عضو هیات رئیس کمیسیون عمران مجلس گفت: عدم تناسب درآمد شرکت‌های هواپیمایی با هزینه‌هایشان و عدم پرداخت دستمزد مناسب به خلبانان و نخبگان صنعت هوایی کشور موجب مهاجرت این افراد به کشورهای همسایه و کاهش نیروهای کارآمد در این صنعت شده است.

به گزارش گویای خبر به نقل از خبرگزاری خانه ملت، آرا شاوردیان در رابطه با وضعیت صنعت حمل و نقل هوایی کشور گفت: نشستی با متولیان حوزه صنعت حمل و نقل هوایی از جمله رئیس سازمان هواپیمایی کشوری، مدیرعامل شرکت فرودگاه‌ها و تعدادی از مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی در کمیسیون عمران مجلس برگزار و در خصوص چالش‌های این صنعت بحث و بررسی صورت گرفت.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: یکی از موضوعاتی که تمامی مسئولان حوزه حمل و نقل هوایی به آن تاکید داشتند، ضرورت افزایش نرخ بلیت هواپیما و عدم تناسب درآمدهای شرکت‌های هواپیمایی با هزینه‌های آن‌ها است لذا با توجه به چالش‌های مطرح شده از جمله تامین قطعات با دلار و ضرورت حفظ ایمنی پروازها و در کنار آنها توسعه ناوگان هوایی و نوسازی هواپیماهای فرسوده وعدم تغییر نرخ بلیت‌ها متناسب با افزایش کرایه سایر وسایل حمل و نقلی این خواسته چندان غیرمنطقی به نظر نمی‌رسد.

وی ادامه داد: در قانون برنامه ششم توسعه نیز به شناور بودن نرخ بلیت هواپیماها اشاره شده اما به دلیل هزینه‌های بالایی که در سال‌های اخیر به مردم تحمیل شده بود، شرکت‌های هواپیمایی به ناچار با نرخ‌گذاری‌های دستوری کار خود را ادامه دادند، بنابر این در کنار توجه به افزایش درآمدهای شرکت‌های هواپیمایی باید تمامی ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گرفته تا این امر موجب افزایش کیفیت و رقابت میان شرکت‌ها شده و هزینه سنگین و نا معقولی به مردم تحمیل نشود.

وی عنوان کرد: یکی دیگر از موضوعاتی که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد ورود واسطه‌ها و شرکت‌های فروش بلیت هواپیماست که با شیوه‌های مختلف زمینه افزایش قیمت‌ها را فراهم کرده و در پیک‌های سفر مانند ایام نوروز مردم را مجبور به خرید بسته‌های پروازی می‌کنند. بی تردید یکی از عواملی که موجب گسترش نفوذ شرکت‌های فروش بلیت شده عدم نرخ‌گذاری‌ دقیق و فروش بلیت‌ها توسط خود شرکت‌های هواپیمایی است. مسئولان صنعت حمل و نقل هوایی معتقدند در صورت نرخ‌گذاری منطقی و شناور شدن قیمت‌ها متناسب با قانون، دست دلالان و واسطه‌گران نیز کوتاه می‌شود.

شاوردیان ادامه داد: همچنین موضوع دیگری که باید مورد توجه بگیرد این است که به دلیل عدم تناسب درآمد شرکت‌های هواپیمایی با هزینه‌هایشان و عدم پرداخت دستمزد مناسب به خلبانان و نخبه‌های این صنعت به مرور شاهد مهاجرت این افراد به کشورهای همسایه و کاهش نیروهای کارآمد در این صنعت شده‌ایم. این موضوع گلایه مشترک بسیاری از مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی است.

عضو هیات رئیسه کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: با توجه به بررسی‌های صورت گرفته مقرر شده تا در جلسه‌ای مشترک با مسئولان سازمان هواپیمایی، نماینده مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی و نمایندگان مجلس تمامی ابعاد موضوع مورد بررسی قرار گرفته و در کنار اصلاح قیمت‌ها از مسیرهای قانونی، زمینه افزایش کمک‌های دولتی به شرکت‌ها برای توسعه و نوسازی ناوگان هوایی فراهم شده و هزینه کمتری به مردم از جهت افزایش نرخ بلیت‌ها تحمیل شود.

 

 

  • منبع خبر : خبرگزاری خانه ملت