آیین یادبود مرحوم حجت‌ الاسلام‌ سیدمحمود دعایی نماینده ولی‌ فقیه و سرپرست فقید موسسه اطلاعات ظهر امروز سه‌شنبه در تالار وحدت برگزار شد.

 

به گزارش گویای خبر به نقل از پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، در این مراسم «محمدمهدی اسماعیلی» وزیر فرهنگ به تشریح خصلت‌ها و ویژگی‌های مرحوم دعایی پرداخت و افزود: مرحوم دعایی عزیز، در کنار خصلت‌هایی چون صدق، وفا و صمیمیت که داشت، مُهر تایید رهبر معظم انقلاب را نیز دریافت کرده بود؛ اما نکته مهم اینجاست که جنبه‌ اعتقادی ایشان نسبت به نهضت امام عزیز بسیار متفاوت و خاص بود. این مسئله همواره برای بنده به‌ عنوان یک پژوهشگر در حوزه مطالعات انقلاب اسلامی بسیار قابل تامل و مورد دقت بوده است.

وزیر فرهنگ با بیان این که امام خمینی (ره) در دوران غربت شان در نجف یک جمع حَواریون داشتند که عاشقانه و با علاقه کنار ایشان ایستادند، گفت: مرحوم دعایی از ویژگی ممتاز سبقت در مجاهدات و سبقت حضور در نهضت انقلاب برخوردار بود، این سبقت امتیاز بسیار مهمی است و حتماً بر ما واجب و لازم است که نسبت ‌به السابقون نهضت امام (ره) ابزار ارادت و علاقه کنیم و از زحمات طاقت‌فرسای آن‌ها در روزگار غربت، تجلیل کنیم.

اسماعیلی ایستادگی و پایمردی مرحوم دعایی بر عهد با آرمان های امام (ره) را عامل ماندگاری این شخصیت دانست و تصریح کرد: مرحوم دعایی این عهد را تا پایان عمر ادامه داد و از قضا در ایام مرتبط با رحلت امام راحل به مقتدایش پیوست.

وی افزود: حجت‌الاسلام دعایی در این ۴۳ سال پس از انقلاب برغم این که سلیقه‌ خاصی داشتند و به شخصیت‌های مختلف با نگرش‌های گوناگون نگاه متفاوت داشتند اما با این حال ایشان جایگاه ولایت و پایمردی در مسیر انقلاب را هرگز از دست نداد درحالی که افراد متعددی بودند که سابقه مجاهدت داشتند اما نتوانستند در این مسیر پایدار بمانند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: دعایی عزیز سابقه مجاهدت را در مسیر انقلاب اسلامی که مسیرِ پرفراز و نشیبی است، با پایمردی به پایان رساند. اتفاقات متعددی در دهه‌های اخیر رخ داد که آقای دعایی را در معرض آزمایش قرار داد اما ایشان در این آزمون های سخت سربلند شد، درحالی که شاید اتفاقاتی مطابق سلیقه او نبوده است ولی امر ولایت و امامت برای او حکم پایان علایق شخصی در حوزه‌های مختلف را داشت.

وی گفت: آن‌جا که امر ولی را پیش‌ روی خود داشت حتماً آن را بر علایق شخصی خود مقدم می‌دانست و این ویژگی، ویژگی مبارکی است. همین‌ها بود که نام دعایی را امروز به این آوازه رسانده است تا ما امروز در جلسه‌ای با عنوان «رسم محمود» بنشینیم.

پاک دستی ویژگی ممتاز مرحوم دعایی بود

همچنین سیدعباس صالحی نماینده ولی فقیه و مدیرمسئول روزنامه اطلاعات نیز در گرامیداشت مرحوم حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی با اشاره به پیام رهبر انقلاب درخصوص ارتحال حجت‌الاسلام دعایی و انتصاب خود به مدیرمسئولی روزنامه اطلاعات اظهار داشت: رهبری در این پیام‌ها تصویر روشنی از مرحوم دعایی ارائه فرمودند. رهبر معظم انقلاب در این پیام‌ها از چهار زاویه شخصیتی فردی، اجتماعی، سیاسی و رسانه‌ای به ایشان پرداختند. ۱۰ خصلت نیز برای ایشان ذکر کردند و آن‌ها را به صورت جامع در پیام دوم با عنوان پسندیده خصلت‌ها بیان فرمودند.

