«سفرنامه رالینسون» به قلم رامین سلطانی منتشر شد. این کتاب روایت راولینسون از جمله سیاحانی است که به منطقه لرستان سفر کرده و در این باره نظرات و برداشت‌ها تفاسیر خود را از اوضاع تاریخی، باستان شناسی، جغرافیایی و فرهنگی این منطقه در سفرنامه‌های خود عنوان می‌کند.

به گزارش گویای‌خبر به نقل از خبرنگار خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) در زنجان، هنری راولینسون افسر، سیاستمدار، دولتمرد و مستشرق انگلیسی متولد ۱۸۱۰ میلادی است و فعالیت خود را ابتدا در کمپانی هند شرقی آغاز کرد و از آن طریق به مسایل ایران وارد شد؛ هنری راولینسون در جوانی به ایران آمد و با دولت محمد شاه قاجار همکاری‌هایی داشت.

راولینسون از جمله سیاحانی است که به منطقه لرستان سفر کرده و در این باره نظرات و برداشت‌ها تفاسیر خود را از اوضاع تاریخی، باستان شناسی، جغرافیایی و فرهنگی این منطقه در سفرنامه‌های خود عنوان می‌کند.

پویش «به نیت حاج قاسم» آغاز به کار کرد

پویش به «نیت حاج قاسم» در زنجان فراخوان داده و در قالب آن فیلمهای ضبطی و عکس‌ها منتشر شده و داستان‌های مرتبط با زندگی حاج قاسم و خاطرات مربوط به شهادت حاج قاسم سلیمانی منتشر می‌شود.

معرفی الگوهایی مانند؛ مغازه‌داری که با تخفیف به نیازمندان اجناسش را می‌فروشد، هدیه نان رایگان در نانوایی‌ها، ویزیت رایگان نیازمندان توسط پزشکان در مطب، آزادی زندانی با کمک مردم محل، صاحب خانه‌ای که به نیت حاج قاسم به مستاجر خود یک ماه کرایه را می‌بخشد، برگزاری کلاس درس تقویتی برای دانش آموزان نیازمند توسط معلمان، تعمیر رایگان لوازم خانگی برای نیازمندان، تعمیرکاری که رایگان وسایل نقلیه نیازمندان را تعمیر می‌کند؛ از موضوعاتی است که می‌توان در این پویش به آن پرداخت.

آیین اختتامیه بخش ادبی مهرواره ملی بچه‌های اربعین برگزار شد

در آیین اختتامیه بخش ادبی مهرواره ملی بچه‌های اربعین استان، در بخش شعر مریم احمدی از مرکز فرهنگی هنری قیدار و در بخش داستان کوتاه رستا جبرائیلی از مرکز فرهنگی هنری ابهر به عنوان برگزیده انتخاب شدند.

آیین اختتامیه بخش ادبی مهرواره ملی بچه‌های اربعین با حضور مدیران کانون و استانی به صورت مجازی و حضوری در کانون استان ایلام برگزار و از برگزیدگان این مهرواره تجلیل شد.

مهرواره بچه‌های اربعین سابقه ای پنج ساله دارد که ابتدا به نام مهرواره استانی زائر در بخش شعر و داستان کار خود را آغاز کرد.

دو سال به صورت استانی و دو سال به صورت منطقه‌ای در دو بخش شعر و داستان برگزار شد و امسال به همت معاون محترم فرهنگی کانون کشور به نام مهرواره ملی «بچه‌های اربعین» در سطح کشور برگزار شد.

۳۹۳ اثر به دبیرخانه این جشنواره ارسال شده است؛ از این تعداد آثار ۱۸۰ اثر در بخش شعر و ۱۱۸ اثر در بخش داستان کوتاه و ۱۹۵ اثر در بخش سفرنامه نویسی است، با توجه به تنوع قالب آثار از همه استان‌ها در این مهرواره شرکت کردند که در اختتامیه از ۲۶ اثر برگزیده تقدیر شد.

برنامه قصه‌گویی «کلاغ خنزر پنزری» اجرا شد

در قالب اجرای برنامه برای مناطق محروم در کتابخانه‌های عمومی استان برنامه قصه‌گویی «کلاغ خنزر پنزری» اجرا شد.

قصه‌گویی کلاغ خنزر پنزری انجام شد که بسیار مورد توجه دانش آموزان قرار گرفت و در ادامه کارگاه آموزش ساخت تاج و سربند یلدایی هندوانه و انار قسمت دیگری از برنامه بود که توسط مربیان این مرکز برگزار شد.

  • منبع خبر : خبرگزاری کتاب ایران