وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یکی از اقداماتی که برای حوزه نشر در نظر داریم راه‌اندازی جایزه ملی کتاب سال کودک و نوجوان است که با توجه به اهمیت ترویج کتابخوانی در نسل نو و تاکیدات مقام معظم رهبری بر این موضوع، به عنوان یک جایزه مستقل حوزه کتاب طراحی شده است.

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدمهدی اسماعیلی شنبه ۲۴ تیر- در آیین اهدای جوایز پدیدآورندگان آثار شایسته ‌تقدیر و تجلیل از ناشران آثار برگزیده و شایسته ‌تقدیر چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران با بیان این مطلب افزود: جریان فرهنگی کشور با حضور درخشان عناصر علمی، با قوت در حال حرکت رو به جلو است.

وی ادامه داد: در سال جاری ۱۰۸ هزار عنوان کتاب جدید منتشر شد که ۸۰ درصد آن‌ها چاپ اولی و به همین میزان نیز تالیفی هستند که این امر بیانگر نشاط در عرصه دانش کشور است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به وظایف معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در حوزه کتاب و نشر، گفت: این معاونت با صدور مجوز، حوزه نشر را تنظیم‌گری می‌کند. طبق آمارهای موجود کمتر از ۲ درصد آثار رسیده به این معاونت مورد کارشناسی دوباره قرار می‌گیرند. البته بخش کوچکی از آثار هم هست که به دلیل ملاحظات خاص باید از سوی موسسات و نهادهای تخصصی مورد بررسی قرار گیرد.

اسماعیلی با بیان این‌که بررسی آثار در معاونت امور فرهنگی دقیق و با نهایتِ تکریم نویسندگان و در حداقل زمان ممکن صورت می‌گیرد، از اهالی نشر خواست موارد نقض را به مسوولان گزارش دهند تا زمینه دلخوری هیچ یک از نویسندگان از فرآیند دریافت مجوز کتاب ایجاد نشود.

رئیس هیأت امنای نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور با اشاره به اتخاذ سیاست حمایت، تشویق و ترغیب اهالی نشر در معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، از جایزه کتاب سال در بخش ملی و بین‌الملل و جایزه ادبی جلال آل‌احمد به عنوان نشانه‌های این رویکرد یاد کرد و گفت: بنا داریم با نظارت و حمایت حوزه کتاب، آثاری مورد تجلیل و حمایت قرار گیرند که می‌توانند مسائل مبتلابه کشور را حل کنند و گامی رو به جلو بردارند.

وزیر فرهنگ با تأکید بر این‌که فعالیت وزارت فرهنگ، در رویه‌های معمول گذشته متوقف نیست، گفت: بهره‌مندی از نوآوری و ابتکار، رویکرد جدی وزارت فرهنگ در حوزه کتاب و نشر است. در نمایشگاه کتاب تهران نیز این رویکرد با عملکرد گسترده سامانه برخط فروش و ارسال کتاب کاملا برجسته بود.

اسماعیلی تصریح کرد: امسال سامانه مجازی فروش کتاب در نمایشگاه کتاب تهران پابه‌پای بخش حضوری امکان خرید برخط یک میلیون و ۴۰۰ هزار کتاب را فراهم کرد که همه این کتاب‌ها با پست رایگان به دست خریداران از سراسر کشور رسید. البته رسانه‌ها آن‌طور که باید به این تحول در حوزه کتاب نپرداختند.

وی با اشاره به سرانه مطالعه در کشور گفت: گرچه نمی‌توان سرانه مطالعه کشور را به طور دقیق اعلام کرد، اما بر اساس آخرین پیمایش‌های معتبر ملی، میانگین سرانه مطالعه ایرانی‌ها بدون احتساب کتاب‌های آموزشی، کمک درسی و ادعیه ۳۳ دقیقه است.

توجه ویژه به حوزه کتاب کودک و نوجوان

وزیر فرهنگ با یادآوری بازدید رهبر معظم انقلاب از نمایشگاه کتاب تهران و تاکید ایشان بر توجه ویژه وزارت فرهنگ به نشر کودک و نوجوان، از راه‌اندازی جایزه مستقل با عنوان جایزه ملی کتاب سال کودک و نوجوان خبر داد.

