وزیر اقتصاد گفت: حرکت به سمت هوشمند کردن مالیات‌ستانی به عنوان اولویتی که هم برای دولت و هم برای تولیدکننده سودمند است و هم موجب کاهش مفاسد مالیات‌ستانی و بالا رفتن ضریب سلامت اداری و تشویق‌ها و… می‌شود، برای ما در اولویت است.

به گزارش گویای خبر به نقل از شادا، سید احسان خاندوزی وزیر امور اقتصادی و دارایی با حضور در سیزدهمین همایش سیاست‌های مالی و مالیاتی ایران اظهار کرد: سال‌هاست که یکی از دغدغه‌های اصلی سیاست‌گذاران اقتصادی کشور و دلسوزان اقتصاد این است که لاجرم باید اتکای منابع عمومی دولت را از سمت درآمدهای ناپایدار و نفت به سمت درآمدهای پایدار برگردانیم.

در این زمینه اقدامات خوبی انجام شده است اما ثمره آن تا قبل از دوره اخیر کمتر موجب شده که سیاست‌گذاران دولت از شیوه مألوف و رایج تأمین منابع عمومی دل بکنند و دشواری‌های اصلاح ساختاری که ثمره آن توجه بیشتر به سهم بالاتر درآمدهای پایدار است را به جان بخرند.

وزیر اقتصاد گفت: این منظر سال‌های تحریم انگیزه بیشتری برای سیاست‌گذاران ایجاد کرده است که برای بالا بردن سهم درآمدهای پایدار چاره‌اندیشی کنند. خاندوزی بیان کرد: اصلاحات ساختاری که مستلزم گذار از خام فروشی و درآمدهای ناپایدار به سمت درآمدهای پایدار مالیاتی است با مقاومت‌هایی نیز مواجه است و با وجود مقاومت‌هایی که پیش روی اصلاح ساختاری است حتی در سال‌های تحریم هم دستاوردهای درخور توجهی هم به لحاظ درآمد کیفی و هم کمی رخ داده است.

به گفته وزیر اقتصاد میزان وصولی‌های مالیاتی نسبت به عدد مصوب در قوانین بودجه در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ تا پایان بهمن ماه توانسته هدف گذاری قانونگذار را محقق کند. وی اضافه کرد: تحقق وصولی‌ها سر جای خود، اما آن چه که ما در این سال‌ها تلاش کردیم تا بر مقاومت‌ها برای آن غلبه کنیم چرخش کیفی در مالیات ستانی است.

آن چیزی که به مثابه نقطه عطف در نسبت دولت با مالیات ستانی و رونق تولید است، این است که ما در نقطه چرخش قرار داریم که با همت صاحبنظران و مسئولان و پژوهشگران محقق خواهد شد.

وزیر اقتصاد عنوان کرد: وقتی می‌خواهیم دولت را از درآمدهای ناپایدار و درآمد نفتی به سمت اتکا به درآمدهای پایدار سوق دهیم، یعنی می‌خواهیم دولت بهره‌ورتر عمل کند؛ اگر دولت‌ها بهره‌ورتر عمل کنند و در تصرف بازارهای صادراتی موفقیت داشته باشند، دولت هم می‌تواند اتکای بیشتری به درآمدهای پایدار داشته و مالیات بیشتری را بستاند.

خاندوزی توضیح داد: این اقدام موجب تحت تاثیر قرار گرفتن مناسبات دولت و بخش خصوص خواهد شد و دولت‌ها نسبت به پیامدهای تصمیمات سیاسی خودشان و تاثیرات آن بر بخش تولید حساس خواهند شد، به دلیل این که منفعت تولید و همچنین منفعت مالیات‌ستانی در این اقدام است.

وی گفت: این موارد به منطق سیاست‌گذار جهت می‌دهد و دولت همان لحظه در مورد این که آیا موجب رشد تولید میشوند یا خیر، فکر می‌کند که این منطق مهمی است.

وزیر اقتصاد تصریح کرد: آن‌چه دوستان و همکاران ما چه در دوره ریاست قبلی سازمان امور مالیاتی و چه در دوره جدید و در وزارت اقتصاد بر آن پافشاری می‌کنند، اصلاحات و کلیدواژه‌های تحول نظام مالیاتی یعنی قانون پایانه‌های فروشگاهی و سامانه مودیان، مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر مجموع درآمد اشخاص، شکاف مالیاتی در ایران و نظام یکپارچه مالیاتی حمایتی، برای این است که ثمره بالا رفتن سهم درآمدهای مالیاتی، عنصر تعیین کننده در تامین درآمدهای دولت و توجه به بخش واقعی اقتصاد است.

وزیر اقتصاد اظهار کرد: برای این که به این نقطه برسیم، ابتدا لازم بود که شکاف‌های موجود بین درآمدهای بالقوه و بالفعل را سریعا حل و فصل کنیم تا بتوانیم بین نظام مالیاتی ستانی و بخش واقعی اقتصاد و تولید این اقدام را اجرایی کنیم. آن مانع هم این بود که ظرفیت‌های مالیات‌ستانی بالقوه‌ای وجود داشت که سیاست‌گذار توانست با شناسایی مودیان مالیاتی جدید که در تاریخ مالیاتی بی‌سابقه بوده و همچنین شناسایی فراریان مالیاتی، درآمدهای مالیاتی را افزایش دهد.

وی افزود: این اتفاق اولویت دو سال اول ما در وزارت اقتصاد بود که طبق دستور رییس جمهور دنبال شد و امروز خوشحالیم که با سربلندی می‌توانیم ادعا کنیم که بالاترین میزان شناسایی مودیان مالیاتی در فاصله ۱۴٠٠ تا ۱۴٠۲ رخ داده است و نیز شناسایی اعماق درآمدی که البته نیازمند اجرای برخی تدابیر بود، انجام شده است که در نهایت منافع آن به تامین مالی بودجه دولت نیز خواهد رسید.

خاندوزی بیان کرد: اما بسنده نکردن به اتفاقات رخ داده و حرکت به سمت هوشمند کردن مالیات‌ستانی به عنوان اولویتی که هم برای دولت و هم برای تولیدکننده سودمند است و هم موجب کاهش مفاسد مالیات‌ستانی و بالا رفتن ضریب سلامت اداری و تشویق‌ها و… می‌شود، را در دستور کار قرار داده‌ایم. وزیر اقتصاد عنوان کرد: ان‌شاءالله در یک سال و نیم باقی‌مانده دولت سیزدهم، این بخش از نظام مالیاتی را به پیش خواهیم برد، آن هم در کنار آن بخشی که قانون‌گذار مصوب کرده بود. اتفاقی که برای سامانه مودیان رخ داد و نیز موضوع مالیات بر مجموع درآمد، کار بسیار سختی بود و امیدواریم در ماه‌های باقی‌مانده از مجلس یازدهم و یا در مجلس بعدی اجازه بگیریم که اصلاحات ساختاری را انجام دهیم.

خاندوزی خاطرنشان کرد: همزمان با این نگاه، ما جز دیگری هم داریم که متاسفانه کمتر در سیاست‌گذاری مالیاتی مدنظر است و آن فرهنگ‌سازی و آگاه‌سازی بازیگران نظام اجتماعی است، آنجا هم نظام منافعی وجود دارد و نفع برخی شرکت‌ها و… در همین است که فضای گل آلود گذشته ادامه یابد و شکستن این مقاومت‌ها نیازمند آگاه‌سازی آحاد جامعه است تا با سیاست‌های تحولی دولت همگام شوند و منفعت سودجویان و مقاومت‌کنندگان بر هم بخورد.

وی تشریح کرد: حتما برای آن گروه‌ها نیز این انگیزه وجود دارد که دیگران را با روایت‌های ناصحیح به مخالفت وادارند. وزیر اقتصاد گفت: ما می‌توانیم با همکاری بین وزارت اقتصاد و اتاق‌های سه گانه بخش خصوصی را که از هسته اصلی بازیگران بخش غیردولتی هستد، همراه و همسفر کنیم و همین جا از بلوغ نهادهای بخش خصوصی و اصناف تشکر می‌کنم.

خاندوزی ادامه داد: اما بیش از این باید سازمان مالیاتی بر این نقطه حساس باشد تا تصویرسازی غلط موجب پیش نرفتن مسیر نشود. وزیر اقتصاد تاکید کرد: تلاش‌ها برای اصلاح نظام مالیاتی موجب شده که میزان اتکای بودجه دولت به درآمدهای پایدار از ۳٠ درصد به بالای ۴٠ درصد در سال ۱۴٠۲ برسد و امیدواریم این مهم با توجه به ظرفیت‌های بالقوه حوزه مالیاتی بیشتر شود تا خیال مردم و سیاست‌گذار نسبت به این که دچار شوک‌های ناگهانی و… شود، راحت شود و سریع تسری پیدا کند و گره رکن مقاوم‌سازی اقتصاد ایران هرچه زودتر باز شود.

وزیر اقتصاد همچنین از برگزارکنندگان این همایش در سازمان امور مالیاتی، رییس این سازمان و همچنین رییس دانشگاه خوارزمی و پژوهشگران و صاحب‌نظران و همکاران و همچنین صاحب‌نظران حوزه مالیاتی که موجب رونق افزایی این محفل شدند، تشکر کرد.

در پایان سخنان دکتر خاندوزی، از مؤدیان خوش حساب مالیاتی با حضور وزیر اقتصاد، رییس سازمان امور مالیاتی و رییس دانشگاه خوارزمی تقدیر شد.

  • منبع خبر : شبکه اخبار اقتصادی و دارایی ایران (شادا)