گویای خبر شرکت پتروشیمی زاگرس در جهت اجرای پروژه‌های عظیم پتروشیمی و در چهارچوب بـرنامـه سـوم توسعه اقتصادی کشور تاسیس شد.

معرفی شرکت پتروشیمی زاگرس:

شرکت پتروشیمی زاگرس در جهت اجرای پروژه‌های عظیم پتروشیمی و در چهارچوب بـرنامـه ســوم توسعه اقتصادی کشور و با هدف تولید سالیانه ۳٫۳۰۰٫۰۰۰ تن متانول (در دو واحد) تاسیس شد. حجم بالای تولیدات و فناوری برتر، هماهنگی با استانداردهای زیست محیطی، سهولت دسترسی به خوراک گاز طبیعی، خطوط حمل و نقل دریایی و برخورداری از تاسیسات ذخیره‌سازی و اسکله بارگیری برای صادرات محصول متانول، از جمله مزیت‌ها و ویژگی‌های این مجتمع بوده که چشم‌انداز روشنی را برای جایگاه این شرکت در بازارهای بین‌المللی ترسیم می‌نماید.

همسو با سیاست‌های توسعه‌ای کشور در حوزه نفت، گاز و پتروشیمی و در چارچوب اقدامات صورت گرفته توسـط شرکت ملی صنایع پتروشیمی جهت توسعه منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس جنوبی؛ احداث واحد اول و دوم مجتمع پتروشیمی زاگرس به ترتیب در سال‌های ۱۳۷۹ و ۱۳۸۳ صورت پذیرفته است. واحد اول متانول در اسفندماه ۱۳۸۵ و واحد دوم در تیرماه ۱۳۸۸ به بهره‌برداری رسید و وارد مدار تولید گردید. ظرفیت تولید هر کدام از واحدهای تولید متانول ۵۰۰۰ تن متانول خالص در روز (۱٫۶۵۰٫۰۰۰ تن در سال) با مشخصات گرید AA می‌باشد و خوراک این واحدها از خط لوله سراسری گاز پارس جنوبی تامین می‌گردد.

تاریخچه شرکت پتروشیمی زاگرس:

سهامداران عمده:

 

چالش‌ها و استراتژی‌های سازمان

چشم انداز: گسترش بازارهای فروش و توسعه زنجیره ارزش با تعهد به توسعه پایدار

ماموریت (مقصود وجودی): تولید محصول با کیفیت، جهت ساخت دنیایی سالم

ارزش‌های سازمانی:

۱- مسوولیت‌پذیری

۲- رعایت ایمنی، بهداشت و حفظ محیط زیست

۳ – مشتری‌مداری

۴ – درستی و صداقت

۵- مشارکت فردی و گروهی

استراتژی‌ محوری:

شرکت زاگرس با برخورداری از ظرفیت مناسب تولید متانول، نیروی انسانی متخصص و جذب نقدینگی، به دنبال توسعه زنجیره ارزش متانول و گسترش جغرافیایی بازارها تا سال ۱۴۰۵ ، برای عرضه محصولات به بازارهای داخلی و خارجی است.

چارت سازمانی شرکت پتروشیمی زاگرس:

فهرست نتایج کلیدی:

–  میزان تولید متانول

 – میزان فروش متانول

 – سود خالص

– نسبت بهای تمام شده به فروش

– سود عملیاتی

– درصد تحقق برنامه تولید 

– راندمان تولید (شدت مصارف گاز سوخت و خوراک و اکسیژن نسبت به طراحی)

متانول با گرید AA به عنوان تنها محصول پتروشیمی زاگرس می‌باشد. قابل ذکر آن‌که کلیه تاسیسات و خطوط طرح‌ریزی شده برای تولید این محصول با بالاترین گرید بوده و تولید هیچ نوع گرید و محصول دیگری در این مجتمع امکان‌پذیر نمی‌یاشد.

محیط رقابتی، بازارها، مشتریان محصولات و خدمات

رقبا: رقبای شرکت پتروشیمی زاگرس عبارتند از:

رقبای خارجی: متانکس، ترینیداد و الرازی

رقبای داخلی: پتروشیمی فناوران، پتروشیمی خارگ و پتروشیمی مرجان

مشتریان: عمده مشتریان شرکت پتروشیمی زاگرس به تفکیک مناطق جغرافیایی و بر حسب درصد در نقشه زیر مشخص شده‌اند:

سابقه کارکنان:

تقدیرنامه‌ها و گواهینامه‌ها

 – دریافت نشان عالی مدیر سال در ششمین اجلاس مدیران عامل برتر شرکت‌های تولیدی

 – رتبه اول کشوری در جایزه ملی صنعت سلامت‌محور در سه بخش محیط زیست، منابع انسانی و بهداشت شغلی

 – کسب رتبه دومین شرکت برتر صادرات‌گرای ایران از سازمان مدیریت صنعتی کشور در سال ۱۴۰۰

 – دریافت تندیس سیمین صنعت سبز کشوری توسط پتروشیمی زاگرس

– دریافت تندیس نقره ای سه ستاره مدیریت انرژی توسط پتروشیمی زاگرس از دبیرخانه جایزه ملی مدیریت انرژی

– تقدیر از پتروشیمی زاگرس در پانزدهمین همایش سالانه اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌های نفت، گاز و پتروشیمی با توجه به نقش فعال پتروشیمی زاگرس در صنعت پتروشیمی ایران

– کسب رتبه برتر اجلاس سراسری رضایت‌مندی مشتری توسط شرکت پتروشیمی زاگرس در ششمین اجلاس سراسری رضایت‌مندی مشتری با رویکرد نقش مدیران اقتصادی در تولید، دانش‌بنیان و اشتغال

– انتخاب مدیرعامل پتروشیمی زاگرس به عنوان مدیر شایسته سال از سوی دبیرخانه همایش مدیران کارآفرین کشور

– گواهینامه انطباق معیار مصرف انرژی از سازمان ملی استاندارد

– کسب گواهینامه Excellence از موسسه بین‌المللی IIS هلند توسط آزمایشگاه مجتمع

– تقدیر دانشگاه شیراز از شرکت پتروشیمی زاگرس در زمینه‌های تعاملات و همکاری‌های مختلف علمی

– کسب شرکت برتر مسوولیت‌های اجتماعی در چهارمین جایزه مسوولیت اجتماعی و توسعه پایدار بنگاه‌های اقتصادی کشور

منظر مالی

سرمایه شرکت(میلیارد ریال) -۱۴۰۰ :۲۴۰۰

 سود خالص (میلیارد ریال) -۱۴۰۰ :۳۰٫۶۳۴

 سود ناخالص (میلیارد ریال) -۱۴۰۰ :۶۰٫۴۰۴

 درآمدهای عملیاتی (میلیارد ریال) -۱۴۰۰ :۱۹۲٫۶۲۸

نگاه کلی به عملکرد سازمان

 رضایت کلی مشتریان -۱۴۰۰ :۹۸٫۴%

 رضایت کلی کارکنان -۱۴۰۰ :۷۰٫۳%

 درصد رضایت جامعه از سازمان -۱۴۰۰ :۹۷٫۸%

 درصد رضایت تامین‌کنندگان -۱۴۰۰ :۹۲٫۸%