اسماعیلی با اشاره به اعلام آمادگی وزارت آموزش و پرورش برای تعامل با وزارت فرهنگ در زمینه کتاب کودک و نوجوان، از مسوولان حوزه کتاب خواست بسته حمایت‌های جدی و گسترده حوزه نشر کودک و نوجوان را آماده کنند.

وزیر فرهنگ تصریح کرد: وظیفه وزارت فرهنگ به عنوان متولی اصلی حوزه فرهنگ و هنر فقط دروازه‌بانی نیست. بلکه با فعالیت ترویجی و تبلیغی جدی نباید اجازه داد فرهنگ ضد بشری و ضد خانواده، مفاهیم غلط خود را به جامعه القا کند. امروز نیز مسئولان حوزه کتاب همگی از فعالان با سابقه و دغدغه‌مند هستند که این امر زمینه جهت‌دهی به حوزه کتاب را فراهم می‌کند.

اسماعیلی تامین زیرساخت‌های اساسی دسترسی همه مردم به کتاب را از مهم‌ترین اهداف وزارت فرهنگ برشمرد و گفت: با حمایت آقای رئیس‌جمهور اعتبارات ویژه‌ای را به ساخت کتابخانه‌ها و کتابخانه‌های سیار در همه استان‌های کشور اختصاص داده‌ایم. با توجه به گرانی کاغذ باید از طریق تقویت شبکه کتابخانه‌ها امکان به اشتراک گذاشتن کتاب‌های منتشر شده را بیش از پیش فراهم کنیم. از سوی دیگر با تصویب دولت، خرید خودرو برای کتابخانه‌های سیار مشمول قانون ممنوعیت خرید خودرو نخواهد شد که این امر، چالش قانونی این حوزه را مرتفع می‌کند.

وی در پایان با تقدیر از دست اندرکاران جایزه کتاب سال ابراز امیدواری کرد جریان کتاب و کتابخوانی کشور به نحو شایسته در جهت مطالبات رهبر معظم انقلاب و نیازهای کشور گسترش پیدا کند.

راه‌اندازی تلویزیون کتاب

یاسر احمدوند معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز با تقدیر از دست‌اندرکاران جایزه کتاب سال گفت: کتاب سال اکنون و پس از ۴۰ سال به جایزهای معتبر در عرصه ملی و جهانی بدل شده که این امر برخاسته از دقت نظر و جایگاه علمی آن است.

وی با تاکید بر لزوم تقویت فعالیت‌های ترویجی برای معرفی آثار برتر جایزه کتاب سال گفت: معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این راستا تلویزیون کتاب را راه‌اندازی کرده است و توافقاتی نیز با صدا و سیما برای تولید برنامه‌های مرتبط با کتاب صورت گرفت.

احمدوند با بیان این‌که مسئله محتوای کتاب در کشور صرفا بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست، یادآور شد: نهادهای حامی علم از جمله وزارت علوم و وزارت بهداشت باید نسبت به حمایت از برگزیدگان جایزه کتاب سال اهتمام داشته باشند.

به گفته حجت‌الاسلام حمید پارسانیا دبیر علمی چهلمین جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی ایران، در جایزه کتاب سال ۱۴۰۱ حدود ۶۲ هزار عنوان کتاب در قالب ۱۱ گروه و بیش از ۷۵ کارگروه در سه مرحله بررسی و داوری شدند تا برترین‌‌های حوزه کتاب کشور در سال ۱۴۰۱ معرفی شوند.

گفتنی است، در این آیین با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از برگزیدگان و شایستگان تقدیر چهلمین دوره جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی تجلیل شد.

تقدیر از برگزیدگان چهلمین دوره جایزه کتاب سال و سی‌امین جایزه جهانی کتاب سال جمهوری اسلامی ایران بهمن‌ ۱۴۰۱ با حضور  رئیس‌جمهور برگزار شده بود.

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی