محمود شالویی، دستیار وزیر فرهنگ گفت: شمس تبریزی از مفاخر بزرگ اسلامی است و باید مراسم بزرگداشت باشکوهی در شان این عارف بزرگ در خوی و تهران برگزار شود.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمود شالویی، مدیرکل حوزه وزارتی وزارت فرهنگ در دومین نشست هماهنگی مراسم بزرگداشت شمس تبریزی که در سالن جلسات وزارت فرهنگ برگزار شد، گفت: باید برنامه ریزی منسجمی صورت گیرد تا شهر خوی در طول سال با اقبال ایرانیان و جهانیان علاقه‌مند به زبان فارسی و فرهنگ ایرانیان مواجه شود و شهر خوی و شمس تبریزی به نحو مناسبی به دنیا معرفی شوند.
وی تصریح کرد: شمس تبریزی چهره‌ای ملی و جهانی است و برنامه‌ها نباید فقط به شهرهای خوی و تهران محدود باشد بلکه باید در ادارات کل ارشاد استان‌ها برنامه‌های مستقلی صورت گیرد و در سایر کشورهایی که مردمانش با مولانا آشنایی دارند، از این فرصت برای شناسایی شمس تبریزی به عنوان مراد مولانا نیز بهره ببریم.
شالویی افزود: اولین نشان شمس تبریزی در این مراسم به یکی از بزرگانی که سال‌ها عمر خود را به پژوهش در خصوص شمس تبریزی و ارائه اثر صرف کرده است، اهدا می شود.
گلریزان بارگاه شمس تبریزی 
در ادامه این نشست عادل نجف زاده نماینده مردم خوی در مجلس شورای اسلامی گفت: مراسم بزرگداشت شمس تبریزی در خوی، تهران و قونیه برگزار می‌شود که برنامه بسیار جامعی است.
وی افزود: برای ساخت بارگاه شمس تبریزی برنامه‌ریزی شده تا گلریزان صورت گیرد و بارگاه ساخته شده در شان و منزلت شمس ساخته شود‌.
وی افزود: از سفیرهای کشورهای همسایه نیز برای حضور در بزرگداشت شمس دعوت رسمی خواهد شد.
در ادامه این نشست علیرضا نوروزی مدیرکل فرهنگ و ارشاد آذربایجان غربی گفت: هشتمین برنامه بزرگداشت شمس تبریزی در دو بخش همایش علمی و جشنواره موسیقی شمس برگزار خواهد شد.
وی افزود: در بخش همایش علمی که ۵ و ۶ مهر ماه برگزار می‌شود ۵۳ مقاله از ایران و سایر کشورها ارائه می‌شود.
وی افزود: در بخش موسیقی نیز  بیش از هشتاد گروه موسیقی اعلام آمادگی کرده و به اجرای برنامه خواهند پرداخت.
گفتنی است در دومین جلسه هماهنگی بزرگداشت شمس تبریزی نمایندگان دستگاه‌های مختلف به بیان دیدگاه‌های خود در راستای برپایی باشکوه این مراسم بزرگداشت پرداختند.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی