معاون بازار برق ایران گفت: از ابتدای امسال تاکنون، حدود ۱۲/۷ درصد مصرف برق کشور از معاملات بورس انرژی و قراردادهای دوجانبه تامین شده که بیشتر این معاملات از نوع قراردادهای دوجانبه بوده است.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو، حمیدرضا باقری شرایط کنونی معاملات برق در بورس انرژی و برنامه های آتی آن را شرح داد و گفت: در حال حاضر در بورس انرژی تابلویی وجود دارد که در آن نیروگاه‌ها برق خود را برای صنایع بالای ۵ مگاوات عرضه می‌کنند.
باقری افزود: قرار است که در برنامه توسعه بورس، تابلویی به عنوان تابلوی سبز ایجاد کنیم که عرضه‌کنندگان این تابلو در حقیقت نیروگاه‌های تجدیدپذیر هستند. خریداران نیز صنایعی هستند که در قانون موظف شده‌اند به مدت ۵ سال، سالی یک درصد از مصرف خود را از نیروگاه‌های تجدیدپذیر خریداری کنند. وی توضیح داد: یعنی در عرض ۵سال، باید ۵درصد مصرف برق صنایع توسط تجدیدپذیرها تامین شود. حال این صنایع می‌توانند خود نسبت به راه‌اندازی نیروگاه تجدیدپذیر اقدام کنند و یا از طریق خرید از تابلوی سبز خریداری کنند و درباره ادارات و سایر بخش‌های عنوان شده در این قانون نیز به همین شکل است.
معاون بازار برق ادامه داد: در صورتی که این اتفاق رخ ندهد، مالکان شبکه که شرکت‌های برق منطقه‌ای و توزیع هستند، به نمایندگی از صنایع و ادارات، برق صنایع و یا ادارات و یا بخش‌های دیگر را که موظف به تامین برق از طریق تجدیدپذیرها شده‌اند را از تابلوی تعیین شده خرید کرده و یا به میزان تعیین شده، با نرخ تجدید‌پذیر برای آن‌ها محاسبه می‌کنند.
باقری اظهار داشت: در برنامه هفتم توسعه پیشنهاد شده است که به علت موقعیتی که ایران در منطقه دارد، باید به هاب انرژی تبدیل شود. در پی این اتفاق در برنامه‌های آتی بورس انرژی در نظر داریم که یک رینگ بین‌المللی نیز در بورس ایجاد شود که کشورهای همسایه به مبادله برق در آن تابلو بپردازند.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت نیرو