محمدمهدی اسماعیلی در نشست هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: در سفرهای استانی رئیس جمهوری همان مقدار اعتباری که برای مجتمع‌های فرهنگی هنری وزارت ارشاد در نظر می گیریم، برای توسعه، تکمیل و تجهیز عادلانه کتابخانه‌های عمومی نیز در نظر گرفته‌ایم.
تعیین اعتبارات ویژه استانی برای  تکمیل کتابخانه‌های عمومی
به گزارش گویای خبر به نقل از خبرگزاری کتاب ایران، پنجاه‌ویکمین جلسه هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با حضور محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس هیئت امناء، مهدی رمضانی، محسن پرویز، یاسر احمدوند، فاطمه عزیزآبادی فراهانی و عصمت مؤمنی، اعضای حقیقی هیأت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور برگزار شد.در این نشست، علیرضا مختارپور، رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، حسین جلالی، عضو ناظر مجلس شورای اسلامی در هیئت امنا و نمایندگان شورای عالی استان‌ها و سازمان برنامه و بودجه کشور، محمد احمدوند، معاون اداری و مالی، سیدباقر میرعبداللهی، معاون برنامه‌ریزی، پژوهش و فناوری اطلاعات، محمدرضا هراتی، معاون توسعه کتابخانه‌ها و ترویج کتابخوانی، هادی آشتیانی، مشاور اجرایی و امور حوزه دبیرکل، زهرا جعفری، مشاور رسانه‌ای دبیرکل، محمدمهدی زرافشان، سرپرست اداره‌کل روابط عمومی و امور بین‌الملل و مرضیه خالویی، دبیر شورای معاونان و مدیران نهاد نیز حضور داشتند.

عرصه وسیع برای گسترش فعالیت‌های فرهنگی در دولت مردمی

محمدمهدی اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست ضمن تقدیر از تلاش‌های مهدی رمضانی و مدیران نهاد طی سخنانی گفت: نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور یکی از بهترین بخش‌های مجموعه وزارتخانه است. جلسات با این دوستان همواره با نکات خوب و آموزنده‌ای همراه بوده است. به همین تناسب، جلسه هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور نیز جلسه‌ای بسیار پربار با حضور جمعی از فرهیختگان است که آن را غنیمت می‌دانیم.

وی در ادامه با اشاره به مصوبات جلسه گفت: از دوستان در نهاد می‌خواهم تا با ایده‌پردازی و بهره‌گیری از اتاق فکر و استفاده از تجربه اعضای هیأت امناء، برنامه‌های بلندمدتی را تدوین کنند و درباره برنامه هفتم توسعه نیز احکام پیشنهادی خود را آماده کنند.

رئیس هیأت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به حمایت دولت از حوزه فرهنگ گفت: در دولت مردمی زمینه بسط و گسترش کار فرهنگی بسیار فراوان است؛ از شخص رئیس‌جمهور تا سایر دوستان نگاه ویژه‌ای به حوزه فرهنگ دارند و تقریباً هیچ موردی در دولت وجود نداشته که ما پیگیری کنیم و به نتیجه نرسیده باشد.

درنظر گرفتن اعتبارات ویژه استانی برای توسعه، تکمیل عادلانه کتابخانه‌ها
اسماعیلی درباره اعتبارات درنظر گرفته شده برای استان‌ها گفت: در سفرهای استانی رئیس‌جمهوری همان مقدار اعتباری که برای مجتمع‌های فرهنگی هنری وزارت ارشاد در نظر می‌گیریم، برای توسعه، تکمیل و تجهیز عادلانه کتابخانه‌های عمومی نیز در نظر گرفته‌ایم و این اتفاق در استان‌های مختلف رخ داده است.

وی در ادامه به اعتبار برش‌های استانی نقشه مهندسی فرهنگی کشور و قانون برنامه هفتم اشاره کرد و گفت: برخی از مشکلاتی که امروز با آن مواجه هستیم در قانون برنامه هفتم و همچنین وصول اعتبارات سند مهندسی فرهنگی استان‌ها حل خواهد شد. امیدوارم مجموعه موارد و مصوبات مورد بحث در نهایت به گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در کشور منجر شود.

نگاه ویژه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به کتابخانه‌های عمومی
در این نشست مهدی رمضانی، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور ضمن اشاره به مهم‌ترین فعالیت‌های در دست اجرای نهاد گفت: جلسات محافل ادبی، دومین جشنواره قصه‌گویی، طرح «با هم بخوانیم»، ویژه‌برنامه «قلم برای قلم» و دومین دوره «از تبار قلم» به‌مناسبت روز قلم و همچنین سلسله‌ نشست‌های «روایت مادری» در بزرگداشت مادران شهدا، ازجمله برنامه‌هایی بود که در این فصل اجرا شد. در کنار این برنامه‌ها، فعالیت‌هایی به مناسبت اربعین حسینی تدارک دیده شد که باعث توقف سایر اقدامات ما در نهاد نشد.

مهدی رمضانی در ادامه عنوان گفت: در این مدت سفرهای استانی را نیز با جدیت پیگیری کردیم و در استان‌های مختلف حاضر شدیم. دیدار با کتابداران، بازدید از کتابخانه‌ها، دیدار با مقامات استانی اعم از استاندار و نماینده ولی فقیه را داشتیم که اتفاقات خوبی در این حوزه شکل گرفت. بر این اساس در این فصل از استان‌های تهران، مازندران، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و همچنین دور دهم «مدرسه جهادی خواندن» در منطقه بشاگرد استان هرمزگان بازدید داشته‌ایم. بازدید از موکب‌های فرهنگی در استان‌های مرزی خوزستان، ایلام و کرمانشاه نیز طی ۷۲ ساعت انجام شد.

دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور گفت: برپایی موکب‌های اربعین بازخورد بسیار مثبتی در فضای روحی و کاری کتابداران ما داشته و فضای کار گروهی و جمعی حول محور حضرت سیدالشهداء علیه‌السلام برای همکاران ما نیز بسیار باارزش و روحیه‌بخش بود.

عضو هیئت امنای کتابخانه‌های عمومی کشور با تشکر ویژه از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حضور در کتابخانه‌های عمومی در سفرهای استانی گفت: حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در استان‌ها و کتابخانه‌های عمومی و توجه به حوزه کتاب، کتابخوانی و کتابخانه‌ها در همه ادوار  وزارتخانه بی‌نظیر بوده است و به نوعی می‌توان گفت که با این میزان از توجه، کتابخانه‌های عمومی احیاء شدند.

در این نشست معاونان نهاد گزارشی از مصوبات نشست پیشین و اقدامات جاری نهاد به هیأت امناء ارائه کردند.

  • منبع خبر : خبرگزاری کتاب ایران