با عاملیت بانک کشاورزی و در راستای حمایت از اجرای «کشاورزی قراردادی» در کشور، در چهار ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ فرآیند اعتبارسنجی و تخصیص اعتبار تضمین تعهدات برای بیش از ۲۰۴ هزار نفر از کشاورزان معرفی شده وزارت جهاد کشاورزی انجام شد.

به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی بانک کشاورزی، در راستای اجرای دستورالعمل بسته سیاستی حمایتی مجریان دولتی و غیردولتی کشاورزی و عملیاتی کردن فرآیند کشاورزی قراردادی با عاملیت بانک کشاورزی به عنوان رکن ضامن، فرآیند اعتبارسنجی و تخصیص اعتبار تضمین تعهدات کشاورزان معرفی شده از سوی پنجره واحد وزارت جهاد کشاورزی از اوایل آذرماه سال ۱۴۰۲ از طریق سامانه هوشمند کشاورزی قراردادی این بانک عملیاتی شد.

بر اساس این گزارش، طی چهار ماهه پایانی سال ۱۴۰۲ از مجموع ۲۳۴ هزار فقره قرارداد معرفی شده واجد شرایط از سوی وزارت جهاد کشاورزی، بیش از ۲۰۴ هزار فقره قرارداد به منظور تخصیص اعتبار تضمین تعهدات کشاورزی قراردادی توسط بانک کشاورزی اعتبارسنجی شده است.

این گزارش می‌افزاید، در قالب طرح کشاورزی قراردادی، بانک کشاورزی به عنوان ضامن کشاورزان، شرایطی را فراهم کرده که مبلغ بیمه تنها پس از برداشت و فروش محصول با ۲۰ درصد تخفیف به شرکت بیمه پرداخت خواهد شد. همچنین کشاورزان با مشارکت در این طرح می‌توانند به ازای هر تن محصول یک میلیون و ۵۰۰ هزار ریال به صورت بلاعوض و در قالب هزینه حمل کالا از مجریان دولتی این طرح دریافت کنند. همچنین سهولت تهیه نهاده‌ها و اطمینان از فروش محصول، از دیگر مزایای این روش برای تولیدکنندگان است.

شایان ذکر است بانک کشاورزی خدمات «کشاورزی قراردادی» را به صورت غیر حضوری در بستر پلتفرم به متقاضیان ارایه می‌کند و کشاورزان می‌توانند با مراجعه به مراکز خدمات کشاورزی شهر خود، پس از ثبت در سامانه پهنه‌بندی، نسبت به قرارداد با مجری و بانک در بستر پلتفرم کشاورزی قراردادی اقدام کنند. این بانک با طراحی و پیاده سازی این خدمت، نخستین بانکی است که در زمینه ارتقا امنیت غذایی و نیز کنترل قیمت‌ها در فرآیند عرضه و تقاضا در این بخش، تامین‌مالی زنجیره‌ها را به شکل کامل به مرحله اجرا رسانده است.

  • منبع خبر : روابط عمومی بانک کشاورزی