رییس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به ظرفیت بی‌نظیر توسعه گردشگری داخلی و خارجی محصول انار اشاره کرد و گفت: محصول انار می‌تواند به یک ظرفیت اقتصاد منطقه‌ای تبدیل شود و ارزآوری داشته باشد.

گویای خبر– به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی به نقل از روابط عمومی سازمان تات، سید مجتبی خیام‌نکویی معاون وزیر جهاد کشاورزی در دومین جشنواره ملی تولید و صادرات انار در ساوه با اشاره به این که ایران رتبه سوم تولید انار جهان را پس از هند و چین به خود اختصاص داده است، گفت: ۱۲ درصد از سطح زیر کشت کشور به کشت محصول انار تعلق دارد، این در حالی است که با توجه به ظرفیت‌های موجود، این رقم قابل افزایش است.

وی با اشاره به قدمت اولین ایستگاه تخصصی تحقیقات انار در کشور با عنوان پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه افزود: در شهرستان ساوه کلکسیون ذخایر ژنتیکی انار با ۸۰۰ ژنوتیپ در پردیس تحقیقات و آموزش انار ساوه وجود دارد که می‌توان از آن برای افزایش کمی و کیفی تولید این محصول استفاده کرد.

رییس سازمان تات، استفاده از مدیریت تلفیقی در کنترل آفات و بیماری‌ها را یکی از مهمترین راهکارهای سلامت محصول انار برشمرد و خاطرنشان کرد: پشتوانه مهم برای استمرار کمیت و کیفیت انار برخورداری از بانک‌های ژن و کلکسیون ذخایر ژنتیکی است.

وی استفاده از بذور مناسب با اقلیم، تغذیه در زمان مناسب و خرید تضمینی محصول را از مهمترین دستاوردهای دولت سیزدهم در راستای خودکفایی تولیدات کشاورزی کشور عنوان کرد.

خیام‌نکویی با بیان این که در یکی دو هفته اخیر شاهد برپایی جشنواره زرشک و زعفران بودیم، افزود: این دو محصول، از ظرفیت‌های بی‌نظیر ایران است و جشنواره انار سومین مراسمی است که در این چند هفته برگزار می‌شود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که علاوه بر زرشک و زعفران، بخش مهمی از صادرات کشور را محصولات باغی شامل می‌شوند، گفت: ارزآوری صادرات پسته حدود یک میلیارد دلار است و این در حالی است که بیش از نیمی از باغ‌های پسته ایران، درجه دو یا سه به شمار می‌روند.

وی افزود: با استفاده از فناوری و روش‌های نوین می‌توان باغ‌های پسته و سایر محصولات را ارتقا داد که از جمله آن می‌توان به روش‌هایی مانند آبیاری نوین اشاره کرد که می‌تواند جایگزین روش آبیاری غرق‌آبی فعلی شود.

رییس سازمان تات، عدم نفوذ دانش به عرصه تولید را یکی از مشکلات تولیدات بخش کشاورزی دانست و بیان کرد: اگر به شکل مناسبی از دستاوردهای علمی و تحقیقاتی استفاده شود، تولید از نظر کمی و کیفی به مراتب افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به افزایش تولید گندم در سال‌های اخیر، عواملی مانند خرید تضمینی، حمایت‌ها و طرح‌های تشویقی و رغبت کشاورز را در این مسیر موثر خواند و ابراز امیدواری کرد با اجرای برنامه‌های مشابه، توفیق در عرصه تولید گندم و سایر محصولات مضاعف شود.

خیام‌نکویی در خصوص برپایی جشنواره انار ساوه نیز گفت: معرفی ظرفیت‌های منطقه و تبدیل جشنواره به یک فرصت برای توسعه اقتصاد از مهمترین برکات این جشنواره است .

وی بر لزوم توسعه هنرستان‌های شبانه‌روزی در حوزه کشاورزی اشاره کرد و گفت: این جشنواره یک ارزش افزوده برای کشاورزی ایجاد کرده و زمینه‌ساز اشتغال برای فارغ‌التحصیلان کشاورزی خواهد شد.

رییس سازمان تات بیان کرد: ۴.۵ میلیون بهره‌بردار کشاورزی با میانگین سنی بالا در کشور وجود دارند که باید برای ارتقای دانش فنی آنان اهتمام جدی صورت گیرد.

به گفته وی، ارتقای سلامت در تولیدات کشاورزی یک ضرورت است، بر این اساس تولید برنج بدون سم با دانش فنی موجود در سطح ۱۰۰ هکتار در شمال کشور انجام شده و خوشبختانه توسعه یافته و امروز دانش فنی آن را در اختیار داریم و امسال در سطح چند هزار هکتار افزایش خواهد یافت.

گفتنی است؛ در جشنواره انار ساوه که تا ۲۰ آبان ادامه دارد، ۸۰ غرفه نمایشگاهی در بخش‌های مختلف تولید انار و فرآورده‌های آن محصولاتشان را عرضه می‌کنند، حدود ۱۵ غرفه این نمایشگاه نیز به صنایع دستی ساوه اختصاص دارد.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی