وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در حوزه فرهنگ، از نشاط و شادابی مطلوب جامعه فاصله داریم، این مسئله دلایل متعددی دارد، ممکن است به واسطه تحولات تکنولوژیک یا تغییر فضای اجتماعی باشد اما بخشی به تصمیم گیری ها بر می گردد، بنا بر این بخشی که بر عهده ماست را به سوی تعالی سوق می‌دهیم.

به گزارش گویای خبر به نقل از ایرنا، محمدمهدی اسماعیلی در مراسم اختتامیه چهاردهمین دوره جایزه جلال آل احمد، با اشاره به بزرگداشت دهه فجر و تسلیت درگذشت صافی گلپایگانی گفت: از دوستانی که در این شرایط کرونایی با وجود بر هم خوردن نظم زندگی، کار مهم جایزه ادبی جلال را به پایان بردند، سپاسگزارم.

وی ادامه داد: تمام تلاش من و همکارانم این است که فضای رشد و تعالی را در این دوره فراهم کنیم. ما در حوزه فرهنگ، از نشاط و شادابی مطلوب جامعه فاصله داریم، این مسئله دلایل متعددی دارد، ممکن است به واسطه تحولات تکنولوژیکی یا تغییر فضای اجتماعی و… باشد اما بخشی به تصمیم گیری ها برمی گردد، بنا بر این بخشی که بر عهده ماست را به سوی تعالی سوق می‌دهیم.

اسماعیلی افزود: از دوستان می خواهم پایان این جشنواره را آغاز کار بزرگ دیگری بدانند که آسیب ها را جبران کنند و این کار نیاز به فضای فکری و حمایتی جدید دارد. معاونت فرهنگی در دوره ای که کارهایی در حوزه کتاب انجام می شود، باید کارهای جدی تری در پیش بگیرد تا در دوره های آینده وقتی بیانیه هیات داوران خوانده می شود، رشد و پویایی آن گویا باشد. برای این کار باید شوق ها و زمینه هایی فراهم شود که به رشد منجر شوند.

وی ادامه داد: ما نیازمند آموزش در بخش های مختلف هستیم و در کنار کارهای رسمی باید یک فضای رشد فراهم شود. مسئله مهم این است که مبتنی بر این آسیب شناسی های جوایز و رویدادهای فرهنگی، روند آموزشی داشته باشیم. اهتمام دولت بر این است که فضای گسترده تری برای فعالیت فرهنگی فراهم شود، به همین دلیل ۴۰ هزار نیروی داوطلب کار فرهنگی که بیشتر در مناطق دورافتاده هستند، برای کارهای فرهنگی فعالیت خواهند کرد.

اسماعیلی خواهان آن شد که موضوعات فرهنگی و هنری به صحبت ختم نشود و منجر به دستاوردی سالیانه شود.

وی در ستایش جلال آل احمد، گفت: او یکی از نویسندگان بزرگ ماست که در تحولات اجتماعی نقش مهم و پررنگی داشته است. در این جایزه باید نگاه به خود جلال، زندگی و سلوک و اندیشه او صورت بگیرد، ما اسم او را بر مهمترین جایزه ادبی کشور گذاشتیم که نگاه غرب زدگی را تقبیح کنیم و اندیشه او را زنده نگه داریم.

اسماعیلی با بیان خاطره‌ای از جلال و مقام معظم رهبری، گفت: جلال با مسیر انقلاب، بازگشت به خویشتن و مقابله با استعمار و استثمار همراه بود و این جایزه باید رهرو اندیشه او باشد.

مدیرعامل خانه کتاب و ادبیات ایران، نیز با اشاره به اهداف جایزه جلال آل احمد و ارایه گزارشی از آن گفت: موضوع ویرایش از مسایلی است که از این به بعد در جوایز کشور به آن توجه می شود و جایزه جلال هم این کار را انجام داد.

علی رمضانی گفت: با پیشنهاد معاون فرهنگی وزیر، یاسر احمدوند، وضعیت کمی جایزه هم افزایش پیدا کرد و جایزه برای برگزیدگان از ۱۵۰ به ۲۰۰ میلیون تومان رسید.

وی به طرح پدید اشاره کرده و ادامه داد: در این طرح درباره آثاری که بیش از ۵۰۰ نسخه از آن منتشر شده بود، با ویژگی های متفاوت بررسی شد.

وی افزود: ارزیابی کلی با توجه به شاخص ها صورت گرفت، سه مولفه مهم این کتاب ها، میزان خشونت آثار داستانی در سال ۱۳۹۹ کم ارزیابی شد.  در حوزه پایان بندی و جمع بندی داستان ها، بخش زیادی از آثار پایان خوش دارند، با سختی های ناشی از همه گیری کرونا، کتاب ها با پایان خوش بسته شده اند.

رمضانی افزود: بیشترین مکان وقوع، شهرهای بزرگ است و مکان داستان از شهرهای کوچک برچیده شده و کم کم همه رویدادها در شهرهای بزرگ اتفاق می افتاد. با جمع شاخص ها، یک درصد از این کتاب ها عالی ارزیابی شدند.

وی در پایان از همه دست‌اندرکاران این جایزه تشکر کرد.

  • منبع خبر : ایرنا