معاون حمل‌ونقل وزیر راه و شهرسازی از انجام اقدامات لازم برای تدوین سند مدیریت مصرف انرژی در بخش حمل‌ونقل کشور با هدف تعریف سبد انرژی در این بخش، رعایت الگوی مصرف، ارتقاء استانداردها و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی خبر داد.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، شهریار افندی‌زاده معاون حمل و نقل وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ضرورت توجه به میزان مصرف انرژی گفت: نظر به افزایش مصرف انرژی در همه بخش‌های اقتصادی و امکان وجود ناترازی بین تولید و مصرف، تدوین سندی در این خصوص برای بهره‌برداران انرژی بخش حمل‌ونقل کشور در دستور کار قرار گرفته است.

معاون حمل‌ونقل وزیر راه‌وشهرسازی با تاکید بر ضرورت رعایت مصرف انرژی در این حوزه افزود: بخش حمل‌ونقل بعد از بخش خانگی، عمومی و تجاری، در رتبه دوم مصرف انرژی قرار دارد و حدود یک چهارم مصرف کل انرژی را به خود اختصاص می‌دهد.

وی افزود: فرآورده‌های اصلی مورد استفاده در بخش حمل‌ونقل شامل بنزین، گازوئیل، گاز طبیعی و سوخت جت است و روند دهه‌های گذشته، حاکی از افزایش مداوم مصرف این فرآورده‌ها است.

افندی‌زاده در ادامه تصریح کرد: طبق بررسی‌های صورت گرفته، حدود ۶۰ درصد گازوئیل در بخش حمل‌ونقل مصرف می‌شود و مجموع یارانه پنهان در این بخش حدود ۲۳۰ هزار میلیارد تومان برآورد شده است.

افندی‌زاده در ادامه با تاکید بر نقش موثر نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در کاهش مصرف سوخت گفت: مطابق پی‌گیری‌های انجام شده توسط دفتر تخصصی، این موضوع در معاونت حمل‌ونقل (دفتر ارزیابی‌های اقتصادی و مدیریت بهره‌وری حمل‌ونقل) مقرر شده است تا با مشارکت سازمان‌ها و شرکت‌های وابسته این وزارتخانه در خصوص نیازها، برنامه‌ریزی‌ها و برآوردهای آتی مصرف انرژی در شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل، مطالعات و بررسی‌های لازم صورت گیرد.

وی اضافه کرد: در ادامه سناریوهای آتی استفاده از انواع انرژی‌ها در بخش حمل‌ونقل با رویکرد تلفیقی، تجمیع و نسبت به هماهنگی با دستگاه‌های اجرایی فعال در بخش تولید انرژی اقدام خواهد شد.

معاون حمل‌ونقل وزارت راه‌وشهرسازی در پایان اظهار امیدواری کرد با نگارش و تدوین سند مدیریت مصرف انرژی کشور در بخش حمل‌ونقل، گامی موثر در ارتقا سطح خدمات، هماهنگی سازمان‌های خدمات رسان در این بخش، همگام با ارتقا استانداردهای مصرف انرژی و کاهش آلاینده‌های زیست محیطی برداشته شود.

  • منبع خبر :  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی