجرای مستند مسابقه می‌توانیم سواد پوشاک را بالا ببریم.

تولید ملی‌ ما در وضعیت مطلوبی به ‌سر می‌برد. اما برای توزیع، کم و کاستی‌هایی وجود دارد. امروز کارخانه‌های کشور، بهترین پارچه را تولید می‌کنند. چرخ صنعت پوشاک به همت تولیدکنندگان و اصناف رونق می‌گیرد و دولت فقط نقش تسهیل‌گر را دارد. تأکید باید بر تولید پوشاک اجتماعی باشد.

  • نویسنده : دکتر سید مجید امامی، دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور