وزیر راه و شهرسازی از انجام مذاکراتی برای خرید هواپیما خبر داد و گفت: برای حمل و نقل کشور مجوز ۲۰ میلیارد دلاری دریافت کرده‌ایم.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی در مراسم بهره‌برداری از باند ۲۹ چپ فرودگاه بین‌المللی مهرآباد مدهای مختلف حمل‌ و نقلی کشور را دارای مشکلات فراوانی دانست و گفت: در حوزه حمل ونقل ریلی، سرعت قطار باری کمتر از ۱۰ کیلومتر در ساعت است.

وی افزود: بسیاری از واگن‌ها و سیستم‌های لکوموتیو دو برابر عمر خود کار کردند.

قاسمی خاطر نشان کرد: در بخش زمینی نیز ۴۰۰ هزار کامیون تردد می‌کنند که بیش از ۲۰۰ هزار دستگاه آن همین امروز باید از رده خارج شوند و سالی بیش از چند میلیارد دلارهزینه سوخت اضافه می‌دهیم.

وی برخی مشکلات اساسی حوزه هوایی را شامل بخش کارکنان، فرودگاه‌ها دانست و گفت: وضعیت درآمدی و معیشتی کارکنان دولت در بخش هوایی فاجعه‌‌آمیز است، در حالی که این بخش مهم‌ترین حوزه حمل‌ و نقل کشور است و در مجلس باید کار ویژه‌ای برای مهم‌ترین و سخت‌ترین بخش حمل‌ و نقل کشور که هوایی است، انجام شود.

قاسمی وضع فرودگاه‌های کشور را نامناسب دانست و افزود: فرودگاه استانبول ظرف کمتر از ۴ سال برای ۲۰۰ میلیون مسافر طراحی و ساخته شد.

وی خاطر نشان کرد: باید تغییرات اساسی در فرودگاه‌های کشور به ویژه در فرودگاه مهرآباد داشته باشیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: باید شهر جدید فرودگاهی مشهد ساخته شود چرا که فرودگاه مشهد دیگر قابلیت پرواز ندارد.

قاسمی اظهار کرد: با وجود این که شاهد برخی نامهربانی‌هایی در بخش حمل‌ و نقل کشور هستیم، مجوزی دریافت کرده‌ایم که اگر بگذارند عملیاتی شود بخش حمل‌ و نقل کشور تحول اساسی می‌یابد.

وی ادامه داد: خرید هواپیما در دستور کار قرار دارد و مذاکراتی انجام شده است.

قاسمی گفت: ۲۰ میلیارد دلار در بخش حمل و نقل مجوز نوسازی دریافت کرده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر دریافت این مجوز برای ایجاد تحول در حمل‌ و نقل کشور اظهار کرد: واردات و افزایش میزان تولید داخل لکوموتیوها بخشی از این طرح است.

وی افزود: تمام کریدورهای اساسی کشور مثل رشت _ آستارا، چابهار _سرخس، بوشهر _ عسلویه در این طرح دیده شده و باعث نجات حمل ونقل کشور می‌شود.

قاسمی گفت: طرح مالی روسیه برای مشارکت در ساخت راه آهن رشت _ آستارا در حال بررسی قرار دارد.

 

  • منبع خبر :  پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی