وزیر کشور با بیان این که دولت با اتکا به اعتماد مردم، تکلیف قانونی اصلاحات اقتصادی را آغاز کرد، گفت: ملت ایران با عبور از این مرحله اقتصادی، در نقطه بسیار جدیدی از قدرت ملی و اقتصادی قرار می‌گیرد.

به گزارش گویای خبر به نقل از  پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور، دکتر احمد وحیدی در گفت و گوی ویژه خبری درخصوص طرح مردمی سازی و توزیع یارانه ها افزود: مردم شریف و بزرگوار به خوبی مستحضر هستند که دولت به دنبال آنچه در چارچوب منافع مردم است، دنبال می کند و مردم با فهم عمیق از مساله و این که اتفاق بزرگی در اقتصاد ملی رخ می دهد، دولت را همراهی می کنند.
وی با بیان این که همراهی مردم بسیار ارزشمند، خوب و کاملا مطابق با انتظاری بود که از شان ملت بزرگ ایران داشتیم و حضور مردم را بسیار صمیمانه و همراه یافتیم؛ خاطر نشان کرد: در ۹-۸  ماهی که دولت مردمی مستقر شده است، شاهد همراهی مردم در موضوعات مختلف بودیم.
وزیر کشور یادآور شد: نخستین مساله ای که دولت با آن روبرو شد، موضوع کرونا بود. مردم به دولت اعتماد کردند و آنچه را که دولت، رئیس جمهوری و ستاد ملی کرونا اعلام کرد، رعایت کردند و نتیجه این بود که تعداد فوتی‌ها از ۷۰۰ نفر به زیر ۱۰ نفر رسید. این توفیقات حاصل اعتماد مردم بود.
دکتر وحیدی اضافه کرد: موضوع دیگر خنثی سازی تحریم هاست که با همراهی مردم گام های بزرگی برداشته شده است و در حوزه روابط خارجی هم وضعیت مناسبی را شاهد هستیم.
وی کاهش ۲۳ درصدی فوتی های ناشی از تصادفات جاده ای را با وجود ۵۳ درصد افزایش سفرها، را دیگر دستاورد همراهی مردم دانست و تصریح کرد: دولت بر سر تمامی تعهدات و قول های خود ایستاده است و یکی از همین تعهدات، موضوع اصلاح یارانه ها است که به نفع مردم به خصوص طبقات کم برخوردار خواهد بود.
وزیر کشور اظهار کرد: دلیل حمایت مردم این است که طرح توزیع عادلانه یارانه‌ها، منافع روشنی دارد و این منافع برای مردم کاملا ملموس است. نخستین خواسته طرح این است که عادلانه به مردم برسد. ثروتمندان تا چند برابر بیش از سایرین و بیش از کسانی که کم برخوردار بودند از یارانه استفاده می‌کردند، اما اکنون یارانه عادلانه می‌شود و مردم کاملاً موضوع را احساس خواهند کرد.
دکتر وحیدی با بیان این که باید مردم را کاملا در جریان امور قرار دهیم؛  اظهار داشت:  بر اساس برآوردها حدود ۷۰ درصد یارانه ها به دست مردم نمی رسید و این به نفع اقتصاد ملی نیست و برای همین طرح اخیر به دنبال عادلانه کردن یارانه ها است.
وی همچنین گفت: پیش از این، یارانه به تعداد معدودی وارد کننده داده می‌شد و نتیجه آن این بود که در حوزه نهاده‌های دامی ۴۰۰ شرکت ثبت‌نام کرده بودند. اما اکنون به جای این که یارانه را به چند نفر واردکننده بدهیم، نزدیک به ۸۰ میلیون نفر می‌دهیم.
وزیر کشور با اشاره به این که رئیس جمهوری بلافاصله بعد از اجرای طرح در بین مردم حضور یافتند، افزود: بسی جای تشکر از مردم است که با این طرح همراهی خوبی داشته‌اند. با تشریح بیشتر منافع این طرح، مردم متوجه می‌شوند با چه طرح مهمی که به نفع آحاد ملت است، مواجه هستیم.
دکتر وحیدی در پاسخ به سوالی درباره علت عدم همراهی مردم پس از افزایش نرخ بنزین در سال ۹۸ و عدم ایجاد ناآرامی در افزایش قیمت‌های اخیر؛ گفت: طرح‌های گسترده اقتصادی که آثار اجتماعی گسترده دارد را باید با مردم در میان بگذاریم و دولت مردمی نمی‌تواند جدای از توجیه و تبیین مساله برای مردم و همراه‌سازی آنها حرکت کند. این شرط ضروری هر طرح اقتصادی با پیامدهای گسترده اجتماعی است.
وی اضافه کرد: بنای دولت سیزدهم با توجه به همین نکته، بر این است که موضوع برای مردم شرح داده شود و در همین خصوص ریاست محترم جمهوری و وزرای مربوط با حضور در رسانه ملی و سایر رسانه های رسمی کشور، موضوع را با مردم در میان گذاشته اند.
وزیر کشور با اشاره به همراهی قوای سه گانه برای اجرای طرح مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها اظهار کرد: نظر هر سه قوه این بود که این شرایط باید عوض شود و نظام جدیدی در اصلاح یارانه ها صورت گیرد تا یارانه به خود مردم و مصرف کننده برسد و برای همین منظور، روسای سه قوه با هم هماهنگ بودند و صدا و سیما هم نقش بسیار مهمی در تبیین مسائل داشت.
دکتر وحیدی افزود: اجرای درست طرح های بزرگ، نیازمند بسترها و الزامات است و برای همین منظور وفور کالا و آماده بودن زیرساخت‌هایی چون تولید و توزیع در دستور کار قرار گرفت و همه اینها فراهم است.
وی خاطرنشان کرد: به لحاظ وفور کالا در بخش تولید، ذخایراستراتژیک و فروشگاه ها مشکلی وجود ندارد، هرچند ممکن است وقتی یک سیستم را از نقطه‌ای به نقطه دیگر ببریم، اختلال موقتی در سامانه صورت بگیرد. هرچند این اختلال مقطعی در حداقل بوده و با کمبود مواجه نشدیم.
وزیر کشور افزود: در همه اقلام همچون تخم مرغ و مرغ به وفور وجود دارد. مرغ آن قدر زیاد است که احتمالاً باید دولت فکر کند که چگونه مرغ‌ها را خریداری کند تا تولیدکنندگان دچار ضرر نشوند و دولت برای این موضوع برنامه دارد. روغن هم در انبارها و هم در کارخانه‌ها موجود است. هرچند احتمال دارد به دلیل تغییر از یک وضعیت، در برخی ساعات در برخی فروشگاه‌ها تغییرات موقتی ایجاد شود.
دکتر وحیدی با مقایسه این وضعیت با کشورهای غربی گفت: در غرب وقتی چیزی کم می‌شود، فروشگاه ها را غارت می‌کنند اما در کشور ما حتی هجوم به فروشگاه‌ها هم نبود و حداکثر در محدود جاهایی، صف داشتیم که مشکلی هم در آن‌ها نبود.
وی خاطرنشان کرد: اجرای طرح با نظارت دقیق ریاست محترم جمهوری به نحو مناسبی در حال انجام است.
رئیس شورای امنیت کشور در مورد صدور برخی فراخوان‌ها برای برگزاری تجمع اعتراضی هم اظهار کرد: تعداد فراخوان‌ها خیلی گسترده است و دشمنان ملت خیلی فعالیت دارند. دلیل آن هم روشن است چون می‌دانند اگر از مرحله اقتصادی به خوبی عبور کنیم که به لطف خدا عبور خواهیم کرد، ملت ایران در نقطه جدیدی از قدرت اقتصادی و ملی قرار می‌گیرد.
دکتر وحیدی بیان کرد: همه تلاش دشمن این است که طرحی را که همه اقتصاددانان آن را تایید می‌کنند، در صحنه عمل اتفاق نیفتد. دشمنان همچنین تلاش دارند تا به هر بهانه‌ای مردم را به اصطلاح به میدان آورند اما مردم ما عمیقاً به انقلاب، نظام و دولتشان اعتماد دارند و طبیعتاً این اتفاق نمی‌افتد.
وی یادآور شد: دشمن از قزوین تصویر جعلی نشان داده بودند که مردم پالتو پوشیده بودند؛ معلوم است که مربوط به فصل و زمان دیگری است.
وزیر کشور تصریح کرد: مردم با قدرت و صلابت از این فراخوان‌ها استقبال نکردند. البته معلوم است که مردم از گروهک منافقین که دستش به خون مردم ایران الوده است و همچنین سلطنت‌طلبان بی‌آبرو، حمایت نکنند. فقط در چند جا چند ده نفر آمده بودند که با تلاش فرماندهی انتظامی پایان یافت و توطئه دشمن همچون گذشته ناکام ماند.
دکتر وحیدی در پاسخ به این پرسش که دولت سیزدهم  چرا در سال نخست، زیر بار سنگین اصلاحات اقتصادی رفته است؛ گفت: باید به صورت واقعی به مسائل بپردازیم و اصلاحاتی که به نفع مردم است، انجام دهیم .
وی با اشاره به سرمایه اجتماعی کشور و دولتی که مورد اعتماد مردم است؛ اظهار کرد:  دولت با اعتماد به نفس، با قدرت و برنامه ریزی و اعتقاد به اینکه طرح عادلانه سازی یارانه ها به نفع مردم است و همچنین  تکلیف قانونی آن، وارد صحنه شد و البته  این ابتدای راه شکوفایی اقتصادی مردم ایران است.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور