استاندار آذربایجان غربی و دبیر کارگروه ملی نجات دریاچه ارومیه گفت: بارش ۱۲۰ میلی‌متری باران بهاری میزان ورودی آب به دریاچه ارومیه را به ۷۵ مترمکعب بر ثانیه و حجم آب دریاچه را به ۲ میلیارد متر مکعب افزایش داده است.

 گویای خبر – به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور، محمدصادق معتمدیان در بازدید از وضعیت ورودی آب به دریاچه حجم آب دریاچه ارومیه با اعلام این خبر گفت: ۱۲۰ میلی متر بارندگی در چند روز اخیر ورودی آب به دریاچه ارومیه را به ۷۵ متر مکعب برثانیه رسانده است و در حال حاضر بیش از ۲ میلیارد متر مکعب آب در بستر دریا وجود دارد.

وی افزود :این میزان آب ۸۰ درصد بیشتر از مهرماه سال گذشته است و در حال حاضر تراز اکولوژیک دریاچه به ۱۲۷۰/۳۴ رسیده است که نسبت به ۶ ماه قبل ۲۱ سانتی متر افزایش ارتفاع دارد.

معتمدیان با تاکید بر تاثیر بسزای سامانه انتقال آب کانی سیب در افزایش ورودی آب به دریاچه ارومیه تصریح کرد: از پنجم اسفندماه که این سامانه به بهره‌برداری رسید تا به امروز،  ۹۰ میلیون متر مکعب آب به دریاچه منتقل شده است.

استاندار آذربایجان غربی در ادامه از احیا ۶ تالاب دائمی و آبگیری ۲۰ تالاب فصلی در جنوب دریاچه ارومیه خبر داد و‌گفت: ۴تالاب از این تالاب‌ها بین‌المللی هستند و تا سال قبل وضعیت نامناسبی داشتند.

وی  افزود: با پر آب شدن تالاب ها پرندگان بومی از جمله فلامینگو، اردک‌ها و غازها به دریاچه بازگشته‌اند.

 

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت کشور