صالحی ادامه داد: رهبری معظم انقلاب سه ویژگی فردی برای ایشان برشمردند که ابتدای این ویژگی‌ها صفا و سلامت نفس بود.

تصور نبود دعایی دشوار است

غلامعلی حدادعادل، رییس فرهنگستان زبان و ادب فارسی نیز در این مراسم به سابقه آشنایی‌اش با حجت الاسلام محمود دعایی در سال‌های قبل از انقلاب اشاره کرد و گفت: قبل از این که سیمایش را ببینیم صدایش را از رادیو شنیدیم. در این چهل و سه سال هم با هم دوست بودیم. کمتر محفل فرهنگی و ادبی بود که دعایی در آن حاضر نباشد. آخرین بار ۲۵ اردیبهشت روز پاسداشت زبان فارسی‌ بود. ما از همه دعوت می‌کردیم ولی دعایی اگر دعوتش هم نمی‌کردیم می‌آمد و تا آخر مجلس هم می‌نشست‌. در همه محفل‌های فرهنگی و ادبی بی‌ادعا حضور داشت.

وی افزود: دعایی ۴۱ سال مستمر یک روزنامه باسابقه را اداره کرد. عصر روز پانزدهم خرداد بود که تازه از سفر برگشته بودم و در تلفن همراه خبرها را می‌دیدم؛ یک‌دفعه دیدم نوشته است، حجت‌الاسلام دعایی درگذشت. خبر مثل صاعقه بر سرم گذشت. او جوان‌تر از سنش بود. دعایی همه را غافلگیر کرد. تصور نبودنش برایمان دشوار است.

دعایی نماز جمعه را میراث امام (ره) می دانست

در ادامه این مراسم محمدحسین صفارهرندی بیان داشت: آن موردی که از آقای دعایی برجسته بود، ارتباط بسیار نزدیک ایشان به امام بود. ایشان گفته بودند که جدای از بُعد اعتقادی، نماز جمعه را میراث امام خمینی (ره) می‌دانم و نسبت به آن وفادارم. او به میراث امام راحل وفادار بود و همین او را تا پایان حفظ کرد.

وی با اشاره به حکم رهبر معظم انقلاب برای انتصاب سیدعباس صالحی به مدیرمسئولی روزنامه اطلاعات عنوان کرد: مقدمه حکم حضرت آقا تاییدیه‌ای بر عملکرد آقای دعایی در موسسه اطلاعات بود. گویی آقا به ایشان فرمودند که اوج وفاداری را به‌جا آوردید.

در ادامه این مراسم، فرشاد مهدی‌پور معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با برشمردن ویژگی‌های اخلاقی مرحوم دعایی، از جمله والا مرتبه، نماد اخلاق، دارای صفای باطن، تواضع رفتار و اعتقاد راسخ به مبانی انقلاب، گفت: فقدان ایشان بر زبان و کلام اصحاب فرهنگ و رسانه جاری و ساری شده است. این عبارت خلاصه‌ای از ویژگی‌های ایشان است. روایتی از امام حسن عسکری (ع) است که حضرت می‌فرماید هر کس در دنیا برای  برادرانش فروتنی کند نزد خداوند در زمره صدیقین و از شیعیان علی بن ابیطالب خواهد بود. این جمله در وصف آقای دعایی بسیار جاری و ساری است.

مهدی‌پور همچنین ضمن خوش‌آمدگویی به حاضران در مراسم از انتخاب سیدعباس صالحی به عنوان سرپرست موسسه اطلاعات ابراز خرسندی کرد.

 

  • منبع خبر : پایگاه اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی