دهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی با رویکرد تجهیز کتابخانه‌های تخصصی و موسسات و دانشگاه‌های آموزش‌ عالی اواخر آذر ماه به صورت مجازی از طریق پرتال «پند» برگزار خواهد شد.
به گزارش گویای خبر به نقل از خبرگزاری کتاب ایران، کاظم آرمان‌پور، مدیرمسئول انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی با اشاره به برنامه‌های پیش روی این انجمن، عنوان کرد: در ادامه برنامه‌هایی که اجرا کردیم، برگزاری نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی از طریق پرتال «پند» جدیدترین برنامه انجمن است که در حال برنامه‌ریزی، برای برگزاری آن در پایان آذرماه ۱۴۰۱ هستیم.

وی ادامه داد: این نمایشگاه همزمان با هفته پژوهش برگزار خواهد شد و در این خصوص درخواست همکاری و تخصیص یارانه بیشتری نسبت به سال گذشته از معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و نیز مساعدت معاونت پژوهشی وزارت علوم،‌ تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی را خواستار هستیم.

آرمان‌پور با بیان اینکه هم‌‌افزایی مشارکت کتابخانه‌های تخصصی در این حوزه ضروری است، گفت:‌ با تلاش انجمن در چند سال اخیر، این نمایشگاه در برخی از دانشگاه‌ها جزء تقویم خرید کتاب و تجهیز کتابخانه‌ها قرار گرفته است، دهمین نمایشگاه تخصصی کتاب دانشگاهی با رویکرد تجهیز کتابخانه‌های تخصصی و دانشگاهی برگزار خواهد شد.

وی با اشاره به دیگر اقدامات پیش‌ّبینی شده برای این رویداد، توضیح داد:  تدوین روز‌شمار برنامه‌های اجرایی انجمن به‌صورت سالانه، طراحی سایت رسمی انجمن فرهنگی ناشران کتاب دانشگاهی، تمدید قرارداد و ثبت‌نام از ناشران برای بیمه تکمیلی دوره جدید و برگزاری نشست هم‌اندیشی با هیئت موسس و پیشکسوتان نشر دانشگاهی با موضوع هفته کتاب برخی دیگر از اقدامات هیات مدیره در دوره جدید است.

آرمان‌پور با بیان این که جشنواره ملی نشر دانشگاهی در سه بخش همایش، ‌معرفی و انتخاب کتاب برگزیده و معرفی ناشر پیشکسوت از جمله برنامه‌های انجمن طی یک ماه اخیر بوده است، گفت: برگزاری همایش «تاب آوری و توسعه در نشر دانشگاهی» که مبحث روز و دغدغه اصلی ناشران در شرایط کنونی برگزار شد و به زودی برنامه ضبط شده برای استفاده ناشران انجمن به اشتراک گذاشته می‌شود.

به گفته وی، در دومین دوره انتخاب کتاب برگزیده دانشگاهی نیز از میان ۲۱۵ عنوان کتاب دریافتی از ۱۹ ناشر، شامل ۱۲ ناشر بخش خصوصی و ۷ ناشر بخش دولتی، درنهایت ۸ اثر برگزیده دانشگاهی انتخاب و معرفی شد.

آرمان‌پور با طرح این موضوع که در خلال بررسی‌‌ کتاب‌‌های این دوره، برخی نکته‌ها شناسایی شد، گفت:‌ پژوهش و بررسی دلایل کم‌تحرکی ناشران بخش خصوصی به‌‌ویژه در سال‌های اخیر در سرمایه‌گذاری آثار تآلیفی و نیز امتیازی که امور پژوهشی مراکز آموزش عالی به آثار منتشره در مؤسسات نشر دولتی اعطاء می‌کند از جمله این موارد بود.

وی تاکید کرد: در این زمینه قرار شد با بررسی دقیق‌تر موضوع و درصورت لزوم اصلاح آیین‌نامه و افزودن کتاب‌های ترجمه، همچنین پیگیری موضوع امتیاز آثار منتشره در بخش ناشران خصوصی از مراکز تصمیم‌گیری آموزش‌ عالی نتایج کامل‌تری در گزینش آثار دوره‌های آتی داشته باشیم.

  • منبع خبر : خبرگزاری کتاب ایران