رمان «کتاب غاز»، نوشته یی‌یون لی با «کتاب غاز»، برنده جایزه فاکنر در حوزه داستان شد.

جایزه فاکنر به نویسنده «کتاب غاز» رسید
به گزارش گویای خبر به نقل از خبرگزاری کتاب ایران، یی‌یون لی ۱۵ هزار دلار به عنوان جایزه پن/فاکنر دریافت می‌کند که در سال‌های گذشته به نویسندگانی مثل فیلیپ راث، آن پچت و دیشا فیلیاو داده شده است.
یییون لی، نویسنده چینی ساکن آمریکا و سردبیر مجله ادبی پابلیک اسپیس در بروکلین است. لی پیش از این برنده جایزه پن/همینگوی برای «هزار سال دعای خوب» و برنده جایزه پن/جین آستین برای «جایی که دلایل به پایان می‌رسد» شده بود. او همچنین دسامبر گذشته جایزه پن/مالامود را برای برتری در داستان کوتاه دریافت کرد.
روز سه‌شنبه، داوران پن/ فاکنر یی‌یون را به خاطر نوشتن «رمانی خیره‌کننده و بر هم زننده کلیشه‌های رایج» تحسین کردند. این کتاب قبلا در فهرست اولیه نامزدهای جایزه اندرو کارنگی ۲۰۲۳ برای برتری در ادبیات داستانی قرار گرفته بود.
در بیانیه داوران آمده است: «این کتاب، داستان یک دوستی پیچیده بین دو دختر است که به سوی یکدیگر می‌روند و از هم دور می‌شوند. نثر کتاب منحصربفرد است. شخصیت‌های اصلی داستان، اگنس و فابین، با نبوغ خاص و جاه‌طلبی‌های جسورانه، ما را تسخیر کردند.»
دیگر نامزدهای دریافت جایزه پن/فاکنر، جاناتان اسکوفری برای «اگر بعد از تو زنده بمانم»، کاترین هارلان برای «جسم‌های میوه‌دار»، دیون ایروینگ برای «جزایر» و لورا وارل برای «ریتم شیرین و نرم»، هر یک ۵ هزار دلار جایزه دریافت خواهند کرد.
جایزه پن/فاکنر که هر سال به «بهترین آثار داستانی منتشر شده توسط ساکنان آمریکا» اهدا می‌شود، در سال ۱۹۸۱ بنیان‌گذاری شد. از جمله برندگان پیشین این جایزه می‌توان به آنی پرولکس برای «کارت پستال»، مایکل کانینگهام برای «ساعت‌ها» و دیشا فیلیاو برای «زندگی مخفیانه زنان کلیسا» اشاره کرد.

  • منبع خبر : خبرگزاری کتاب ایران