به گفته بزرگترین پیمانکار فضایی چین، این کشور احتمالا  یک موشک با قابلیت انجام نخستین ماموریت سرنشین‌دار به ماه را در ۲۰۲۷ میلادی به فضا بفرستد.

به گزارش گویای خبر به نقل از خبرگزاری مهر، به گفته «وو یانشنگ» مدیر شرکت علم و فناوری هوافضای چین، این نسل جدید موشک‌ها که با نام رمز «موشک ۹۲۱» از آن یاد می‌شود، می‌توانند یک مدارگرد با ظرفیت ۳ سرنشین و یک لندر ماه با گنجایش ۲ نفر را به فضا ببرند.

موشک ۹۲۱ می‌تواند ۷۰ تن بار را به مدار زمین و ۲۵ تن محموله به ماه ببرد.

یانشینگ همچنین طی سخنرانی در یک انجمن، جزئیاتی از برنامه‌های فضایی چین را فاش و به طرح‌هایی برای اکتشاف سیارات دیگر و حتی سفر به ورای منظومه شمسی برای جستجوی اماکنی با قابلیت پشتیبانی از حیات اشاره کرد.

برنامه‌های فضایی چین شامل چند ماموریت «چانگ» نیز می‌شود که هدف آنها انتقال نمونه‌هایی از بخش دورافتاده ماه به زمین در ۲۰۲۶ میلادی، یک تحقیق درباره محیط و منابع موجود در قطب جنوب ماه در سال بعد از آن و همچنین ایجاد یک مقر تحقیقاتی در قطب جنوب ماه در ۲۰۲۸ میلادی است.

مقامات فضایی چین امیدوارند تا حدود ۲۰۳۰ میلادی فضانوردان را به ماه بفرستند، با این وجود هیچ تاریخ مشخصی برای انجام این عملیات اعلام نشده است.

همچنین به گفته یانشینگ چین برنامه‌هایی برای ارسال کاوشگر به مریخ و جمع آوری نمونه ارسال آن‌ها به زمین طی ۱۰ تا ۱۵ سال آینده دارد.

دیگر اهداف این کشور در حوزه فضایی شامل ارسال کاوشگری به اعماق فضا در ۲۰۲۵ برای اکتشاف سیارک‌های نزدیک زمین و کمربند سیارکی است.

علاوه بر این موارد چین تصمیم دارد ماموریت‌هایی برای اکتشاف مشتری و قمرهایش، اورانوس، خورشید و مرز منظومه شمسی انجام دهد.

در کنار این موارد یک پروژه اکتشاف سیارات دیگر با قابلیت پشتیبانی از حیات در ورای منظومه شمسی با نام رمزی «Sound Search» نیز از ۲۰۳۰ میلادی آغاز می‌شود.

همچنین چین طرح‌هایی برای توسعه سیستم سرویس فضایی برای تعویض تجهیزات ماهواره‌های موجود در فضا و نگهداری آنها نیز در نظر دارد.

  • منبع خبر : خبرگزاری مهر