رئیس آزمایشگاه‌ مرجع سلامت وزارت بهداست، درمان و آموزش پزشکی گفت: تعرفه خدمات آزمایشگاهی ساماندهی می‌شود و برنامه جدیدی برای ساماندهی وضعیت اقتصادی آزمایشگاه‌های کشور در حال تدوین است.

به گزارش گویای خبر به نقل از ایرنا، کاظم وطن‌خواه در چهاردهمین همایش بین‌المللی ارتقای علوم آزمایشگاهی و تشخیص طبی ایران که در مرکز همایش‌های برج میلاد برگزار شد، افزود: در حال حاضر دستورالعمل های متعددی برای ارتقای علوم آزمایشگاهی از سوی وزارت بهداشت تدوین شده است و رویکرد ما تعامل بیشتر با انجمن های علمی و صنفی در مورد کیت‌های تشخیص و تجهیزات و هوش مصنوعی علوم آزمایشگاهی است تا شاهد خودکفایی در این زمینه و ارتقای خدمات باشیم.

وطن خواه تصریح کرد: با توجه به بالا بودن نرخ ارز و مشکلاتی که آزمایشگاه‌ها در خصوص فرسودگی و نوسازی دستگاه‌ها و تجهیزات دارند، کارگروه‌هایی برای رسیدگی به وضعیت آن‌ها در وزارت بهداشت تشکیل می‌شود.

وی گفت: شبکه آزمایشگاهی در دوران همه‌گیری کرونا تشکیل شد و آمادگی دارد در تشخیص بیماری نوپدید نیز خدمات ارائه دهد.

وطن‌خواه با اشاره به وجود هشت هزار آزمایشگاه خصوصی و دولتی در کشور، اظهار داشت: این آزمایشگاه‌ها در دوران کرونا خدمات ارزنده‌ای در تشخیص این بیماری ارایه دادند و تعرفه خدمات آزمایشگاهی نیز بزودی ساماندهی می‌شود.

به گفته وی، در حال حاضر با ارتقای خدمات و تشخیص بیماری‌ها در آزمایشگاه‌ها میزان خطاها بسیار کاهش یافته است.

وی ادامه داد: در راستای رسیدن به خودکفایی در تولید کیت و تجهیزات علوم آزمایشگاهی از شرکت‌‌های دانش‌بنیان دعوت به همکاری می‌شود.

دوسوم مرگ و میرها ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است

امیر حسن زرنانی دبیر علمی چهاردهمین کنگره بین‌المللی و بیستمین کنگره کشوری ارتقای کیفیت خدمات آزمایشگاهی تشخیص پزشکی ایران نیز گفت: علت مرگ انسان عمدتا دو دسته بیماری‌های عفونی و غیرعفونی است که بیماری‌های ویروسی از پیدایش انسان‌ها بوده بنابراین هیچ‌گاه از ویروس‌ها گریز نداریم و دوسوم مرگ و میرها در اثر بیماری‌های واگیردار و بیش از ۷۰ درصد مرگ و میرها تنفسی، قلبی و عروقی و روانی هستند و این مرگ و میرها عمدتا در جوامعی است که مرگ و میر زودرس دارند این جوامع درآمد پایین‌تری دارند و ایران جز این جوامع است.

وی افزود: نقش بیماری‌های غیرواگیر بالاست و یکی از مهم‌ترین عوامل آن فقر است با توجه به تمرکز بودجه‌های بهداشتی که باعث ایجاد فقر می‌شوند مسئولیت عمده‌ای در آزمایشگاه‌های کشور وجود دارد این بیماری‌ها سن و جنس خاصی ندارند و همه را درگیر می‌کنند.

زرنانی تصریح کرد: یکی از ستون‌های اصلی در بیماری‌های غیرواگیر تشخیص های زودرس است لذا این نقش بسیار حائز اهمیت است. نگاه به تشخیص بیماری‌ها در حال تغییر است و این تغییر را هوش مصنوعی ایجاد می کند تا ۱۰ سال آینده پیشرفت چشم‌گیری در حوزه پزشکی آزمایشگاهی شاهد هستیم لذا نقش بیومارکرها در تشخیص‌های زودرس بسیار اهمیت دارد تا در چندسال آینده، نقش مهمی را در پزشکی آزمایشگاه ایفا کنیم.

وی اظهار داشت: یکی از ویژگی‌های این کنگره آن است که در پنل‌های مختلف پزشکان مختلف حضور دارند و چالش‌ها و مشکلات خود را مطرح می‌کنند تا علم و آگاهی افراد افزایش پیدا کند.