رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی فرهنگ‌سازی مالیاتی تأکید کرد: ترویج فرهنگ مالیاتی و ارتقای آن باید به زبان هنر و سایر زبان‌های شیوا و بلیغ و از سطوح پایه انجام گیرد.

به گزارش گویای خبر به نقل از سازمان امور مالیاتی کشور، مراسم اختتامیه سومین جشنواره ملی فرهنگ‌سازی مالیاتی همزمان با دومین روز از هفته فرهنگ مالیاتی، با حضور دکتر منظور، رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور، معاونین و مدیران کل سازمان، مسئولین روابط عمومی برگزارکننده این جشنواره در ۱۷ استان کشور و همچنین خانواده همکاران سازمان برگزار و از مسئولین دبیرخانه‌های استانی جشنواره مذکور تجلیل شد.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور در این مراسم با تقدیر از زحمات همکاران و حمایت و همراهی‌های خانواده آن‌ها از نظام مالیاتی مخصوصاً در خرداد و تیرماه امسال، گفت: همکاران مالیاتی نقش پیشران را در تأمین مالی دولت و ارائه خدمات به مردم کشور ایفا می‌کنند.

دکتر منظور با تأکید بر این که، اگر همکاری در محیط کار می‌درخشد و موفق عمل می‌کند، به جهت همدلی، همراهی و صبر و پشتیبانی است که خانواده‌های عزیز، همسران و فرزندان گرامی دارند، گفت: در کنار این‌ها، اراده، علاقه و پایبندی‌های همکاران به ارزش‌های دینی و ایرانی عامل این موفقیت‌ها است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارای ضمن تقدیر از همکاران دفتر روابط عمومی و فرهنگ‌سازی مالیاتی در مرکز و سراسر کشور برای تدارک یک هفته پرشور گفت: تنوع برنامه‌های پیش‌بینی‌ شده و در حال اجرا حاکی از آن است که همان‌قدر که در موضوع شناسایی، وصول و عملیات اجرایی مالیات تلاش می‌کنیم، باید پابه‌پای آن و بیش از آن در مسئله فرهنگ‌سازی مالیات تلاش کنیم.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور با بیان این که، فرهنگ مالیاتی قاعدتاً باید از سطح پایه شروع شود، عنوان داشت: باید به فرزندانمان از کودکی آموزش دهیم که مالیات همواره یک ارزش است.

وی افزود: در کتاب‌های درسی از سطح پایه باید این آموزش‌ها را داشته باشیم و البته به‌ صورت غیرمستقیم، چون آنچه به‌صورت کنایه و غیرمستقیم ارائه می‌شود معمولاً تأثیرگذارتر از آن چیزی است که با صراحت بیان می‌شود.

دکتر منظور افزود: باید هنر، قلم، فیلم و سینما را به کار بگیریم و از هنرمندان درخواست کنیم که در حوزه فرهنگ مالیاتی هر چه در توان دارند به اجرا در بیاورند.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: هنر روابط عمومی باید این باشد که از تمام ظرفیت‌های هنری، فرهنگی و نخبگان کشور استفاده کند تا مردم مالیات را با شناخت و آگاهی پرداخت کنند نه به‌عنوان یک وظیفه که از روی ناچاری ادا می‌شود.

وی تأکید کرد: برای این که این اتفاق بیفتد باید به مردم بگوییم با مالیاتی که مردم پرداخت می‌کنند، چه خدماتی می‌دهیم؛ مالیات چگونه به آموزش، بهداشت، امنیت و دفاع و به زیرساخت‌های شهری تبدیل می‌شود؛ مالیات پرداختی به شهرداری‌ها و دهیاری‌ها چگونه منجر به آبادانی شهرها و روستا می‌شود.

دکتر منظور؛ تقویت فرهنگ‌عامه و بومی را از دیگر شیوه‌های مؤثر برای فرهنگ‌سازی مالیاتی برشمرد و گفت: این موضوعات را باید به زبان هنر برای مردم بازگو کرد. اگر مردم ببینند مالیاتی که پرداخت می‌کنند، صرف ارائه خدمت به خودشان می‌شود و این پول به آن‌ها برمی‌گردد، قطعاً به پرداخت مالیات تمکین می‌کنند.

وی اظهار داشت: در کشورهای دولت رفاه بیش از ۴۰ درصد درآمدها را مالیات می‌گیرند و به آن‌ها خدمات می‌دهند. باید برای مردم تبیین کنیم که خدمت‌رسانی به شهروندان در کشورهای توسعه‌یافته از کجا حاصل می‌شود.

رئیس‌کل سازمان امور مالیاتی کشور ادامه داد: چگونه است که در این کشورها هر کس که درآمدی کسب می‌کند، بیش از ۴۰ درصد از درآمدهایش تحت عنوان مالیات به دولت پرداخت می‌شود؛ اما ما در بهترین حالت اگر گسترده‌ترین تعریف را از مالیات در نظر بگیریم که همان مالیاتی است که سازمان امور مالیاتی دریافت می‌کند، عوارض شهرداری‌ها را هم به آن اضافه کنیم، پرداختی‌های مردم به صندوق‌های بازنشستگی و تأمین اجتماعی را هم به آن بیفزاییم، نسبت مالیات به GDP در کشور ایران به ۱۷ درصد می‌رسد؛ در حالی‌ که این نسبت در کشورهای مترقی و توسعه‌یافته بالای ۳۰ درصد و در برخی کشورها بالای ۴۰ درصد است.

دکتر منظور در خاتمه اظهار داشت: دولت نباید نفت را برای هزینه‌های جاری در نظر بگیرد یا از محل درآمدهای نفتی به مردم خدمات ارائه دهد؛ نفت ثروت ملی است و باید این ثروت برای نسل‌های آینده حفظ شود و پول نفت به صندوق ثروت ملی تبدیل شود. ولی امور جاری و خدمات شهری و توسعه شهرها و روستاها باید با مالیات تأمین شود.

در پایان این مراسم از مسئولین دبیرخانه‌های استانی جشنواره ملی فرهنگ مالیاتی، با اهداء لوح و تندیس جشنواره تقدیر به عمل آمد.

  • منبع خبر : سازمان امور مالیاتی کشور