مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت از تحقق ۹۵ درصدی در برنامه پیش‌بینی شده در حوزه تولید خودرو در سال‌جاری خبر داد.

به گزارش گویای خبر به نقل از شاتا نیوز، «عبدالله توکلی‌لاهیجانی» مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت در نشست اعضای کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با وزیر صمت، گزارشی از روند تولید خودرو، برنامه‌های مدیریت بازار، واردات خودروهای کارکرده و … را ارائه کرد و در تشریح وضعیت تولید خودرو گفت: در حال حاضر حدود ۹۵ درصد برنامه پیش‌بینی شده در حوزه تولید خودرو در سال‌جاری محقق شده است.

وی با بیان این که امسال برنامه تولید یک میلیون و ۵۰۰ هزار دستگاه خودرو را داریم، ادامه داد: تولید خودروهای سواری در ۴ ماهه نخست امسال نسبت به همین مدت در سال گذشته، حدود ۲۷ درصد رشد داشته است.

مدیرکل دفتر صنایع خودرویی وزارت صمت با بیان این که بخش خصوصی نقش مهمی در این رشد داشته، افزود: رشد خودروسازان این بخش نسبت به ۴ ماهه سال گذشته حدود ۹۰ درصد بوده است.

وی در تشریح برنامه‌های وزارت صمت در مدیریت بازار خودرو به افزایش عرضه از طریق تولید داخل، شفاف‌سازی عرضه از طریق سامانه یکپارچه و تسهیل واردات و تدوین آئین‌نامه واردات خودروهای کارکرده اشاره کرد و یادآورشد: در تدوین آئین‌نامه واردات خودرو، از نقطه نظرات کارشناسان استفاده شده است.

توکلی‌لاهیجانی با بیان این که در برنامه‌های‌مان دنبال رقابت‌پذیری در صنعت خودرو هستیم، خاطرنشان کرد: تأمین ارز برای رشد تولید و واردات و یکپارچگی حکمرانی صنعتی، الزامات تحقق برنامه‌های‌مان در وزارت صمت است.

گفتنی است، در این جلسه همچنین برنامه راهبردی صنعت خودروی کشور توسط توکلی‌لاهیجانی ارائه شد که این برنامه جامع؛ براساس رقابت‌پذیر شدن صنعت خودروی کشور و با بهره‌گیری از الگوهای موفق جهانی تدوین شده بود و تمرکز آن بر دانش‌بنیان شدن صنعت خودروی کشور و گذار از مونتاژکاری برای رقابت‌پذیری و پایدار شدن رشد تولید بود. همچنین در این برنامه جامع؛ برای رقابت‌پذیر شدن در هر سه حوزه کیفیت؛ مقیاس تولید و قیمت راهبردهایی روشن ارائه شده است.

وزیر صنعت هم در این نشست با تاکید بر اهمیت این برنامه جامع برای رقابت‌پذیر شدن صنعت خودرو، در خصوص لزوم هم‌افزایی، به‌خصوص در فن‌آوری‌های نوین صنعت خودرو تاکید کرد.

  • منبع خبر :  شاتا نیوز