معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت بهداشت از راه‌اندازی ۷ هزار تخت جدید بیمارستانی در کشور تا پایان سال خبر داد و گفت: در مجموع تا پایان امسال به عدد ۲۲ هزار تخت بیمارستانی در دولت مردمی خواهیم رسید.

گویای خبر – به گزارش وبدا، دکتر بهروز رحیمی در نشست خبری با اصحاب رسانه همزمان با فرا رسیدن هفته دولت در ستاد وزارت بهداشت، اظهار داشت: افتتاح یک بیمارستان و راه‌اندازی یک تخت بیمارستانی کار بسیار دشواری است اما در دولت مردمی، چندین ابر بیمارستان از جمله بیمارستان حضرت مهدی(عج) و غدیر که تجربه ساخت چنین بیمارستان‌هایی را در دوران بعد از انقلاب نداشتیم، در کشور راه‌اندازی شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی بیش از ۱۵ هزار تخت بیمارستانی در دو سال گذشته، گفت: در کل نظام سلامت با احتساب بخش خصوصی، خیریه و دولتی حدود ۱۵۰ هزار تخت بیمارستانی فعال است که در این مدت به اندازه بیش از ۱۰ درصد تخت‌های بیمارستانی به ظرفیت کشور اضافه و اگر فقط تخت‌های بخش دولتی را در نظر بگیریم، بیش از ۱۵ درصد به ظرفیت درمانی افزوده شد.

تا پایان سال ۷ هزار تخت بیمارستانی جدید راه‌اندازی می‌شود

معاون وزیر بهداشت به افتتاح برخی پروژه‌های مهم درمانی از جمله بیمارستان حضرت مهدی(عج)، غدیر و فردیس اشاره و خاطرنشان کرد: بیمارستان‌های اکباتان، رازی قائمشهر و تنکابن هم آماده افتتاح هستند و تا پایان سال ۷ هزار تخت بیمارستانی جدید تحویل خواهیم داد که در مجموع تا پایان امسال به عدد ۲۲ هزار تخت بیمارستانی در دولت مردمی خواهیم رسید.

در دولت مردمی ۸ تا ۱۰ بیمارستان ۱۰۰۰ تختخوابی در کشور در دست ساخت است

وی با بیان این که ۷۹ پروژه مهم درمانی در کشور در حال ساخت است، یادآور شد: این پروژه‌ها شامل بیمارستان‌های ۳۲ تا یک ۵۰۰ تختخوابی است البته در دولت مردمی، بین ۸ تا ۱۰ بیمارستان یک هزار تختخوابی در دست ساخت است که طرح‌های مطالعاتی و حتی عملیات اجرایی برخی از آن‌ها انجام شده و یا در حال انجام است که در برخی شهرها مانند تبریز، اردبیل و مازندران عملیات اجرایی آن آغاز شده و در تهران، شیراز، همدان و خوزستان، بیمارستانهای یک هزار تختخوابی پیش‌بینی شده است.

معاون وزیر بهداشت تاکید کرد: برنامه وزارت بهداشت در آینده، مدیریت واحد بیمارستان‌هاست به این صورت که یک بیمارستان بزرگ یا ابربیمارستان، به عنوان بیمارستان مادر و اصلی باشد و بیمارستان‌های کوچک در پیرامون آن فعالیت کنند تا مشکل ضریب اشغال و مدیریت منابع مالی و انسانی برطرف شود.

دکتر رحیمی با تاکید بر لزوم توجه به منابع انسانی به عنوان سرمایه اصلی حوزه سلامت، تاکید کرد: عنصر اصلی دستگاه‌های خدماتی، نیروهای انسانی هستند. دو اتفاق خیلی خوب در دو سال گذشته رخ داده که یکی از آن‌ها تبدیل وضعیت حدود ۷۰ هزار با استفاده از قانون ایثارگری بوده است و امیدواریم با تصویب و اجرای طرح ساماندهی نیروی انسانی که دو سال در مجلس بررسی و هفته گذشته پس از نهایی شدن به شورای نگهبان ارسال شده، بتوانیم باب نیروهای موقت از جمله نیروهای شرکتی، ۸۹ روزه و قراردادهای نامتعارف را در نظام سلامت ببندیم هرچند که تلاش کردیم در این مدت تعدیل نیروی انسانی به معنی سازمان یافته در نظام سلامت نداشته باشیم و رفتارهای ما با این نیروها نسبت به نیروهای رسمی و قراردادی، تفاوت چندانی نداشته باشد.

وی از دریافت مجوز استخدام ۲۵ هزار و ۱۳۲ نفر به عنوان اقدام دیگر وزارت بهداشت در دولت مردمی یاد کرد و گفت: این نیروها در حوزه بهداشت، درمان و فوریت‌های پزشکی استخدام می‌شوند و سهم حوزه بهداشت و فوریت‌های پزشکی از آزمون استخدامی افزایش یافته تا باب نیروهای موقت در فوریت‌های پزشکی بسته و کمبود نیروهای حوزه بهداشت تا حد زیادی کاسته شود.

معاون وزیر بهداشت از ارائه پیشنهادی از سوی وزارت بهداشت به سازمان امور اداری و استخدامی کشور خبر داد و گفت: این پیشنهاد برای اصلاح ساعت اضافه کار نیروهای حوزه سلامت است که قیمت های اضافه کار بر اساس شرایط و فرمول‌های محاسبه شده حتی نسبت به بخش خیریه، بسیار ناچیز است که امیدواریم به این پیشنهاد فکر شود چون هر قدر در نگهداشت سرمایه نیروی انسانی تلاش کنیم میزان خروج آن‌ها از کشور کمتر می‌شود.

دکتر رحیمی با اشاره به ۲۰ هزار نفر ساعت آموزش مدیران نظام سلامت، گفت: آموزش مدیران نظام سلامت با استفاده از ظرفیت مرکز تحول اداری و موسسه معتمد انجام می‌شود؛ موسسه معتمد برای ارائه خدمات آموزشی مدیریت و مهارت محور، بسیار علمی و مدون است که در تمام قطب‌های ده‌گانه، دوره‌های آموزشی در حال برگزاری است؛ حتی این موضوع را در سطح بین‌المللی در اجلاس G5 مطرح کردیم و دو روز از این اجلاس مربوط به آموزش مدیران نظام سلامت کشورهای عضو گروه۵ بود که مورد توجه سازمان بهداشت جهانی و دفتر منطقه‌ای این سازمان قرار گرفت و بخشی از انتقال داده‌ها و تجارب نظام سلامت کشورمان از طریق این موسسه به کشورهای دیگر انجام می‌شود.

سهم بیکاری در نظام سلامت بسیار پایین است

دکتر رحیمی در خصوص برخی ادعاها مبنی بر کنار گذاشتن تعداد زیادی از پرستاران بعد از همه‌گیری کرونا، گفت: اعتقاد داریم به دلیل ادغام آموزش پزشکی در نظام سلامت و پاسخ‌گویی به نیازها، سهم بیکاری در نظام سلامت، بسیار پایین است. در ایام کرونا به خاطر شرایط خاص، مجوزهایی برای تمدید طرح همکاران ما صادر شد و شاید انگشت‌شمار افرادی بودند که حاضر شدند طرح‌شان را تمدید نکنند.

وی افزود: در دوران کرونا کمتر کسی جرات داشت پایش را در مراکز بهداشتی و درمانی بگذارد و ۳۵۰ شهید مدافع سلامت در این مسیر، جان خودشان را تقدیم کردند و تعدادی از خانواده‌های نیروهای بهداشتی و درمانی به دلیل شرایط کاری فرزندشان بر اثر ابتلا به کرونا، جان خود را از دست دادند. در وزارت بهداشت دیدگاه بر این است که همکارانی که در دوران کرونا حضور و فعالیت داشتند باید به هر شکل، ادامه مسیر دهند. بخشی از این نیروها با قانون جامع ایثارگری تبدیل وضعیت شدند و بخشی نیز که بدون سهمیه هستند در آزمون استخدامی پیش رو تبدیل وضعیت می‌شوند و عددی که از بیکاری نیروهای بهداشتی و درمانی ارائه می‌شود، نادرست است.

دکتر رحیمی ادامه داد: با دستور وزیر بهداشت، پرداخت‌های پرسنلی در اولویت کار قرار گرفته است؛ به گونه‌ای که عمق بدهی‌های کارانه در ابتدای دولت از ۱۸ تا ۲۴ ماه بود که به کمتر از ماه رسیده هرچند که باید این تاخیرها جبران شود تا عمق بدهی‌های کارانه پرسنلی، کاهش یابد.

ابلاغ دستورالعمل جدید اصلاح اشکالات تعرفه پرستاری به زودی

وی با بیان این که تعرفه خدمات پرستاری در دولت مردمی پس از ۱۵ سال اجرایی شد، گفت: پرداخت‌هایی برای این تعرفه انجام شد و امسال با استفاده از ظرفیت‌بندی تبصره ۱۷ بودجه برای پرداخت سرانه پرستاری توسط بیمه‌ها همانند سایر تعرفه‌ها، از ابتدای سال، تعرفه خدمات پرستاری از طریق بیمارستان‌ها ثبت و به سازمان‌های بیمه‌گر جهت پرداخت، ارسال می‌شود و شرط ما این است که دریافتی پرستاری با اجرای این قانون، نسبت به قبل بالاتر باشد و در روزهای آینده، دستورالعمل جدیدی از سوی وزیر بهداشت برای اصلاح اشکالات تعرفه خدمات پرستاری ابلاغ می‌شود.

در وزارت بهداشت حقوق نجومی نداریم

دکتر رحیمی ادامه داد: امسال خوشبختانه در بودجه سالانه و همچنین با دستور وزیر بهداشت، سقف پرداختی کارانه حذف شد که البته ممکن است با حقوق های نجومی، اشتباه گرفته شود چون در به هیچ عنوان در وزارت بهداشت، حقوق نجومی نداریم و همه پرداختی‌ها ذیل تبصره ۱۹ و تبصره ۱۲ بودجه سنواتی است و کارانه پزشکی طبق قانون از سقف مستثنی است که در سنوات قبل سقف و پلکان برای آن در نظر گرفته بودند و با هماهنگی با شورای حقوق و دستمزد و دستور دکتر عین اللهی، سقف کارانه برداشته شد و پزشکان به میزان عملکرد، دریافتی خواهند داشت که سطح ارائه خدمات افزایش می‌یابد.

  • منبع خبر : وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی