خدمت به مشتریان و عموم مردم مهمترین انگیزه کارکنان بانک توسعه تعاون است
معاون مدیرعامل بانک توسعه تعاون در امور استانها و بازاریابی اعلام داشت خدمت به مشتریان و عموم مردم مهمترین انگیزه کارکنان بانک است.
به گزارش گویای خبر به نقل از روابط عمومی بانک توسعه تعاون، کریم میرزاخانی معاون مدیرعامل بانک توسعه تعاون در امور استانها و بازاریابی طی ارتباط ویدئو کنفرانسی با مدیران و همکاران استانی اظهار داشت: آموزههای مدیریتی میتواند راهکارهای مناسبی را برای ارتقای سطح خدمات به مشتریان ارائه دهد.
وی افزود: خدمت به مردم مهمترین انگیزه برای کارکنان بانک توسعه تعاون است، بر اساس گفته بزرگان چنان چه در زندگی مردم تغییر مثبت ایجاد نماییم صاحب کسب و کار هستیم، منظور این است که فعالیت ما باید در زندگی مردم اثر مثبت داشته باشد .
میرزاخانی گفت: مدیرعامل بانک توسعه تعاون بالاترین ارزش را برای سرمایههای انسانی بانک قائل شدهاند و این سیره مدیرعامل به این دلیل است که پاسداشت نیروی انسانی موجب گردد تا بهترین سطح خدمات به عموم مشتریان ارائه گردد. قدر و منزلتی که مدیرعامل بانک برای کارکنان تعریف نمودهاند، کمنظیر است و شایسته است قدردان این نگاه حکیمانه باشیم و عملکرد شایسته و رو به رشدی را رقم بزنیم.
این مقام بانکی مطرح کرد: اسناد بالادستی بانک سند تحول دولت مردمی، سند توسعه بخش تعاون، سند انتظار و متن، برنامه هفتم، قانون بودجه 1402 و سند الزامات حاکمیت شرکتی هستند و اهداف مهمی از جمله توسعه زیست بوم تعاون کشور، کارآمدی و تعالی عملیاتی و نوآوری در ارائه خدمات و محصولات برای بانک قابل تصور است. چشمانداز بانک نیز به عنوان بانک پیشرو و برتر در ارائه خدمات مالی و اعتباری دیجیتال به تعاونیها و بنگاههای کوچک و متوسط ترسیم شده است و تحول بانک نیز بر اساس سند تحول راهبردی بانک در نظر گرفته شده است.
وی اظهار داشت: بانک توسعه تعاون دو زیست بوم را ناظر بر خود میبیند، بخش تعاون کشور تابع عقلانیت کلامی و ارتباطی است و زیست بوم صنعت بانکداری که تابع عقلانیت مالی و اقتصادی است. استراتژی بانک میتواند این گونه باشد که از هر دو عقلانیت استفاده نماید تا به تاییدیه اجتماعی برسد.
میرزاخانی گفت: توانمندی، سخت بودن و خویشتنداری از مهمترین ویژگیهای مدیران استانی و همچنین کارکنان محسوب میشود، سخت بودن بدین معنا که در مقابل مشکلات و موانع ازپا نایستد و برای پیشبرد امور و ارائه خدمات مناسب به مردم تلاش و سختکوشی داشته باشد. اعتماد به نفس داشته باشد، خویشتنداری بدین مفهوم که خود کنترلی داشته باشد، اشتباهات گذشته را اصلاح نماید و عدالت اجتماعی را به عنوان یکی از مهمترین اهداف و ویژگیهای تعاون باور داشته باشد.
وی گفت: باید بدانیم اصل و اساس حضور ما برای خدمت به مردم است، پس پست و مقام و مسوولیت نباید ما را مشغول نماید و شایسته است به اصل موضوع که ارائه خدمت به مردم است مشغول شویم. بر اساس فرمایش رسول اکرم (ص) هر کس نیاز مومنی را روا سازد، خداوند حاجتهای فراوان او را روا میسازد که کمترین آن بهشت است. امام حسین (ع) میفرمایند احتیاج و مراجعه مردم به شما از نعمتهای الهی است پس نسبت به نعمتها روی برنگردانید، و گرنه به نعمت و بلا گرفتار خواهید شد.
این مقام بانکی توضیح داد: قدرت لازمه خیر رساندن است و چنان چه ضعف داشته باشیم نمیتوانیم به مردم خیر برسانیم و خدمت نماییم. احترام، اعتماد و مراقبت باید در میان همکاران وجود داشته باشد و لازمه کار تیمی است، برای پیشرفت نیاز است تیم باشیم و کار تیمی داشته باشیم و نباید اجزای ناپیوسته یک سازمان باشیم.
معاون مدیرعامل بانک توسعه تعاون خطاب به مدیران استان تاکید کرد: قدرت و اختیاری که شما در زیست بوم تعاون در منطقه خود دارید بسیار ارزشمند است و شما فرصت و توفیق برای خدمتگزاری در بانکداری و تعاون را در بالاترین سطح دارا هستید و از این موقعیت برای ارائه شایستهترین خدمات به زیست بوم منطقه و بخش تعاون استان بهرهبرداری نمایید.
وی تصریح نمود: ساختار، برنامه و نیروی انسانی به عنوان سه رکن اصلی سازمان و سه پیشران مهم برای رشد و توسعه مطرح هستند و در این بین مهمترین رکن نیروی انسانی است که دو رکن دیگر نیز توسط همین رکن ساماندهی میشوند. انتخاب افراد شایسته و اصلح که استعداد و مهارت داشته باشند و از دانش و بینش اقتصادی برخوردار باشند حائز اهمیت است، نتیجهگرایی نیز بسیار مهم است.
میرزاخانی با بیان این که آینده کسب و کار در حال تغییر است گفت: نیروی انسانی توانایی اقناعسازی داشته باشد.
وی خاطر نشان کرد: نظام آراستگی مشتمل بر ساماندهی (تفکیک ضروری از غیرضروری)، نظم وترتیب، نظافت، استانداردسازی و انضباط بسیار مهم است و میتواند تبدیل به فرهنگ سازمانی شود. ضرورت دارد مسوولیتپذیر باشیم و نسبت به محیط حساسیت لازم و کافی را داشته باشیم.
میرزاخانی در توضیح نیروی انسانی به عنوان مهمترین دارایی بانک گفت: نیروی انسانی مناسب مهمترین دارایی بانک است، افکار منظم نیاز آن چنان به سلسله مراتب و تشریفات اداری ندارد و اعمال منظم نیاز کمتری به کنترل دارند. چنان چه فرهنگ مبتنی بر نظم با وجدان کاری با هم عجین و مخلوط شوند قدرتی خارقالعاده برای انجام کارهای بزرگ پدید میآید.
وی خطاب به عموم مدیران و همکاران اجرایی بانک گفت: هیات عامل اصلی بانک شما هستید و بنده تسهیلگر فعالیت شما هستم.
این مقام بانکی یادآور شد: مدیرعامل بانک اهمیت زیادی برای همکاران شعبه قائل هستند و در این دوره شاهد هستیم که خدمات ارزشمند همکاران شعب به نحو شایستهای مورد قدردانی و ارزشگذاری واقع میشود.
میرزاخانی گفت: هم اکنون شاهد هستیم که رفتار همکاران مبتنی بر مطالبهگری است که در واقع مطالبهگری برای فراهمسازی شرایط بهتر برای ارائه خدمات به مشتریان است . شایسته است این رفتار الگو باشد مطالبهگری همواره به جای طلبکاری در رفتار همکاران بانک وجود داشته باشد. مطالبهگری رفتار بالغانه، مدنی و اجتماعی و نشانگر رشد و بلوغ سازمانی مدیران و همکاران است.
وی خطاب به مدیران استانی گفت: به راهحل های اساسی به جای راهحلهای مقطعی، به ریسکپذیری به جای اجتناب از ریسک، به خلاقیت کاربردی به جای اطاعت کورکورانه، به ساده کردن کار به جای پیچیدگی و به کار برجسته به جای نمایش کار پاداش بدهید. اخیرا در بازدید شعبه سعادت آباد تهران شاهد بودیم رییس شعبه سیاستهای اعتباری و بستههای اعتباری را هوشمند نموده است که کاری خلاقانه، داوطلبانه و ارزشمند است.
این مقام بانکی افزود: برای آن که شاهد بهبود مستمر و تدریجی باشیم به ناچار باید از اتلاف منابع جلوگیری نماییم و فعالیت اضافی را حذف کنیم و موازی کاریها را مدیریت نماییم و تاثیر بر زندگی مشتریان را به فعالیتها و اقدامات اضافه نماییم. ضرورت دارد از همکاران متناسب با استعداد و تخصص او استفاده شود.
میرزاخانی توصیه کرد: چنان چه به دنبال ترقی و پیشرفت فردی هستید، با عملکرد مناسب ازرییس خودتان حمایت کنید تا او موفق شود و ارتقا بگیرد، در این صورت زمینه پیشرفت شما نیز مهیا میشود. بهبود و آموزش داوطلبانه است اما برای بقا نیاز به آموزش داریم. پیشرفت، رشد وتوسعه نیازمند کارآیی و اثربخشی بالا است.
وی افزود: برند قولهایی است که به مشتریان دادهایم. باید توجه داشته باشیم چنان چه قول غیرقابل تحقق به مشتری بدهیم و وعدههایی به مشتری بدهیم که در عمل قابلیت انجام ندارد به برند بانک ضربه زدهایم، لذا شایسته است در چارچوب اختیارات و مطابق واقعیات به مشتریان قول بدهیم.
میرزاخانی تاکید نمود: مدیران استانی با قدرت کلمات میتوانند به همکاران انگیزه بدهند و فریاد و صدای بلند کارایی ندارد، بلکه قدرت کلمات است که میتواند به نیروی انسانی انگیزه و قدرت لازم را بدهد.
وی بیان داشت: مدیران استانی باید به فکر جانشینپروری باشند و به فکر تقویت معاونین خود باشند، باید ماموریتهای مهم به معاونین خود بسپارند تا شرایط سخت و دغدغه مدیر بودن و اهمیت مسوولیتپذیری را برای آنان ترسیم نمایند.
این مقام بانکی اذعان داشت افراد در جایگاهی که هستند باید بدون تعارف نادانستههای خود را بپذیرند و برای آموختن و دانستن مطالب جدید اهتمام کافی را داشته باشند.
وی تصریح نمود: بدین اصل توجه داشته باشید که افراد به صورت تدریجی رشد نمایند، به گونهای که هرزجایگاه آن را بدانند، یکی از مهارتهای مدیران ارشد این است که حواسشان به کارکنان باشد تا آنها را به حد بیکفایتی نرسانند. مدیران میتوانند فرد را همیشه در جایگاه قبل از حد بیکفایتی نگه دارند تا نه نیرو از دست رود و تخریب شود و نه سازمان افراد بیانگیزه و نابهرهور داشته باشد.
میرزاخانی توصیه نمود: قدردان خوبیها و مراتب تشکر و قدردانی را در سازمان و جامعه به جا آورید، تا برکت زندگیتان زیاد شود.
وی گفت: شایسته است در همایشهای فصلی بانک، هم مشتریان راضی و هم مشتریان ناراضی صحبت کنند. میتوانیم مشتریان را هم به لحاظ ترازنامهای و غیرترازنامهای انتخاب نماییم و مشتری بر اساس منابع ارزان قیمت، گران قیمت، اعتبار اسنادی و سایر شاخصها برگزیده شود و مجال صحبت و اظهار نظر به آنان داده شود.
این مقام بانکی یادآور شد: یکی از اندیشمندان و صاحبنظران مدیریت میگوید اگر به مشتریان خدمت نکنیم مجبور میشویم به کسانی خدمت کنیم که به مشتریان ما خدمت میکنند.
وی خاطر نشان نمود: شایسته است از همکارانی که در انتقال و مدیریت دانش سازمانی اهتمام لازم را داشتهاند و تجارب خود را در چرخه مدیریت و انتقال دانش سازمانی بکاربستهاند تقدیر به عمل آید.
در ادامه صیاد رحمان پور مدیر امور استانها و شعب گفت: 14 استان برنامه پایان بهمن ماه سال 1402 را محقق نمودهاند، استانها با این عملکرد موجب گردیدهاند تا هدفگذاری 700 هزار میلیارد ریالی مانده منابع بانک قابل دستیابی باشد و بلکه دستیابی به مانده منابع 800 هزار میلیارد ریالی نیز قابل پیشبینی است. توجه داشته باشیم که پایان بهمن ماه به عنوان هدف پایان سال 1402 در نظر گرفته شده است.
وی افزود: مدیران استانی و روسای شعب توجه لازم را برای تعیین تکلیف اجاره شعب پنج ماه قبل از اتمام قرارداد منظور داشته باشد. همچنین توجه کافی به سالم بودن تابلوهای شعب به عنوان ابزار تبلیغاتی بشود. مدیر و معاونین به نوبت حتما در اداره شعب حضور فیزیکی داشته باشند تا در مواقع ضرورت پاسخگوی تماسها و مراجعات مسوولین و مشتریان باشند. الزام کد شناسایی هفت رقمی شعب نیز رعایت گردد.
در این جلسه هادی بخت یار رییس ادارهکل راهبری و هماهنگی استانها و شعب، یونس کلانتری رییس اداره کل مشتریان و توسعه بازار، علی وفایی مدیر شعب استان تهران نیز مطالب مهمی را مطرح نمودند. همچنین تعدادی از مدیران و همکاران استانی نیز نقطه نظراتی را ارائه نمودند.